OPEN DAGEN BIJ ARS

Afgelopen weekend had het aloude Leids schilder- en tekengenootschap Ars Aemula Naturae zijn deuren weer wijd opengezet voor het publiek. Tijdens deze dagen kon men vrij rondlopen door de ateliers en de expositeruimtes in het sfeervolle pand aan de Pieterskerkgracht en kijken wat er zoal  ‘in de aanbieding’ was als men van plan was het komend seizoen creatief bezig te zijn. Ook voor het komend jaar is er een ruim aanbod: maar liefst 31 cursussen waaruit een keus kan worden gemaakt.
In het atelier naast de expositieruimtes wordt met klei gewerkt.

De cursussen schilderen met olieverf of acryl lopen altjd snel vol. Hieronder wat resultaten van cursisten, variërend van heel braaf tot wild.

Op een van de zolders vinden we ondermeer de ateliers van de abstracte schilderkunst.

Ook de cursussen aquaralleren leveren verrassende resultaten op.

Ook zijn er wat dagdelen waar de kinderen de beginselen van tekenen en schilderen worden bijgebracht.

Modeltekenen is ook een mogelijkheid.

Voor de cursus portrettekenen werd een demonstratie gegeven door de docent en enkele cursisten.

Dat voor een goed portret niet altijd duur materiaal nodig is bewijst dit dit portretje op een stuk golfkarton.

Van je eigen foto’s een gomdruk maken is een speciale techniek die je in deze cursus wordt bijgebracht.

Helemaal op zolder vinden we de etszolder. Als we de trappen hebben beklommen, kunnen we genieten van de mooie etsen die cursisten hebben vervaardigd. Na een vrolijk liedje van een mannenkoortje dalen we de statige trappen weer af. Wie interesse heeft, moet zich haasten, want veel cursussen lopen altijd snel vol.

Dit bericht werd geplaatst in Cultuur. Bookmark de permalink .

22 reacties op OPEN DAGEN BIJ ARS

  1. Zakina zegt:

    leuk en gefarieerd qua keuze

  2. Marcel zegt:

    Zitten wel echt hele mooie kunstwerken bij. Prachtig!!!!!

  3. 10eke zegt:

    Leuk om zoveel werken van verschillenden kunstenaars te kunnen zien. Zit er nog werk van jou tussen?
    Fijne dag, gr 10

  4. Pasula zegt:

    Prachtig die levensgrote beelden!

  5. Of topic, wij voeren pas na half vier langs.

  6. Vedat zegt:

    Het aanbod is wel groot, alleen mis ik pottenbakken. Het is trouwens wel vroeg, dat nu al de deuren open staan voor het nieuwe cursusjaar.

  7. wat een keuze aan kunstrichtingen, tagrijn!
    ik kijk mijn ogen uit!
    zitten jouw werken er ook bij??

  8. Renesmurf zegt:

    Er zitten toch hele aardige werken bij!
    Je hebt vast het beste uitgekozen, want het ziet er wel heel erg profesioneel uit, voor een leek als ik.

  9. Elmar zegt:

    Leuk al die creatieve cursussen en de deelnemers hebben er duidelijk wat van opgestoken!
    groetjes,
    Elmar

  10. klaproos zegt:

    ach tagrijn,
    wat een heerlijk bezoek,
    mijn huis zou meteen vol hangen en staan met beeldjes,
    wat een mooie dingen kunnen mensen maken, maar ook spuuglelijke,
    nu ja… in mijn ogen dan 🙂
    dank voor dit bezoek,
    je hebt mij der een groot plezier mee gedaan

  11. Thérèse zegt:

    Heel boeiende resultaten! Heel leuk gepresenteerd!
    Je boft maar als je daar woont. Hier is er ook wel een instelling in de buurt voor liefhebbers, maar niet zo’n aanbod van diversiteiten!

  12. rietepietz zegt:

    Ik ga voor het mannenkorrtje , énig !
    Inschrijven ga ik zeker niét doen , mijn artistieke talenten kunnen door een driejarige al ruim overtroffen worden 😉

  13. Etsen vind ik het mooist met dieren en planten (hoewel, Piranesi kon dan wel weer goed ruines etsen).
    Dat schilderijtje met een soort van burcht en roze wolkenkrabbers vind ik mooi. En die onderste is natuurlijk de klapper!

  14. lenie zegt:

    ooo ik zou wel eens met klei in de weer willen …lijkt me helemaal top !!
    eens wat anders als speksteen of ander gesteente …
    @ ssssssssssstttt moet je niet te hard roepen , anders ben ik weer een drankorgel hahahahahahahahaha

  15. boomkruiper zegt:

    Wat werkt dit inspirerend/stimulerend! Mijn handen jeuken. Prachtig werk zit ertussen. De ets van het kerkkoor wint de hoofdprijs wat mij betreft

  16. plato zegt:

    Een mooi verslag Tagrijn. Goed dat er zoveel cursussen worden gegeven. Ik vind dat etsen wel interessant. Levert vaak verrassend leuke dingen op. Met alle respect voor de andere kunstenaars uiteraard.

  17. er zitten echte blikvangers tussen
    lijkt me heerlijk om er rond te kijken
    het laatste plaatje vind ik echt humoristisch 🙂

  18. Daisy zegt:

    Die gomdruk ziet er wel knap uit. De rest natuurlijk ook maar fotografie trekt meer mijn aandacht.

  19. Hanny zegt:

    Laat mij maar “gewoon” bij de bloemen blijven. Daar kan ik meer mijn ei kwijt dan bij tekenen, schilderen, etsen, boetseren of aanverwante cursus.

  20. Blijft en geweldige instelling he Ars Aemula Naturae.
    En waar heb jij je voor ingeschreven, neem tenminste aan dat je dit jaar weer een van de cursussen gaat volgen.

  21. beuzeblaadje zegt:

    Leuk zo’n gevarieerd aanbod!
    De kleifiguren spreken mij
    het meeste aan!
    Groetjesss,
    beuzeblaadje

  22. Annemarie zegt:

    Mag ik mee doen met de kinderkunst? Mijn niveau ligt daar namelijk ongeveer…
    Als je ervan houdt zeker weten leuk om te doen. 🙂 Mijn interesse ligt persoonlijk ergens anders.

Je kunt hier reageren

