LEIDS DETAIL 129

Een nogal ‘dorps’ plaatje in het centrum van de stad, maar weer eens een van de torentjes en een gevelsteentje. Dat is het ‘driegangenmenu’ van Leids Detail voor deze week. Wie Leiden kent of denkt te kennen, kan eerst raden en daarna de beschrijving lezen bij de ‘complete’ foto’s.

Het witte huis met hekwerk en leibomen is te vinden aan de Langebrug 10a tegenover het Berkendaalstraatje.

Hieronder zie je de St. Leonarduskerk aan de Haagweg. Deze kerk, die in 1925 in gebruik werd genomen, zal worden gerestaureerd en daarna worden ingericht als crèche.

In 1690 bepaalde de rijke Cornelis Sprongh bij testament dat een van zijn huizen aan de Breestraat moest worden ingericht als hofje voor zeven vrouwen van boven de vijftig. Toen het huis vervallen raakte, besloten de regenten in 1850 aan de Doezastraat een nieuw hofje te bouwen. Dit werd weer in twee fasen (1920 en 1926) geheel vervangen door nieuwbouw. De gevelsteen boven de ingang toont het familiewapen van de stichter. De sluitsteen boven de poort (een duif) is afkomstig van het oorspronkelijke hofje aan de Breestraat. Het hofje is nu officieel bekend als Heiligen Geesthof.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail. Bookmark de permalink .

22 reacties op LEIDS DETAIL 129

  1. rietepietz zegt:

    Soms herken ik inderdaad wel iets in de zin van “daar ben ik wel eens langsgekomen ” maar daar houdt het dan ook wel mee op Tagrijn 😉

  2. boomkruiper zegt:

    Die echte bijenkaarsen die ruiken zooooo heerlijk! Leuke foto met tegenlicht van de raten

  3. Herman zegt:

    Eentje goed, van de Langebrug. Die kerk kom ik regelmatig langs in de auto en dan is het een beetje riskant om naar het torentje te kijken 😉

  4. Pasula zegt:

    Vorig weekend treinde ik nog op de terugweg langs Leiden en toen dacht ik nog: zal ik even uitstappen, maar het was te laat om nog echt iets van Leiden te zien. Het komt er een keer aan deze zomer. 😉

  5. Marcel zegt:

    Ik vind het dak van die kerk heel bijzonder. Lijkt wel een vikingbouwwerk. Heel fraai is ook de leiboom in de stad.

  6. Thérèse zegt:

    Allemaal weer mooie details. Grappig dat die kerk een creche wordt of kinderopvang; zo heet dat tegenwoordig. Ik ben niet gelovig, maar in de bijbel Zei Jezus: “Laat de kinderen tot mij komen..” en dat zullen ze dan ook doen.
    Die leibomen horen nu toch in blad te staan? Hen je die foto een tijdje geleden genomen misschien? Maakt niet uit, hoor!
    Fijn weekend!

  7. Jaco zegt:

    Hoewel het middelste detail niet ver is van één van mijn vorige woonplaatsen in Leiden en de flankerende details niet ver van mijn huidige, blijf ik het antwoord schuldig op alledrie. Je kennis valt dus in vruchtbare aarde bij mij.

  8. Vedat zegt:

    Wonen er nu ook daadwerkelijk zeven vrouwen van boven de vijftig in het Heiligen Geesthofje, Tagrijn?

  9. Plato zegt:

    Zo’n soort kerkje heeft Wormerveer ook. Er zitten nu woningen in. Zijn er tegenwoordig nog wel kerken waar kerkdiensten worden gehouden, denk ik wel eens?
    Mooi familiewapen trouwens. Dat lijkt mij ook wel wat. Platooline en dan geflankeerd door twee heldhaftige leeuwen met schildjes in de klauwen. Ach…wat zou dat mooi zijn.

  10. loontjuh zegt:

    Weer leuk verteld.
    Off, antwoord op je vraag, mijn vrije dagen zijn idd, beperkt i.v.m. muziek, hihi.
    Fijn weekend, groetjes.

  11. joanna zegt:

    offtopic:Goedemorgen Tagrijn, bedankt voor je moeite. Hier een linkje betreff Luite Klaver http://www.museum-nunspeet.nl/
    Op die site staat ook een link van het prentencabinet in Leiden.
    Ik heb dit mueseum gemailt misschien kunnen die mij verder helpen.
    Love Joanna

  12. paco zegt:

    Het blijft waardevol

  13. het lijnenspel van de eerste foto is erg boeiend!
    (maar met jouw fiets ga ik niet rijden, hoor!) ;-))
    de kerk heeft een heel aparte toren!
    een crèche in de kerk??
    ja, daar is de akoestiek goed .. :-))

  14. Renesmurf zegt:

    Lekker rustige plaatjes.
    Beetje allerdaags, maar daarom niet minder mooi.

  15. Bij mij net andersom, slechte score dus deze week slechts eentje goed.
    Maar ook voor mij gold na het zien van de foto’s wist ik het natuurlijk wel.

  16. Tjan zegt:

    Leids detail is vroeg deze week! De eerste twee wist ik, de derde niet – maar de ‘complete’ foto herkende ik natuurlijk wel. Fijn weekend!

  17. Elmar zegt:

    Mooie leiboom bij dat witte huis, en die fiets lijkt me niet echt comfortabel meer! 😉
    Mooie interessante Leidse wetenswaardigheden weer Tagrijn!
    groetjes,
    Elmar

  18. leilinden voor een huisje met luikjes?
    …..zucht!…..
    ik ben verliefd!
    nu nog de centjes om daar te wonen 🙂

  19. Di Mario zegt:

    Ik scroll altijd meteen weer naar de uitleg. Zo leer ik elke keer weer wat van je.
    Love As Always
    Di Mario

  20. klaproos zegt:

    :-))
    bij het zien van de kerk schiet ik in de lach,
    dara heb ik eens gezeten op een zangavond, en daar was een vrouw….. die zag eruit… dat geloof je niet, ik zal verder niks zeggen maar ze mocht een pistool dragen, als ze iemand die er nóg clownesker uitzag dan zij mocht neerschieten ,
    grote blauwe geverfde ogen, en ze zong het liedje i am a woman in love :-))
    vol verve zó vals, dat ik zat te stikken van de lach achter mijn voorganger:-)
    ik geniet van dit log….
    dat brengt heeeeeeeeeeerlijke herinneringen naar boven….
    gaaf hoor.

  21. Zakina zegt:

    Wat leuk dat het kerkje toch behouden blijft al wordt het dan een ander doeleinde. Weer een mooi logje 🙂 die bomen in dat straatje, leuk om te zien.

  22. kamira zegt:

    eigenlijk wist ik niet dat Leiden zoveel moois heeft Prachtig Maare jij maakt er ook iets geweldigs van zo wat kan jij mooie foto`s maken Ik heb een nichtje in Leiden wonen die maakt ook zulke mooie foto`s soms hoor op har blog

Je kunt hier reageren

