“DE LEIDSE JOFFERS”

Ze ontmoetten elkaar bij de teken- en schilderacademie Ars Aemula Naturae, zeg maar Ars, aan de Pieterkerkgracht in Leiden: Henny van Dam, Heiltje Kamphuis, Clazien Favier en Truus Karstens.
Clazien had al een keer in de Hooglandse Kerk geëxposeerd, toen met voornamelijk religieus getint werk, en kende de weg. Dus zo kon een gezamenlijke en veelzijdige expositie van de vier ‘Leidse Joffers’ tot stand komen, waaruit vandaag een keus.
Het werk van Henny en Heiltje kent een vaak uitbundig kleurgebruik, zoals tot uitdrukking komt in de selectie die je hieronder ziet.

Clazien brengt dit keer werk met een boodschap. Zo zien we in stemmig grijs een trieste vogel op het laatste stukje smeltend ijs en daaronder de zaadcel en het eitje die nieuw leven tot stand brengen. In de zaadcel zijn de kinderen al herkenbaar.

Tot slot het veelzijdige werk van Truus Karstens: de pepers door glanzend zwart omhuld, een mondaine dame (met een knipoog naar Sluijters) en een fantasie- en kleurrijk boeket. 

De tentoonstelling is nog tot 15 juni te zien in de Hooglandse Kerk, ingang Middelweg. Di tm za 11-16.

Woensdag: verslag Japanse markt en Stadspicknick in Van der Werfpark.

Dit bericht werd geplaatst in Cultuur. Bookmark de permalink .

23 reacties op “DE LEIDSE JOFFERS”

  1. hennyvanDam zegt:

    Wat mooi gedaan! Als ik had geweten, wie Tagrijn schrijft, Had ik hem een dikke knuffel gegeven. De foto,s van mijn schilderijen zijn erg mooi. Bedankt!!!! henny

  2. Plato zegt:

    Een kleurrijk gebeuren. Plato kan geen paprika van een avocado onderscheiden en krijgt spontaan een kleur als een tomaat bij deze bekentenis.

  3. rietepietz zegt:

    Het is allemaal zeer de moeite van het bekijken waard !

  4. Tjan zegt:

    Als dat paprika’s zijn, ben ik een Spaanse peper 😉

  5. loontjuh zegt:

    Nooit van gehoord, maar wel mooi om te zien.

  6. f r e d zegt:

    ik moet er allemaal nog eens naar kijken en denken…. veel denken!

  7. paco zegt:

    Doet wel iets bij mij

  8. Zakina zegt:

    Deze kunst is niet mijn smaak, maar dat geeft ook niets 🙂 Die uil vind ik overigens wel mooi.

  9. Vedat zegt:

    Hier kan ik alleen maar bewondering voor hebben. Ik snap niet, dat iemand dit voor elkaar kan krijgen. Maar ja, om die reden zal het wel kunst worden genoemd.

  10. Leuk wist niet dat er weer een expositie was, zit elk jaar te wachten op de expositie van Dick Bakhuizen vd Brink rondom deze tijd.
    Maar of die gaat niet door, of ik heb hem toch nog gemist.

  11. Marcel zegt:

    Het zijn mooie kunstwerken. Maar toch roepen deze werken niet een gevoel bij mij op dat ik ze zou willen hebben.

  12. Thérèse zegt:

    Nog even: ik bedoel natuurlijk, dat ze die dan beter niet had kunnen selecteren, hoewel die inderdaad geestig is met die uitgestoken tong.

  13. Thérèse zegt:

    Zeker, heel leuk dat je dit laat zien. Maar je begrijpt vast wel, dat ik altijd net even anders kijk dan de anderen.
    Ze zijn alle vier getalenteerd, maar bv Truus Karstens had het waarschijnlijk beter bij één stijl kunnen laten en niet opeens die dame zo kunnen schilderen. Dat stilleven en die bloemen geven blijk van meer eenheid.
    Maar ach, ik ben een ouwe kritische zeurpiet…..

  14. Pasula zegt:

    Schitterende kunstwerken, heb ervan genoten!

  15. kamira zegt:

    Zo ,Prachtig allemaal
    En geniet verder van alles

  16. klaproos zegt:

    gaaf om te zien
    de voorlaatste is mijn favorietje
    geniet maar lekker van de werken,
    groetjes

  17. deze joffers kunnen er wat van!
    wat een variatie aan kunst!

  18. boomkruiper zegt:

    Ha naast de Amsterdamse joffertjes nu dus ook Leidse! Als ze net zo beroemd gaan worden … Mooi werk en ik wens ze alle succes!

  19. “zeg maar Ars”
    Daar komt nogal eens wat uit die Ars tevoorschijn he. Een hoop kwaliteit!

  20. Annemarie zegt:

    Mij spreken vooral die 1e 2 aan.. zijn kleuren he? Niet zo gek! hihi.
    Al met al vind ik deze schilderijen nog wel mooi. 🙂

  21. Di Mario zegt:

    Mij krijg je vandaag niet warm met de schilderijen. Gelukkig hebben niet allemaal dezelfde smaak.
    Love As Always
    Di Mario

  22. Elmar zegt:

    Die joffers hebben mooi werk gemaakt!
    Van Henny en Heiltje spreken mij het eerste en derde schilderij het meest aan.
    Van Clazien kan mij het laatste schilderij wel bekoren en van Truus vind ik het eerste schilderij het mooist!
    groetjes en nog een fijne 2e Pinksterdag!
    Elmar

Je kunt hier reageren

