LEIDS DETAIL 125

In deze aflevering van Leids Detail weer drie zeer afwisselende zaken. Waar vind je het voorwerp dat je hierboven ziet? Welke Leidenaars moeten hun woning via dit toegangshek bereiken? En waar zit deze gevelsteen en wat is het verhaal erachter? Het antwoord is weer onder de derde foto te vinden.

Zoals je hieronder kunt zien bevindt deze gestileerde harp zich op het dak van de Stadsgehoorzaal. Sorry, dat gebouw heet nu plotseling Stedelijk Concertgebouw, al zal geen Leienaar zijn ‘stadsgeengehoorzaal’ opeens zo gaan noemen. Een absurde beslissing.
Aan het eind van de Langegracht vond je aan de Noorderstraat de gebouwen van de gemeentereiniging. Deze zijn nu door woningen vervangen, maar het hek is gebleven.
De gevelsteen, de Oosterse lamp, zit in de gevel van Rapenburg 66. Deze lamp was het huismerk van de 17e eeuwse Jan Van Musschenbroek. Hij vervaardigde microscopen en telescopen, maar ook toverlantaarns: de oosterse lamp. (Zijn broer was de beroemde Pieter van Musschenbroek, de uitvinder van de Leidse Fles, bekend bij iedereen die op school natuurkunde heeft gehad.) Toen het pand in 1947 werd gerestaureerd werd een kopie van de oude steen in de gevel aangebracht.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail. Bookmark de permalink .

25 reacties op LEIDS DETAIL 125

  1. rietepietz zegt:

    Die klinkenden namen zie je ook ineens bij ziekenhuizen opduiken ,ze zijn ineens allemaal een “medisch centrum” .

  2. beuzeblaadje zegt:

    Het wordt hoog tijd weer eens
    naar Leiden te gaan: óf ik herken
    niets meer óf ik heb toen veeeeel te
    weinig gezien!
    Doeiii,
    beuzeblaadje

  3. kamira zegt:

    Leiden wordt steds mooier dank zei jou
    Als ik nu in leiden ben kijk ik rond bedankt

  4. Pasula zegt:

    Het raakt nooit op in Leiden! Dat alleen vind ik al zo knap.

  5. Zakina zegt:

    Bij de harp dacht ik meteen aan een concertgebouw. Wel vreemd, dan men steeds de namen van een gebouw willen veranderen… kunnen ze zich niet beter druk maken om heel andere dingen?
    Mooie details weer… en jullie stadsgehoorzaal ziet er ook van buiten fraai uit.

  6. Martine zegt:

    Grappig! Bij het zien van die harp dacht ik meteen: Concertgebouw!
    Alleen de plaats klopte niet…

  7. Sorry, even een plakkertje.
    Glibber is dit weekend echt alle uren bezig, maar had wel nog even tussen alles door een half uurtje tijd om mee te werken aan een filmpje wat nu op you tube staat.
    Nieuwsgierig??? Kijk maar even op mijn log.
    Vanaf zondagnacht heb ik gelukkig weer rust, prettig weekend.

  8. Niklas zegt:

    Toch lullig: er wordt tegenwoordig van alles automatisch gecorrigeerd (ook ongewenst!), maar het ouderwetse taalgebruik op eerste- en gevelstenen blijft ongemoeid…

  9. Renesmurf zegt:

    Hier noemen ze woonwijk Plan Noord, ineens de Parkwijk. Tja.
    Namen veranderen vind ik dom.
    Maar dat is altijd nog beter dan hele gebouwen veranderen.

  10. Brimstone zegt:

    En als je precies langs dat gele hek kijkt zie je het huis waar ik gewoond heb. Mijn eerste eigenste koophuis, wat was ik trots 🙂
    Stedelijk Concertgebouw…….proest…..

  11. Marcel zegt:

    Die klok op de tweede foto vind ik bijzonder. Zo zie je ze niet vaak meer.

  12. boomkruiper zegt:

    Moest even aan het concertgebouw denken maar nee dit is Leiden. Wanneer komt je stadswandelingengids uit? Toppie zou dat zijn!

  13. schitterende rijke details weer in die laaste foto 🙂

  14. plato zegt:

    Ha, ik had een keer iets goed. Ik gokte op concertgebouw. De rest wist ik nauurlijk niet.
    Een kopie van de oude steen. Bestaat het origineel ook nog?

  15. Hanny zegt:

    Je oog voor detail heeft weer mooie dingen opgeleverd. Het blijft leuk om een (bijna) onbekende stad op deze manier te bekijken. Lijdt het gemeentebestuur aan grootheidswaanzin?

  16. paco zegt:

    Je gaat leiden zo steeds meer waarderen

  17. klaproos zegt:

    je details blijven mooi tagrijn, elke keer weer genieten van de mooie dingen des levens,
    waar velen zo aan voorbij lopen zie jij,
    echt mooi,

  18. die harp is mooi!!!
    net als de gevelsteen!
    boeiend om het verhaal erachter te mogen lezen!
    hoe gaat het met je gezondheid, tagrijn???

  19. Inderdaad de naamsverandering vind ik ook belachelijk en totaal onnodig, maar schint internationaal beter te klinken, nou ja ??
    Had er vandaag weer twee uit drie, de gevelsteen zei me echt niets en dat terwijl de Musschenbroekstraat vlak bij me ligt, hadden ze die gevelsteen dan ook niet daar kunnen plaatsen hahahha.

  20. Tjan zegt:

    Twee uit drie. Die gevelsteen heb ik echt nog nooit eerder gezien. De zaal heet nog steeds de Stadsgehoorzaal, hoor. Alleen het complex heet sinds ook de nieuwe Aalmarktzaal deel uitmaakt van hetzelfde pand ‘Stedelijk Concertgebouw’. Voor de Aalmarktzaal komt er op termijn wél een nieuwe, commerciële naam, die afhankelijk is van de sponsor die zijn naam eraan gaat verbinden.

  21. Di Mario zegt:

    Mmmmmmm, Harderwijks detail wist ik wel te herkennen.
    Love As Always
    Di Mario

  22. Vedat zegt:

    Wat leuk, dat ze het hek aan de Langegracht zo gelaten hebben. Mogen de bewoners het ook dicht doen of is die mogelijkheid er niet meer?
    Tja… Namen veranderen, dat werkt niet, dat heb ik hier in Doetinchem ook al vaker gemerkt.

  23. nanos zegt:

    Stedelijk Concertgebouw?
    Wie had er genoeg de kolder in zijn kop om dat te verzinnen?
    Nou ja, het was tenminste een plaatje dat ik herkende. 🙂

  24. Annemarie zegt:

    Muwhahaha stadsgeengehoorzaal *gniffel* geweldig!

  25. Elmar zegt:

    Weer mooie foto’s met interessante details Tagrijn, ook de informatie er bij was weer erg leerzaam!
    Waarom gemeenstes steeds menen de benaming van een gebouw te moeten veranderen is mij een raadsel!
    groetjes,
    Elmar

Je kunt hier reageren

