MOPPEN MET DE OUDSTE BAARD


Een agent loopt langs de gracht en ziet Sam in het water liggen. Deze trekt de aandacht en roept: ‘Help, ik verdrink!’ Waarop de agent zegt: ‘Dat is maar goed ook, anders had je een bon gekregen. Want je mag hier niet zwemmen.’
Dit is ongeveer het niveau waarop Jan Slagter van ziekenomroep Max zijn deelnemers aan de geheugentest inschat. Het is de bedoeling deze ‘mop’ te onthouden en die dan ’s avonds door te vertellen. Tagrijn zou zich doodschamen zoiets door te vertellen en krijgt dan ook spontaan last van selectief geheugenverlies.
Echt goede moppen  zijn zeer zeldzaam en ook vroeger waren de grappen behoorlijk flauw. Op een kleitablet uit 2000 jaar voor Chr. is een mop opgetekend van de Sumeriërs. De vraag luidt: ‘Wat is sinds mensenheugenis nog nooit gebeurd?’ Het antwoord is: ‘Dat een vrouw een scheet laat op de schoot van haar man.’ De achterliggende gedachte schijnt hier te zijn dat een vrouw dan wel aan wat anders denkt.
Ook de oude Egyptenaren konden er wat van. Ongeveer 1600 voor Christus circuleerde deze: ‘Hoe vermaak je een zich vervelende farao?’ Het ‘grappige’ antwoord: ‘Laat een boot met naakte vrouwen in een visnet langs varen en vraag hem te gaan vissen’. Reken maar dat ze van de piramides tuimelden van het lachen.
Rond het jaar 1000 hadden de Engelsen dit raadseltje: ‘Wat hangt er langs het dijbeen van een man dat steeds in een gat wil worden gestoken?’ Antwoord: ‘een sleutel’. Het moet toch niet veel schunniger worden!

Ook in ons land

 In ons land waren de mopjes niet zo seksueel getint. Het Meertens Instituut in Amsterdam is erachter gekomen wat de oudst bekende mop in de lage landen is. Dat gaat over een heilige, dateert uit 1180 en is opgeschreven door Hendric van Veldeke.
De keizer geeft een goudsmid opdracht een borstbeeld te maken van Sint Servaes. Als het beeld klaar is, wordt het aan de keizer getoond. Deze ziet tot zijn ontzetting dat Serveas scheel kijkt. Hij laat de goudsmid in de gevangenis gooien. Maar ’s nachts verschijnt Sint Servaes in de droom van de keizer en dan ziet de keizer dat Servaes hartstikke scheel kijkt. De dag erop wordt de goudsmid vrij gelaten.
Het loenzende beeld heeft echt bestaan, maar is verloren gegaan. Een vergelijkbaar beeld  is in Maastricht te zien in de Sint Servaasbasiliek.

Dit bericht werd geplaatst in Allerlei. Bookmark de permalink .

21 reacties op MOPPEN MET DE OUDSTE BAARD

  1. plato zegt:

    Ja, vroeger konden ze er ook wat van Tagrijn. Ik zie de farao’s al schuddebuiken.
    Weet jij trouwens dat Henrik van Veldeke, die toch een van de eerste Nederlandstalige poëten wordt genoemd, in Hasselt een standbeeld heeft. Ik moet er nog eens een foto van nemen.

  2. rietepietz zegt:

    Ach ja , voor moppen heb je twee dingen nodig , een goede verteller én iemand die “in the mood is” . Dat is van alle tijden !

  3. Zakina zegt:

    Grappig dat je ook de oude moppen van de rest van de wereld er bij hebt gehaald. Ik ben er heel slecht in in moppen.

  4. Vedat zegt:

    Het beeld van Henric van Veldeke staat naast de Sint Servaeskerk. Met zijn gedichten begint de Nederlandse literatuur, staat er bij geschreven op een steen.
    Moppen zijn aan mij ook niet besteed. Spontane opmerkingen komen veel leuker over. Wel ken ik die mop van een man in een Amsterdamse gracht anders. De man ligt in het water en roept: “Au secour, au secour!” Waarop een andere man zegt: “Je had beter zwemmen kunnen leren in plaats van Frans.”

  5. Thérèse zegt:

    Moppen vertellen is een kunst. Een nicht van mij kan dat zo goed, dat het (bijna) niet uitmaakt welke zij vertelt…zij maakt er altijd iets leuks van.

  6. Pasula zegt:

    Een mop als geheugentraining, tja. Ik denk er net zo over als jij, sommige moppen WIL je gewoon niet onthouden.

  7. lenie zegt:

    op de één of andere manier heb ik niets met moppen …snap die schele dus ook niet …valt bij mij niet als mop .
    maar ja is ook ouwe humor 😉

  8. euhhh…..
    ik snap ze meestal niet
    en anders kan ik ze niet onthouden 😉

  9. beuzeblaadje zegt:

    Wanneer is een mop goed en wanneer
    niet? Maar ik kan bepaald niet zeggen
    dat ik hier “dubbel” van lig!
    Groetjessss,
    beuzeblaadje

  10. Min met laptop zegt:

    Hij deed me dan weer denken aan de vragende moppen.
    Hoe lang is een Chinees?
    En
    Hoe heette de hond van Karel de Grote?
    Kon ik als kind me echt zeer mee vermaken.
    Want het antwoord stond al in de vraag.

  11. Renesmurf zegt:

    Bij moppen gaat het nooit echt om de clou, maar meer hoe het verteld wordt, en in wat voor gemoedstoestand de consument zich bevindt.
    Dat telt allemaal mee.
    Humor is ook erg persoonlijk.

  12. f r e d zegt:

    twee nullen komen op de coolsingel een acht tegen.
    zegt d’ene nul tegen d’andere: nou zie ik het, ik vind er niks an…… (1854 na chr.)

  13. Elmar zegt:

    Inderdaad zijn lang niet alle moppen goed, voor de meeste moet je behoorlijk melig zijn om ze leuk te vinden!
    groetjes,
    Elmar

  14. Je doet me er ineens aan denken dat ik vrijdag naar een cabaretier ga, waarvan ik hoop, dat hij me vreselijk laat lachen.Eén van zijn moppen:
    Vrouw staat voor de spiegel en klaagt dat alles begint te zakken, dat er rimpels verschijnen, dat ze grijs wordt, haar haar dunner. Kortom ze ziet er oud uit, vindt ze en zegt tegen haar man: Maak me nou eens een lief complimentje, waarop hij zegt: Nou ehhh… je ogen zijn nog uitstekend !

  15. Thérèse zegt:

    Ik las het ook net in de krant. “Zalig zijn de schelen” is een boek o.a. van Herman Pieter de Boer. Het is dus zo!! Ja, die moppen.
    Handelsreiziger Sam komt collega Moos tegen op het Centraal Station.
    Hé, lang niet gezien roept Moos. Waar ga jij naar toe?
    Ik ga naar Antwerpen , zegt Sam.
    Hè, zegt Moos teleurgesteld. Je zegt dat je naar Antwerpen gaat zodat ik denk dat je niet naar Antwerpen gaat. Maar je gaat wel naar Antwerpen. Waarom lieg je nou?

  16. JantjeDee zegt:

    waar heb je deze wijsheden nou weer gevonden ??
    geen leuker vermaak dan leedvermaak…is oud , heel oud, maar dat het zó oud was, dat wist ik niet!
    ik vind vaak de hele actuele heel grappig, heel gemeen vaak maar wel grappig…
    heb je die van de turkse piloot al gehoord ??
    die leerde nederlands… ik land, jij landt…wij land…
    hele foute mop…
    en nou NIET lachen dus he !!
    groetjes janneke

  17. paco zegt:

    Toch moet ik er nog steeds om lachen

  18. Di Mario zegt:

    Ik ben zo slecht in het vertellen van moppen 😉 Leuk die hele oude moppen.
    Love As Always
    Di Mario

  19. de oudste mop der lage landen ..
    toen belgen en hollanders nog 1 waren? ;-))
    toen begonnen (bijna) alle moppen met;
    ‘er was eens een lage lander uit het noorden, eentje uit het zuiden en .. een duitser .. :-))

  20. Hanny zegt:

    Een wetenschapper heeft net vastgesteld dat moppen met een slechte clou beter te onthouden zijn dan een goede mop. Beide kan ik ze nooit onthouden.
    Je hebt behoorlijk wat spitwerk gedaan om al die oude moppen boven water te krijgen.

  21. Ik las het in de krant inderdaad over Servaes, leuk om het hier iets uitgebreider terug te lezen.
    Schiet mij opeens een mop te binnen die ik ooit als kind gehoord heb, (was nog in zwart/wit hahaah)
    Sam verkoopt Moos een partij blikjes vis, een paar weken later komen ze elkaar tegen en zegt Moos, joh sam die blikjes vis waren niet te eten allemaal bedorven.
    Waarop Sam antwoord, mar Moos die blikjes waren niet om te eten maar voor de handel.
    Je kan wel raden van wie hij afkwam he, Max Tailleur.
    Schiet je door zo’n log als deze opeens te binnen.
    Off topic, had eerst een verkeerde doorlink naar je, kwam opeens bij een theater terecht is nu aangepast hahaha.

Je kunt hier reageren

