LEIDS DETAIL 130

Een gymnastiekschool, een torentje en twee oude geveltjes. Allemaal binnen de singels. En zoals altijd is de vraag weer: waar zijn ze te vinden? Het antwoord staat onder de derde foto.

De gymnastiekschool is al heel lang geen gymnastiekschool meer. Al worden er wel allerlei sporten beoefend. Het gebouw staat aan de Pieterskerkgracht 5-7 en kwam in 1861 tot stand op initiatief van de filantroop Johannes Kneppelhout en de Maatschappij tot Nut van ’t Algemeen.
Het torentje op de tweede foto staat aan de Houtmarkt en is een wat vreemde eend in de bijt tussen de laagbouw.
De twee fraai gerestaureerde geveltjes zijn te vinden aan de Langestraat 12. In het verlengde van de Langestraat ligt de straat met de misschien wel merkwaardigste sraatnaam van de stad: de Korte Langestraat. En dan nog te bedenken dat de Langestraat vroeger de Lange Langestraat heette!

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail. Bookmark de permalink .

23 reacties op LEIDS DETAIL 130

  1. lenie zegt:

    knap gevonden ….
    zelf glibber wist bepaalde zaken niet ;))
    wens je een heerlijke week , met bendes zon ..en zit er wel in begreep ik !
    groetjes en fris weer terug 😉

  2. Marcel zegt:

    Leuk om weer te lezen. Zo ben ik vandaag geweest in mijn straat in Utrecht waar ik veel gespeeld heb. Dat gaf mij toch een bijzonder gevoel.

  3. Jaco zegt:

    Bij nummer één heb ik nog gymles gegeven toen ik werkte voor spijbelopvang De Witte Poort, dus die was makkelijk. Nummer twee en drie waren mij onbekend, maar nu niet meer 😉

  4. rietepietz zegt:

    je hebt dit keer weer érg mooie pandjes weten te vinden ,wauw ….dat huis met dat torentje zou ik best willen wonen ,héél apart!

  5. Pasula zegt:

    Een echte school voor gymnastiek, wow! Wij kregen dat gewoon op school in zo’n klein bijgebouwtje.

  6. Elmar zegt:

    Grappig dat torentje!
    filantropen kunnen we nu nog steeds goed gebruiken! 😉
    groetjes en een fijn weekend!
    Elmar

  7. cindy zegt:

    Hey Tagrijn,
    Ik heb natuurlijk weer geen flauw idee waar de foto’s exact genomen zijn, maar vindt het wel komisch dat er zoiets als een gymnastiekschool bestaat!
    liefs,
    Cin

  8. Brimstone zegt:

    Altijd weer een feest van herkenning op vrijdag op je weblog.
    In de gymnastiekschool heb ik nog een blauwe maandag judoles gehad. Ik heb zelfs nooit de gele slip mogen dragen, echt een succes was het niet 🙂

  9. Thérèse zegt:

    Ik had nog nooit van een gymnastiekschool gehoord. Werd je daar gymnastiekleraar??
    Grappig dat torentje wel. En mooie geveltjes ook.
    Een fijn weekend!

  10. Vedat zegt:

    Leuk verzonnen die namen, mar dat torentje, Tagrijn, dat is toch niet voor niets eentorentje geworden? Was het misschien ooit een silo, waar later appartementen in gemaakt zijn?

  11. Plato zegt:

    De korte lange-langestraat lijkt me heel leuk. Mooi, dat gymnastiekschooltje. Ziet er goed onderhouden uit. Andere plekken zijn mij onbekend maar zien er mooi en uitnodigend uit.
    En die Johannes Kneppelhout, is dat de schrijver (ik meen zelfs de student-schrijver) van wie ik nog een werk in de kast heb staan? Ik zit hier in Hasselt en kan dus niet zo maar even naar mijn biebje lopen om het te pakken. Dus de titel moet ik hier even schuldig blijven.

  12. f r e d zegt:

    ik heb het niet zo op gymnastiek…..

  13. paco zegt:

    Hel facsinerend en boeiend weer

  14. de korte lang- en de lange langstraat?
    hihi, da’s duidelijk! :-))
    de toren fascineert me!
    zijn daar woningen in ondergebracht?
    de trapgevels zijn oerhollands en wondermooi!

  15. Annemarie zegt:

    Grappig zo’n aparte gymnastiekschool! Dat zou de jeugd van tegenwoordig ook wel kunnen gebruiken…
    Die onderste geveltjes vind ik ook super leuk.
    Fijn weekend Tagrijn!

  16. druiveke zegt:

    Pijn-Boom-Pitjes dus…’t kan soms raar verkeren in de smaakwereld!
    (Leuke Leidse Geveltjes overigens!)

  17. De geveltjes herlkende ik niet, nou ja we hebben zovel van dat soort geveltjes dus kon niet plaatsen waar deze stonden.
    Leuk ik wist niet de de Langestraat vroeger de Lange Langestraat heette.
    Weer wat geleerd.

  18. Renesmurf zegt:

    ja, dat is weer een mooi stuk!
    Ik vind dat er meer trapgeveltjes bij moeten komen, dat staat erg leuk.

  19. Di Mario zegt:

    Ik vond de vrouwensteeg in Leiden heel verwarrend.. er was geen vrouw te bekennen.
    Love As Always
    Di Mario

  20. Solvejg zegt:

    Hoi Tagrijn, bij toeval en via totaal verschillende routes kom ik vandaag voor de tweede keer langs. Ik heb je blog gelinkt op mijn weblog, onder ‘Mijn Leiden’. Ik hoop dat je dat leuk vindt. Groet, Solvejg

  21. Hildegarde zegt:

    Ik vind het knap hoe je steeds weer op ontdekkingsreis gaat in je eigen stad.

  22. klaproos zegt:

    mooie huizen tagrijn,
    heerlijke set voor een ouderwetse film:-)
    dáár zou ik nou wel weer eens zin in hebben:-)
    maak er een heerlijk weekend van hé,
    en genieten is toegstaan.. niet met mate

  23. Zakina zegt:

    grappige straatnamen idd. En wat leuk dat er in het gebouwtje nog steeds sport beoefend wordt. Weet je ook welke sporten?

Je kunt hier reageren

