LEIDS DETAIL 123

En dan nu een, twee, drie naar Leids detail 123. Twee vreemde stenen, een deur en een gevelsteen met de tekst Lorentz. De vraag is natuurlijk weer: wat en waar? Het antwoord vind je onder de derde foto.
Terecht merkten heel wat lezers op dat op een van de foto’s uit het vorige LD geen fiets maar een step was afgebeeld. Domme fout en bedankt voor de opmerkzaamheid!

Op de eerste foto zie je twee ornamenten van natuursteen met de aan de teksten Pvd, W, AN, NO,19 en 08. Het zijn twee zogenaamde ‘klaplopers’. Dat zijn oorspronkelijk houten vaten waarin verf werd bewaard. In dit geval door Pieter van den Wijngaard, die deze vaten op zijn in 1908 verbouwde huis aan de Hooigracht 105 had staan. Toen het huis in 1970 werd afgebroken omdat op deze plek winkels moesten komen, verhuisden de ornamenten naar de Brandewijnsgracht. Waarom nu juist op deze plek is niet bekend.
De deur op de tweede foto geeft toegang tot de Lodewijkskerk aan het Steenschuur. Het gebouw was ooit een kapel voor de bedevaartgangers naar Santiago de Compostella. Ten tijde van de beeldenstorm werd het gebouw in 1566 onteigend en als graanschuur in gebruik genomen. In 1593 werd er een Saaihal van gemaakt, een plek waar saai, een wollen stof, werd gekeurd.Toen werd de toren erop geplaatst. Na de buskruitramp in 1807 werd besloten er en katholieke kerk van te maken en deze te noemen naar Koning Lodewijk Napoleon. Een afbeelding van de kerk zie je hieronder.
Foto drie geeft de plek aan waar de geleerde Lorentz heeft gewoond en gewerkt: Hooigracht 48a.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail. Bookmark de permalink .

22 reacties op LEIDS DETAIL 123

  1. Alex zegt:

    Ik kom wat laat bij het feestje aan (ontdek dit blog voor het eerst), maar wat een Wat een fantastische serie leids-detail-logs!
    Ken je deze al, Tagrijn?:
    http://strangemaps.wordpress.com/2008/12/14/347-leyden-in-the-style-of-de-stijl/
    (kaart van Leiden in de stijl van De Styl door Leids kunstenaar en grafisch ontwerper Jos Agasi)

  2. Marcel zegt:

    Ik vind het een bijzondere naam: klaplopers. ik dacht dat dat zwervers waren. Maar het zijn potten met verf.

  3. nanos zegt:

    Mooi, je bent er dus weer! Gelukkig maar. (Ik ben hier laat mee. Ik was er een tijdje niet, vandaar.)

  4. Tjan zegt:

    Twee uit drie. Over de klaplopers heb ik laatst een heel artikel gelezen, en ook de kerk was gesneden koek. De Lorentz-steen kende ik dan weer niet.

  5. Zakina zegt:

    Ach foutjes horen er bij en leuke details weer… wel zonde hoe die mooie kerk wegvalt bij de gevels, verwacht toch meestal een meer uh ja hoe heet dat… niet alleen een kerkhof, maar ook meer ruimte er om heen groen etc.

  6. Renesmurf zegt:

    Wow, wat een schitterende toren is dat toch!
    Daar kan je wel even rustig naar kijken.

  7. klaproos zegt:

    doe mij zo’n klaploper tagrijn:-)
    leuk in je tuin als tafel 🙂
    maak er een fijn weekend van hé,

  8. Thérèse zegt:

    Weer mooie en interessante details. En wat dit soort klaploper was, wist ik niet.
    En die step zij je vergeven; hij leek ‘verdacht’ veel op een fiets.
    Prettig weekend!

  9. plato zegt:

    Interessante details. Toch benieuwd of deze klaploper verband houdt met de klaploper die wij nu kennen, nl… iemand die teert op andermans zak.

  10. f r e d zegt:

    ik heb nog nooit klap gelopen…..

  11. Pasula zegt:

    Beelden boven een deur vind ik altijd wel wat hebben. Het geeft toch een soort van welkom aan.

  12. Hildegarde zegt:

    Klaplopers ? nooit gedacht dat dit oorspronkelijk vaten verf waren. Jij bent ook een vat vol kennis !

  13. boomkruiper zegt:

    Weer verre van saai 😉 jouw log Tagrijn

  14. Ja vreemd eigenlijk he dat ze op de Brandewijnsgracht terecht zijn gekomen.
    Met Lorentz zat ik even op het verkeerde been, dacht uiterard gelijk aan de buurt van de Lorentzkade en kon het daar nergens plaatsen.
    Na de uitleg wist ik het opeens weer.

  15. det tonnekes vind ik erg mooi!
    ook zo de kerktoren!
    kun je daarboven in?
    hoe is het met je gezondheid, tagrijn?
    ben je op de goeie weg??

  16. Annemarie zegt:

    Die ornamenten vind ik leuke dingen. Wel speels!
    Gek da tmen niet weet waarom ze daar beland zijn.

  17. Elmar zegt:

    Leiden heeft heel wat details te bieden als je er al 123 hebt gemaakt!
    Deze is ook weer erg interessant Tagrijn!
    Van ‘klaplopers’ had ik alleen op een andere manier gehoord maar de beide betekenissen zullen wel verband houden met elkaar denk ik.
    groetjes,
    Elmar

  18. beuzeblaadje zegt:

    Wooow Tagrijn al 123 Leids Detail-logjes???
    Gefeliciteerd met zo’n mooi aantal,
    onvoorstelbaar hoor!
    Hoewel…..niet écht onvoorstelbaar want op heeeel beperkte schaal heb ik meegekregen hoe ontzettend veel moois er in Leiden is te zien!
    Fijn weekend alvast,
    beuzeblaadje

  19. Hanny zegt:

    Het blijft me verbazen hoeveel mooie Leidse details je iedere keer bij elkaar sprokkelt. Als niet-Leidse ken ik er eigenlijk niet een. Maar het is leuk om de stad op deze manier wat te leren kennen.

  20. Vedat zegt:

    Wel originele ornamenten. Het zijn dan wel verfvaten, maar toen ik de foto zag, dacht ik aan wijnvaten en dan is de Brandewijnsgracht als gekozen plek zo gek nog niet.
    In tijd van nood leert men bidden. Wat dat betreft is het niet zo gek, dat er een kerk is gemaakt van de saaihal, maar een kerk lijkt mij saaier dan een saaihal.
    Lorentz ook al, wie heeft er eigenlijk niet in Leiden gewoond, Tagrijn?

  21. rietepietz zegt:

    ach , een foutje moet kunnen hoor Tagrijn ,dat is in je enthousiasme zó gemaakt 😉

  22. wat een schitterende kerk
    wel vreemd om hem zo aan een straat te zien
    zonder kerkplein ervoor

Je kunt hier reageren

