DE MAGGIPLANT


‘Kan je mij de maggi even aangeven?’, vroeg iemand deze week aan tafel. Het werd de aanleiding voor een logje. Want iemand merkte scherp op: ‘Dat is niet van Maggi, dat is een ander merk!’
En zo was het ook. Maar het was wel hetzelfde spul met dezelfde smaak.
‘Dat komt’. zei een derde, ‘omdat het allebei van de maggiplant is gemaakt. Daar is het naar genoemd.’
Als je een blaadje van die plant tussen je vingers wrijft, ruik je onmiskenbaar maggi. Maar eigenlijk heet de plant lavas. De naam ‘maggiplant’ is later ontstaan.
De discussie hierover heeft zich natuurlijk niet tot in de kleine uurtjes voortgezet, maar het is wel aardig om eens te kijken hoe dat nou eigenlijk zit.

Soep
In 1846 werd in het Zwitserse plaatsje Frauenfeld Julius Maggi geboren, de zoon van een uit Italië gevluchte molenaar. Tegen het eind van de eeuw nam de vrouwenarbeid toe en daarmee de behoefte aan een snel bereide maaltijd.
Julius dook in dat gat en hij maakte een machine waarmee hij bonen en erwten kon vermalen. Het werd de basis voor de soepen van Maggi. In 1893 bracht hij een aroma op de markt, waarvan het belangrijkste bestanddeel lavas was, de bekende maggiplant dus, die de naam van Julius ging dragen. In bijna alle Maggiproducten wordt tot op de dag van vandaag lavas verwerkt.
Het werd een groot succes en vooral het aroma werd natuurlijk door veel producenten nageaapt. En al droeg het dan niet de naam Maggi, men ging het toch zo noemen. Met veel andere producten gebeurde dat ook, zoals bijvoorbeeld aspirine en luxaflex.
In 1947 kon de fa. Maggi & Co het niet meer bolwerken en moest worden gefuseerd met het eveneens Zwitserse bedrijf Nestlé. Julius was toen al lang overleden.
Waar een simpel vraagje aan tafel al niet toe kan leiden!

 

Dit bericht werd geplaatst in Allerlei. Bookmark de permalink .

24 reacties op DE MAGGIPLANT

  1. jennifer zegt:

    er zit eiwit inMaggie las ik ergens. Is dat Sojaeiwit of beendermeel?

  2. Geert zegt:

    Maggi wordt tegenwoordig niet meer gemaakt van Lavas, het is een hydrolyse proces met de voornaamste ingredienten: mais- of tarwe gluten, water, zout, zoutzuur, soda en aktieve kool.

  3. Piet van den Belt zegt:

    Wat ik nog niet gelezen heb hier is dat de heer Tagrijn bij het ontwikkelen van zijn aroma met de plant Levitius Officinalus of tewel Lavas of maggiplant,bezig was om allerlei plantensappen te konzentreren. Heel toevallig toen hij zijn bonen en erwten die hij eerst droogde,iets op smaak wilde maken met dat konzentraat van die andere groenten, om een vlug klaar te maken groetesoep te krijgen, er nog zout bij moest.Zijn vrouw stelde voor niet het dure zout te gebruiken maar de Lavasplant.
    Julius Tagrijn was er niet helemaal van overtuigd, nam, om zijn vrouw een plezier te doen. in gewicht half om half extrakt van de Lavas en zout.
    Toen ze aan het experimenteren waren of het wel zou smaken, moest zijn vrouw proeven,terwijl Julius alsmaar een eetlepel van zijn zojuist ontwikkelde aroma erbij gooide, totdat zijn vrouw stop zou zeggen.Verrukt over de smaak knikte zijn vrouw naar Julius, met een gezicht zo van, nog een beetje. en Julius vroeg haar, terwijl hij zijn lepel al klaar had,ja mag hij? wat op zijn Schweitserduuts heet, maggi? Beide besloten het maggi te noemen toen zij een merk moesten bedenken voor hun instant soepen en aroma.

  4. JantjeDee zegt:

    ja ! soep en maggie kunnen niet zonder elkaar !
    zelfs in mijn eigen gemaakte , helemaal zelf getrokken, uitgebreide soep, hoort Maggi.
    leuk om te weten !
    lavas kende ik wel maar de connectie met maggie is nieuws !
    bedankt!
    heerlijk he de lente ??
    mooie plaatjes heb je geschoten, die van de zwanen is ook heel mooi met de spiegeling…
    gaan de schildervingers al jeuken ?
    lente kriebles zijn óók mooi op doek hoor !
    😉

  5. Jenny zegt:

    hahahaha…..ja, zeker een apart onderwerp tijdens het eten, maar voor ons weer een leerzaam logje!
    Groetjes!

  6. rietepietz zegt:

    Onze maggiplant is helaas te grondig gesnoeid een paar jaar geleden , je helpt me eraan herinneren dat ik nodig naar het tuincentrum moet .Zéker voor mensen die zoutarm koken is de Lavas een prima smaakmaker in de soep !

  7. plato zegt:

    Wist ik allemaam niet. Wel heel interessant en leuk om te lezen. Ga ik nu eens speuren naar lavas.

  8. Vedat zegt:

    Het verhaal is heel leuk, Tagrijn. Ik zou het ook over de maggiplant hebben gehad. Een liefhebber van maggi ben ik niet, die laat ik liever aan mijn vrouw. Toch moest ik ook lachen om de hansaplast van Glibber. Maar zit Bayer ook niet in Zwiserland? Ik bedoel die asperinefabriek.

  9. kamira zegt:

    dat weet ik dan ook weer

  10. Zakina zegt:

    Van mij mag je vaker l;ogjes maken over simpele gespreksstof, want dit is gewoon weer intressant 🙂

  11. Marcel zegt:

    Tja, Maggie, nog steeds in vele huishoudens terug te vinden. En kende ik de geschiedenis? Nee, nu wel.

  12. Elmar zegt:

    We hebben nog een maggiplant in de tuin staan. We gebruiken hem miet maar het is een mooie schermbloemigeplant!
    Leuk stukje geschiedenis Tagrijn!
    groetjes,
    Elmar

  13. Pasula zegt:

    Erg leuk om te lezen en weer wat geleerd!

  14. Thérèse zegt:

    Ja, wij hadden een keer ook een maggiplant in ons toen zeer kleine tuintje staan. Inderdaad wordt hij ERG groot.
    Wij besloten toen om met 3 gezinnen met één maggiplant (Lavas) te doen in degene die de grootste tuin had. Samenwerking, hè?
    Ik zou het al lang vergeten zijn, maar nu ik die foto van die plant zie en de naam Maggiplant.
    Nooit geweten van die Julius. Leerzaam.

  15. bij oma stonden deze vroeger in de tuin
    ze werden geoogst en gedroogd
    waarna de verkruimelde blaadjes in potten werden bewaard
    heerlijk over de verse groentesoep 🙂

  16. boomkruiper zegt:

    Die Julius smaakt heerlijk in mijn soepjes 🙂

  17. Ik heb ooit die Maggi-fabriek in Amsterdam gezien, toen ik bij Nestlé werkte. Ik heb nog nooit zoiets ouds gezien. Ik heb het nu over 1993 en je zult het niet geloven, maar er was toen een hele internationale marketing-strijd aan de gang over het al dan niet doorvoeren van een gemoderniseerd model van het flesje. Vele landen durfden een verandering niet aan.

  18. paco zegt:

    Heb je met pepsi en cola ook

  19. lenie zegt:

    komt alweer op , heb hem in een grote mand staan , en gebruik het veel in soep , lekker vers en niet zoveel zout nodig daardoor .
    Leuk om het verhaal erachter eens te lezen 😉

  20. klaproos zegt:

    ha lekker maggi:-))
    ik hou daar wel van 🙂
    ook van de plant alleen wordt die metershoog, en da’s dan weer minder in een kleine tuin:-)

  21. Di Mario zegt:

    Hahaha, die hansaplast van Glibber, dat is toch ook een giller.
    Maar de maggiplant.. volgens mij had ik die een paar jaar geleden in de tuin, maar die werkt te weinig gebruikt in het eten.
    Love As Always
    Di Mario

  22. Hahahah moet opeens denken an jaren geleden in Griekenland.
    Had een pleister nodig en wist in alle talen niet uit te leggen dat ik een pleister nodig had.
    Teneinde raad draaide ik mij om naar mevr Glibber en vroeg, hoe leg ik nu uit dat ik een hansaplastje nodig heb.
    Waarop de verkoper zei , ohhh hansaplast en alle maten en soorten kwamen te voorschijn.

  23. in vietnam vind je nergens een tafel zonder een flesje maggi??
    niet mijn ding, want volgens mij vermoordt maggi elke smaak??

  24. Hanny zegt:

    Haha. Onze buurtsupermarkt is vernieuwd. Ik weet daardoor nog niet alles te vinden. Zo zocht ik een flesje Maggi. Vraag ik aan een medewerker waar de Maggi staat. Vraagt hij: welke, we hebben wel honderd produkten van Maggi in de winkel.

Je kunt hier reageren

