LEIDS DETAIL 126

Een authentiek geveltje, een vreemd straatje en een zeer wit dak. Natuurlijk is de vraag weer: waar en wat? En natuurlijk weer een verhaaltje onder de derde foto. Een hint voor niet-Leidenaars bij de tweede foto. Zeer kort geleden is hierover nog gelogd.

Op de bovenste foto een pand op de hoek van Herengracht 254 en Houtmarkt.
Foto twee is de Hermanstraat, een kleine doodlopende zijstraat van de Zijlsingel. Aan het begin van de 20e eeuw hadden bouwers de gewoonte een straat naar een van hun kinderen of hun vrouw te noemen. De gemeente wijzigde later deze naam. Maar in dit geval vond men dat blijkbaar niet de moeite waard…
De laatste foto toont het dak van de nieuw te bouwen concertzaal aan de Aalmarkt. De rug van de Stadsgehoorzaal en deze zaal staan tegenelkaar. Samen gaan zij het Stedelijk Concertgebouw vormen. Woensdag kon je echter lezen dat er wat problemen bij de bouw opdoemen….

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail. Bookmark de permalink .

13 reacties op LEIDS DETAIL 126

  1. rietepietz zegt:

    Ik zie toch het liefs pandjes als dat op de eerste foto!

  2. plato zegt:

    Dat futuristische dak past niet erg bij de rest. Wie heeft zulks nou weer bedacht. Dan vraag je toch om commentaar?

  3. Marcel zegt:

    Toch vind ik het dak van het concertgebouw niet echt lelijk. Het past wel in het straatbeeld, als ik zo naar de foto’s kijk.

  4. Vedat zegt:

    Wat apart, dat er nog hofjes bestaan in Leiden of is dit het enige hofje?

  5. Zakina zegt:

    Wat zonde zeg dat zeer moderne dag op een oud gebouw Neem aan dat het geen gehoor is 😉

  6. beuzeblaadje zegt:

    Eerlijk gezegd zie ik liever het authentieke geveltje van de eerste foto dan het kunstdak van de laatste maar in Leiden vind je voor elk wat wils he?
    Fijne zondag Tagrijn,
    groetjessss,
    beuzeblaadje

  7. Elmar zegt:

    Modern en oud heeft beide zijn charme, maar ik zou de rest van die nieuwe concertzaal eerst willen zien voordat ik er een oordeel over kan vellen.
    groetjes en een fijn weekend!
    Elmar

  8. Thérèse zegt:

    Ik doe gewoon een beetje aan Leids toerisme. Ik vind het witte dak wel mooi: een concertzaal mag best iets opvallends hebben.
    Een fijn weekend of weekeinde gewenst!

  9. Brimstone zegt:

    Mijn hart gaat niet sneller kloppen van het witte dak op de plek van de vroege Lucas van Leydenschool. Maar wie weet als de voorgevel(of wordt dit de achtergevel) ooit klaar komt, het wel wat wordt.

  10. klaproos zegt:

    jemig mr t.
    ik ben meer van de oude stempel denk ik 🙂
    waar gaat jouw voorkeur naar uit eigenlijk?

  11. het oude geveltje staat me beter daan dan het nieuwe dak?
    ’t lijkt op een luchtballon die opstijgt?
    de hermanstraat ..
    waar ligt de tagrijnstraat? :-)))

  12. hahahahah duidelijk dat ik nog moet wennen aan het nieuwe dak van de (ik blijf zeggen) Stasgehoorzaal, herkende het echt niet.
    De andere twee herkende ik wel, maar ja nummer een was een makkie en numer twee rijd ik zo vaak langs dat het ook niet moeilijk was.

Je kunt hier reageren

