EEN DUIVELS RAADSEL?


Je zult er toch maar last van hebben: van een hexakosiohexekontahexafobie. Bij de drogist moeten vragen: ‘Hebt u ook iets tegen hexa…’enzovoort. Al is er eigenlijk geen kruid tegen gewassen.
Want het gaat hier om mensen die last hebben van het getal 666. Het vreemde is dat de kwaal nog echt bestaat ook. Nee, Tagrijn gaat op de vroege maandagmorgen niemand zomaar wat op de mouw spelden.
Deze angststoornis komt uitsluitend voor in christelijke culturen. In de VS heb je niet alleen de beroemde Route 66, maar ook Route 666. Er zijn mensen die daar voor geen goud gaan rijden. Op 06-06-06 bleven, eveneens in de VS, duizenden mensen binnen.

Het duivelsgetal
In de bijbel staat 666 voor het getal van het Beest, de antichrist, het kwaad. In Johannes 13 vers 18 staat: ‘Hier komt het aan op wijsheid. Laat ieder die inzicht heeft het getal van het Beest ontcijferen. Er wordt een mens mee aangeduid. Het getal is zeshonderdzesenzestig.’
Sinds jaar en dag heeft men de tanden gezet in dit puzzeltje uit de raadselrubriek van oom Johan. Wie werd er aangeduid met dit getal? Met een beetje goede wil en wiskundig geknutsel lukt het natuurlijk altijd wel om iemand dat getal in de schoenen te schuiven. Na een beetje gegoochel met Romeinse cijfers viel bij voorbeeld uit ‘vicarius filii dei’, wat betekent ‘plaatsvervanger van de zoon van God’, de paus dus, het getal 666 te distilleren. Maar anderen sloegen terug. Met even dubieus gecijfer toonden zij aan dat niet de paus, maar Maarten Luther de antichrist was.
Maar het grote Beest is natuurlijk de computer. Want stel A op 1, B op 2 enzovoort, pas dat toe op de letters van computer, tel op en vermenigvuldig met 6: dat geeft 666. Wil je Hitler aanmerken als het Beest, dan bedenk je gewoon even een andere sleutel. Met A is 101, B is 102 enzovoort lukt het.
En vermenigvuldig je iedere letterwaarde met 6 dan zijn zelfs de koffiemolen en de lantaarnpaal opgeteld het Beest.

Maar…
Voor iedereen die na het lezen van dit alles toch plotseling last krijgt van een opkomende hexakosiohexekontahexafobie, heeft Tagrijn een probaat middel. Het getal 666 komt namelijk alleen voor in nieuwere bijbelvertalingen. In oude vertalingen is dat 616 of 665. Gelijk genezen?

Dit bericht werd geplaatst in Allerlei. Bookmark de permalink .

26 reacties op EEN DUIVELS RAADSEL?

  1. Ferry zegt:

    Dit is het gevolg van één van de VELE vertaalfouten uit de bijbel. Het getal in kwestie was niet 666 maar 616.

  2. We zitten nu met 6 miljard menskes op deze aardkloot, wellicht “effe” afwachten tot die 6miljard6honderd60miljoenste geboren wordt?
    *gniffel*

  3. Vedat zegt:

    Zelfs de streepjescode bevat dat getal. Het wordt aangeduid door twee iets langere strepen. Die langere strepen staan aan het begin, in het midden en aan het einde van iedere barcode en stelt het getal 666 voor.

  4. Niklas zegt:

    Je zult maar behept zijn met een onvoorwaardelijk geloof in een medemens die zulke zaken WEL gelooft, en dat uit volle overtuiging vertelt…
    Dat is ook het kwalijke van een asymmetrische verhouding als tussen een herder en zijn schaapjes!

  5. Jenny zegt:

    Whahaha…leuk log Tagrijn! Ik ben gelukkig niet besmet met het bijgeloof virus!
    Groetjes!

  6. Zakina zegt:

    Dat laatste heb ik nooit geweten. Ik dacht dat dat in de vertaling van oud naar nieuw gewoon goed was overgenomen. Op rekeningnr 666 wil ik nog terug komen… ik wil nl informeren of dat nr bestaat. 🙂

  7. plato zegt:

    Tagrijn, even voor alle zekerheid. Er is toch al wel een psychotherapeutische behandeling voor deze kwaal hè? Dat we nog hoop hebben, zeg maar. Al kost een consult € 666,00, dat dondert niet. Wedden dat zijn ING rekening ook 666 is? Ach heden, ben ik besmet met het virus? Tagrijn, wil je dit soort stukjes voortaan laten? Grommmm.

  8. rietepietz zegt:

    Laat niemand zich geremd voelen even € 666,– naar mij over te maken , ik heb er géén probleem mee ! 😉

  9. beuzeblaadje zegt:

    Volledig genezen!
    Nee hoor, gelukkig geen last van deze
    “gekte”, ik had er trouwens wel eens eerder van gehoord!
    Fijne dag,
    beuzeblaadje
    OT: Het spijt me zoveel van je loggen te moeten missen momenteel maar het is (tijdelijk) niet anders : -(

  10. Pasula zegt:

    Het is allemaal door mensen bedacht: de cijfers, de naam van de “aandoening” en de bangmakerij. Tsjaaaa.

  11. Renesmurf zegt:

    Ik ben daar niet zo vatbaar voor, gelukkig maar!

  12. Bedoel natuurlijk zessen in mijn nummer.

  13. Hecht er gelukkig geen waarde aan en als ik kijk naar het aantal zeggen in mijn mobiel nummer is dat maar goed ook hahahah

  14. klaproos zegt:

    dank je wel dokter taggie:-)

  15. Thérèse zegt:

    Van jongs af aan had ik al een hekel aan rekenen en nu weet ik waardoor het komt: HET BEEST, die griezel.

  16. f r e d zegt:

    van den bijbel ben ik allang genezen….

  17. paco zegt:

    Gelet op mijn mobieltje dat met de nummers 666 begint, nee, niet genezen

  18. ik heb andere dingen om me druk over te maken 😉
    -met een klein tangetje 6-jes dichtbuig tot 8-tjes-
    probleem opgelost :))))))

  19. Brimstone zegt:

    Ongeloofelijk dat er echt mensen zijn die enige waarde hechten aan dit soort verzinsels. Dat er al sprake is van drie verschillende getallen al naar gelang de vertaling van het schrijfsel zegt toch al meer dan genoeg.

  20. Hanny zegt:

    Ik heb niets met cijfers en heb daardoor geen last van Het Kwaad.
    Maar een beetje cijferaar kan altijd wel wat vinden wat in zijn/haar straatje te pas komt.

  21. whahaaaa ..
    zo zie je maar dat voor elk (bij)geloof een uitleg te bedenken valt??
    ik durf wedden dat met wat wiskundige berekeningen mijn naam als oplossing uit de bus (lees, computer) komt! :-))))
    was getekend,
    666 ;-)))))

  22. Di Mario zegt:

    Jarenlang hebben de voetbaluitslagen van de eredivisie op pagina 666 van nos teletekst gestaan.. was dat toeval?
    Love As Always
    Di Mario

  23. Martine zegt:

    Dat is het mooie van cijfers. Met een beetje handigheid kun je er alles mee aantonen. Daarom geloof ik ook niet zo in jaarverslagen. Laat staan in cijfers van het Beest.
    Vanavond was toevallig de Da Vinci Code op de televisie. Met een beetje fantasie kun je overal wel een complot achter zien..

  24. Elmar zegt:

    Gelukkig heb ik geen last van fobieën!
    Je zult er maar last van hebben!
    groetjes,
    Elmar

  25. Annemarie zegt:

    Ik had er sowieso al geen last van..
    Bovendien geloof ik niet in die complottheorieen, hihi

Je kunt hier reageren

