EEN DAGJE AMSTERDAM

Vorige week was Tagrijn een dagje in Amsterdam. Daarom vandaag een rijtje foto’s van de hoofdstad. Dat begint altijd met filelopen op het Damrak.

Op de toren van de beurs van Berlage staan de spreuken ‘beidt uw tijd’ en ‘duur uw uur’. Dat is afkomstig uit een gedicht van Albert Verwey. ‘Duur uw uur’ betekent  ‘blijf zo lang als nodig is, hou vol’.

In het nieuwe restaurant van de Bijenkorf heb je een aardig uitzicht over de stad. Opvallend zijn hier de groene daken.

Met winkeldievegges maakt dit warenhuis korte metten. Hoe dan ook een tikkie luguber.

Op de Dam is altijd wel wat te beleven. Waar kijken zij zo geboeid naar?

Naar een boeienkoning natuurlijk.

Een trouwerij compleet met duiven die gelost worden, een pierementje, een oude auto en een ingepakte bruid:

Even rust in het Begijnhof.

Harinkie pakken.

Op het Max Euweplein wordt altijd wel een partijtje geschaakt.

Nog even doorlopen en het eigenlijke reisdoel was bereikt: Het Van Goghmuseum. Daarover van de week wat meer. Na dat bezoek was een Ierse pub snel gevonden en na de dorst  te hebben gelest, viel de avond alweer in Amsterdam, al was er genoeg bedrijvigheid bij de stalletjes aan de Singel. Met een lekker maaltje bij Nam Kee op de Nieuwmarkt, eindigde een dagje Amsterdam.

Dit bericht werd geplaatst in Stad en land. Bookmark de permalink .

19 reacties op EEN DAGJE AMSTERDAM

  1. plato zegt:

    Ja Tagrijn, dat moet je vaker doen. Een dagje Amsterdam. Das nooit weg. Je heb de foto’s er prachtig uit laten zien. Ik weet dat er ook een andere kant aan de stad is. En die zie ik liever niet. Laat het er maar mooi en toeristisch uitzien.

  2. Herman zegt:

    Heerlijke stad, Amsterdam. Ben benieuwd wat je van de Nachten van Van Gogh vindt. Staat ook nog op mijn lijstje.

  3. boomkruiper zegt:

    Die bruidsmeiden zijn leuk!

  4. Zakina zegt:

    filelopen, nieuw woord 😉 Bedankt voor de uitleg van die klok, grappig zo’n uitdrukking.
    Luguber idd, maar het dweild wel makkelijk zo.
    En zo heb ik een bruid nog nooit buiten zien lopen. Zal ze lelijk zijn?
    Wat een leuk en divers dagje Amsterdam zeg

  5. Vedat zegt:

    Beidt uw tijd heeft ook diezelfde betekenis, Tagrijn. Apart is het om ineens het Begijnenhofje binnen te lopen en die rust te ervaren, vind je niet. Als ik jouw foto’s zo zie, dan is Amsterdam wel aantrekkelijk.

  6. beuzeblaadje zegt:

    Heerlijk een dagje Amsterdam!
    Langer hoeft voor mij ook niet maar
    één dagje is precies leuk!
    Grappig om midden in de drukte zomaar
    de stilte van het Begijnenhof in te kunnen
    lopen he? Ik moet zeggen dat ik hier meer herkenning vind dan bij je Leids Detail-loggen! Maar daar ga ik ook nog even naar kijken……

  7. Renesmurf zegt:

    ja mooi, en herkenbaar.
    Zo is een dagje Amsterdam.
    Van Gogh heb ik nooit gezien, een keer was er alleen nog plek op de vroege zondagochtend, en daar had ik weinig zin in.

  8. Thérèse zegt:

    Grappig, dat veel dingen weer anders waren dan toen ik er was. Nog meer filelopen op het Damrak, een andere artiest op de Dam, wel duifjes natuurlijk en je hebt verder gelopen dan ik, ook nog.
    Maar altijd wel leuk, dacht ik, een daggie Amsterdam.

  9. Elmar zegt:

    Heerlijk dagje heb je zo te zien gehad Tagrijn.
    Toevallig dat we beiden na elkaar ‘iets’ loggen over de Beurs van Berlage! Binnenkort ga ik ook weer naar Amsterdam en waarheen? Precies naar het van Goghmuseum! Niet te geloven he?
    groetjes,
    Elmar

  10. rietepietz zegt:

    Ik neem het me al héél lang voor eens een dagje Amsterdam te doen maar ik ben nog niet verder gekomen dan NEMO en een rondvaard . Je foto’s laten me zien dat ik niet zo moet treuzelen 😉

  11. Hartstikke leuke reportage en je hebt niet stil gezeten. Veel gezien. Leuk, wat een tref he ? dat bruidspaar.

  12. Hermien zegt:

    Vorige week was ik ook in Amsterdam, maar zonder fototoestel. Je hebt me nu mooi mijn dagje in foto’s gegeven, dank je wel!

  13. vanop het puntje van mijn stoel ben ik mee door amsterdam getrokken!
    wat een heerlijke reportage!!
    de gesluierde bruid vind ik de max! :-))))))))

  14. Altijd leuk een daggie Amsterdam.
    Inderdaad een beetje lugubere etalages hahahah.
    Volgende keer moet je een keer een biertje gaan pakken in de Old Sailor, blijf ik een geweldige tent vinden midden op de wallen.
    Ben benieuwd naar je verslag over het van Gogh museum, blijf ik een van de mooiste musea vinden.

  15. Hanny zegt:

    Leuk om met je mee te wandelen in mijn oude woonplaats.
    Heel toevallig had Elmar afgelopen zaterdag een puzzel over de Beurs. Zij gebruikte de andere spreuk: Beidt uw tijd.
    Geweldig die poppen bij de Bijenkorf!

  16. Di Mario zegt:

    De dame kan mij meer boeien.
    Love As Always
    Di Mario

  17. Niklas zegt:

    Waarom heeft Amsterdam toch zo’n aantrekkingskracht? Ik denk dat het voor iedereen verschillend is, maar ook gezamenlijke kenmerken heeft.

  18. lenie zegt:

    heerlijk een daggie Amsterdam !!
    en je laat genoet variatie zien …
    daht even mezelf te zien lopen
    maar ik was hier dus kon niet
    whahahahahahahahahahahaha
    verkoopt de Bijenkorf die kleding
    ook ?? Wat een ellende hangt daar zeg !
    ;))))

  19. klaproos zegt:

    wat een heerlijk dagje is dat geweest tagrijn,
    in amsterdam is altijd wel wat loos hé,
    erg leuk om te zien deze wandeling,
    dank je wel ,
    slaap lekker voor straks hé,

Je kunt hier reageren

