LEIDS DETAIL 122

Een fiets, een grote gevelsteen en een topgevel vormen de ingrediënten van deze aflevering van Leids Detail. De beschrijving kan je weer onder de derde foto lezen. Op een van de onderwerpen uit Leids Detail 118 werd een interessante reactie ontvangen, die daaronder weer te lezen is.

Bij de afvaart van de rondvaartboten aan de Beestenmarkt staat deze fietster bij het afmeerpunt. Van de andere kant gezien is deze dame trouwens een heer.
De steen op de tweede foto zit boven de ingang van museum Naturalis. Het oudste deel van dit museum heeft vele functies gehad, waaonder Legermuseum. Maar bij de oprichting was het een tehuis voor leprozen, waar overigens ook matrozen en soldaten werden verpleegd. De Pesthuislaan herinnert hier nog aan.
Op de derde foto zie je de topgevel van het voormalige Oudeliedenhuis aan de Herengracht 35.


In Leids Detail 118 stond de afbeelding die je hiernaast nog eens ziet afgedrukt. Dit leverde onderstaande interessante reactie op van Henk Mostert. Hartelijk dank daarvoor!
Het Tieleman en Droscomplex kwam in eigendom van het Tranport en Verhuisbedrijf Mostert in 1955 en is in hun handen geweest tot 1977, waarna het pand verkocht is aan de Gemeente Leiden. Tot die tijd verhuurde Mostert ruimtes binnen het complex aan diverse bedrijven. Als ik mij goed kan herinneren waren dat er drie. Op de eerste verdieping stonden vroeger machines voor reparatie en onderhoud en op de zolderverdieping was de drukkerij voor o.a. etiketten gevestigd. De vloeren waren dan ook berekend op een te dragen gewicht van 1000 kg per m2. Als kinderen gebruikten wij de achterzijde van de wikkels als tekenpapier. Op de, wat nu binnenplaats is, stonden de ketels waarin de groente werd gegaard en navraag in het historisch archief zal te zien geven dat het complex is gebouwd op de funderingen van waar vroeger een klooster stond. Bij het doortrekken van de Ir.Driessenstraat kwam toendertijd een flink stuk fundering naar boven. Dit stond op houten palen in het grondwater.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail. Bookmark de permalink .

30 reacties op LEIDS DETAIL 122

  1. Marcel zegt:

    Stom ja, nu zie ik ook dat het een step is. Lijkt toch wel een beetje op een fiets.

  2. Zakina zegt:

    Leuk zeg die fietser en wat leuk dat je zo’n reactie hebt gekregen, heel leuk om te lezen

  3. beuzeblaadje zegt:

    Hahahahahaha je bent de eerste die
    het ziet! Ik ga die datum NU veranderen!
    Poeh, jij leest de loggen dus goed : -))
    Groetjessss,
    beuzeblaadje

  4. Hildegarde zegt:

    Ah ja, nog iets vergeten: over het Keukenhof, maar dat weet je als ‘local’ wellicht ook wel : tegen zes uur is bijna al het volk buitengestroomd en kan je tot sluitingstijd (pas om 19.30 u.) nog heerlijk rondstruinen in alle rust en is, op een zonnige dag, het licht ook veel zachter voor mooiere foto’s (door het heftige zonlicht had ik vaak “witte gaten” in mijn foto’s, niet dat ik daar niet tegen kan, hoor, ik heb een heel hoog “het leven zoals het is en dan is het zo maar” gehalte.) Groetjes !

  5. Hildegarde zegt:

    Altijd interessant, ook je rondje Leiden is leuk : zo typisch nederlands vind ik : de vindingrijkheid van het gazonnetje in het water, de hangende fiets, .. Ik hoop dat het je weer goed gaat en verzorg je alleszins heel goed !!

  6. rietepietz zegt:

    Fijn dat er weer een Leids detail staat en aan de reatie op een eerder detail is wel te zien dat de rubriek leeft .Ook ik gá voor de fiets !

  7. Marcel zegt:

    Prachtig die fiets. Het is zo ding waar je achteloos voorbij loopt, maar als Tagrijn er een foto van maakt, je bewust wordt van de schoonheid van het object.

  8. Pasula zegt:

    Ik heb je laatste logs allemaal gelezen, ben blij dat je het loggen weer opgepakt hebt.

  9. Jenny zegt:

    Leuk stukje weer Tagrijn, je weet altijd wel iets leuks te vinden, klasse!
    Groetjes!
    p.s vreemde fiets……

  10. Vedat zegt:

    Als je het mij zou vragen, zou ik bj de eerste foto zeggen, dat het om een step ging, Tagrijn. Maar fietser of fietster, stepper of stepster, Is het de bedoeling daar de fiets neer te zetten als je een rondvaart wilt maken, Tagrijn?

  11. boomkruiper zegt:

    Dankjewel voor dit stukje Leiden. Het blijft mooi!

  12. Thérèse zegt:

    Ah, hoe vertrouwd Leids Detail weer aan te treffen. Al herken ik nooit wat of bijna nooit, het blijven mooie details. Die gevelsteen bv vind ik prachtig; in wit en met zo mooie details.
    Ik wens je een fijn weekend en het beste met je gezondheid!
    Th.

  13. Ghita zegt:

    Wat leuk zeg die Leidse details, sommige plekken kom ik dagelijks langs, die fietser bijvoorbeeld, hij is me nooit opgevallen, maar als ik morgen langs de Beestenmarkt fiets, zal ik eens even kijken.

  14. Plato zegt:

    Interessante aflevering. Weer wist ik niks maar dat vind ik allang niet meer erg.

  15. Tjan zegt:

    Twee uit drie: het Oudeliedenhuis herkende ik niet. Overigens is op foto 1 geen fiets maar een step te zien. Want ja, in Leiden worden zelfs autopeds verhuurd!

  16. Joanna zegt:

    Hoera, je bent er weer, is een heel leuk thema dat Leids detail, heel interessant tenminste voor mij als buitenlander.
    Een prettig weekend Tagrijn.
    Love Joanna

  17. Jaco zegt:

    Oeps, ik zie net dat Hanny me al voor was 🙂

  18. Jaco zegt:

    Nul goed, maar als ik mag muggenziften: staat het androgyne wezentje niet eigenlijk op een step? Je hebt deze prachtig gefotografeerd trouwens, ik dacht in eerste instantie dat het tegen een muur in nagenoeg dezelfde kleur was afgebeeld.

  19. lenie zegt:

    is wel leuk die extra info ..
    wordt er in ieder geval goed
    gekeken en gelezen , maar die fiets hé
    is een step hoor ..geen trapper te zien ..
    wel een steptrede ;))
    en steppen heb ik heel wat gedaan hahahahaha.
    Een fijn weekend Tagrijn !

  20. loontjuh zegt:

    Aantal foto´s herkende ik wel, fijn weekend.

  21. prachtig dat er mensen zijn die je informatie kunnen aanvullen!
    het meisje dat aan de andere kant een jongen is, boeit me, tagrijn! ;-)))

  22. Hanny zegt:

    Je hebt weer mooie details gevonden. Het zal je deugd doen dat je een reactie kreeg van Henk Mostert.
    Ik kan het mis hebben, maar ik denk dat op de eerste foto geen fiets staat, maar een step.

  23. Die gevelsteen herkende ik pas na de uitleg.
    Leuke reactie van Henk Mostert.
    Die fiets herkende ik uiteraard, kon ik met intocht van Sinterklaas niet over het hoofd zien hahahah.

  24. Di Mario zegt:

    Je laat zien dat je echt trots op leiden mag zijn en ook bent. Het blijft een must om naar te kijken.
    Love As Always
    Di Mario

  25. Niklas zegt:

    Grappig, die twee hoge witte masten herkende ik direct, maar ik heb het idee dat ik die fietser nog nooit bewust gezien heb…

  26. Elmar zegt:

    Mooie details weer Tagrijn!
    Leuk dat er mensen zijn die met meer informatie komen en dat zelfs deel uit eigen ervaring.
    groetjes,
    Elmar

  27. Renesmurf zegt:

    Een hele hoop historie is er allemaal nog te zien, prachtig mooi!

  28. kamira zegt:

    Die fiets joh prachtig En trouwens je bent weer goed bezig zie ik Prachtige foto`s Het ziet er allemaal zo stil en netjes uit Wanneeer maak je die foto`s?

  29. beuzeblaadje zegt:

    Jeeetje er zijn dus mensen die nóg meer
    van Leiden weten dan jij??? : -))
    Grapje!!
    Leuk dat er nog zoveel extra informatie op binnen is gekomen!
    Groetjesss,
    beuzeblaadje

  30. Annemarie zegt:

    Die fietser is een echte leuke catcher voor het oog! Maar ook de anderen mogen er zijn.
    Leuk hoe die reactie is binnengekomen! Jouw leids detail leeft 😀
    Fijn weekend Tagrijn. Ik hoop dat jullie goed weer hebben, dan hebben wij het namelijk ook…

Je kunt hier reageren

