NAAR DE WADDEN

Heel vroeg uit de veren om het veer van 10.45 van Harlingen naar Terschelling te halen. Met een vriendenclubje van zes, ontstaan tijdens de schilderlessen bij Ars, was na het succes van het reisje naar de Algarve het idee ontstaan om nu onze ezels, paletten en kwasten voor een weekje te verplaatsen naar Terschelling.
Er stond, wat men noemt een stevig briesje, maar tijdens de twee uur durende overtocht hoefde je je geen seconde te vervelen. Het was af en toe filevaren van allerhande soorten vaartuigen.

Maar af en toe passeerde een eenzame zeiler zonder zeil.

Dreigende wolken pakken zich samen boven de Waddenzee.
                          Het is toch net een schilderij?                              

Maar dan doemen de blanke toppen der duinen op

De kust van Terschelling komt steeds dichterbij.

Een blik op de Brandaris en daarna afmeren. Op de kades was het een drukte van belang. Niet alleen door de aankomende gasten, maar meer nog door de vertrekkende gasten die net het weekje Oerol erop hadden zitten. Dat laatste zou ons nog aardig opbreken, want bijna de hele week was een groot aantal restaurants gesloten om uit te rusten van dit gebeuren. Zelfs De Rustende Jager bleek nog meer rust nodig te hebben.

In de belangrijkste straat van West bleek het nog behoorlijk druk te zijn.

Wij namen een taxibusje naar het dorpje Formerum op het midden van het eiland. Daar hadden we de boerderij Vesta gehuurd. Formerum was in de middeleeuwen de belangrijkste plaats op het midden van het eiland, maar is voorbijgestreefd door Midsland en Hoorn. Het heette vroeger Vivepoorten (Vijfpoort) naar een klooster dat er heeft gestaan. Het is bekend geworden doordat het de geboorteplaats is van Willem Barentsz.

De volgende dag stapten we op de fiets richting Wadden, voorzien van onze schilderspullen. De beoefening van onze kunsten werd erg bemoeilijkt door windkracht zes.

Op de dijk had je een prachtig uitzicht op het achterliggende land.

Aan de foto hieronder is wel te iets te zien van de stevige wind.

Woensdag meer over de wadden en dan zoeken we ook de noordkant van het eiland op met de parelwitte stranden.

Dit bericht werd geplaatst in Stad en land. Bookmark de permalink .

21 reacties op NAAR DE WADDEN

  1. Jaap en Jeanne zegt:

    Boven het vorige bericht staat blijkens een andere naam dan mijn roepnaam is.
    Je krijgt de lof niet van Therese maar van Sjan…..

  2. Jaap en Jeanne zegt:

    Das genieten he, onder de kleuren van de Terschelling vlag….
    Rode wolken,
    blauwe lucht
    groen de duinen
    geel de helm en het witte strand…., die mooie kleuren van Terschellinger land….Prachtig in beeld gebracht door jouw mooie foto,s Tagrijn.

  3. Thérèse zegt:

    Tot mijn schande moet ik zeggen dat ik nog nooit op één Waddeneiland geweest ben. Wat ziet het op zee er prachtig uit! Maar in het dorp wel druk nog.
    Jammer van die wind, als je er komt om te schilderen. Daar zouden ze iets voor moeten uitvinden in ons winderig landje. Ik ben ook benieuwd naar je schilderijen. Leuke boerderij trouwens; ook schilderachtig.
    Groetjes Th.

  4. Je hebt vast heel erg genoten van alles wat Terschelling en het gezelschap te bieden had. Heerlijk, die Wadden. Tuurlijk ben ik ook reuze benieuwd naar je kunstwerk(en) 🙂

  5. Elmar zegt:

    Terschelling is een prachtig eiland, en je maakte er mooie foto’s van, ook de overtocht foto’s zijn geweldig vooral die van het ‘schilderij’!
    Ik ga binnen kort vakantie vieren op een wat groter eiland, en dus kom ik mede nog even langs om je een goede zomer toe te wensen!
    groetjes,
    Elmar

  6. Pasula zegt:

    Prachtige foto’s van Terschelling. Op Texel en Vlieland ben ik geweest, Terschelling staat bovenaan m’n verlanglijstje, enorm leuk om alvast wat foto’s te zien. 😀

  7. Renesmurf zegt:

    Heel mooi daar, zo te zien vond jij dat ook.
    Het is eens wat anders he.

  8. Di Mario zegt:

    Ik heb er nog naar zitten kijken of we dit weekend die kant op zouden gaan. Maar de uitslag is nog niet bekend.
    Love As Always
    Di Mario

  9. Het is echt een schitterend eiland, mogen er nog steeds geen auto’s (van toeristen) op.
    Dat vond ik altijd het mooiste en lekker rustig.
    Wel jammer dat vee;l restuarants dicht waren na Oerol, maar neem aan dat je best wel ergens een wit biertje gevonden hebt.
    Ben ook benieuwd naar wat er op het doek gekomen is.

  10. lenie zegt:

    sodeju tagrijn , ik scrollen en scrollen ..
    mooie foto’s weliswaar ..
    maar ik wilde nu eens zien wat het resultaat
    van de schilderskunsten zou zijn ??
    of zeit gij weggewaaiiiiii…..
    tuurlijk ..tagrijn ik.wil zien wat ge ..
    nou ja ..wat je op het doek hebt gezet ….
    wat die kwast deed met windkracht tig …..
    ;))))
    leuke week gehad ??

  11. Annemarie zegt:

    Het is er zeker weten prachtig. Alsof je in het buitenland zit.
    jammer dat veel dicht was… Maar om te schilderen was het vast rustig genoeg.
    Genieten geblazen.
    Jullie hebben het vast onwijs naar je zin gehad!

  12. kamira zegt:

    heb je nou nog geschilderd?
    Prachtige foto`s

  13. klaproos zegt:

    dag tagrijn, welkom thuis,
    wat een log om te zien zeg, elk plaatje is een schilderij,
    machtig eiland vind ik:-)
    ik bewaarer bijzondere herinneringen aan,
    maar ook de wind weet ik nog:-)
    ik ben héél erg nieuwsgierig wat jij dara op het doek gezet hebt:-)
    en kan de maar moeilijk op wachten:-)
    OT,
    natuurlijk mag jij andere kunst de mooiste kunst ever vinden:-))
    ik zal je der niet om veroordelen:-)
    ik persoonlijk ben hélemaal weg van M-art en ook mede omdat een overleden familie lid annie zulke mooie kunst maakte,
    dat houdt haar levend:-)
    geniet je van de warmte tagrijn?
    maak er een fijne avond van hé.

  14. Plato zegt:

    Met dit verslag heb jij mij in elk geval een groot plezier gedaan. Want zowel met mijn gezin als later met mijn ex. ben ik vaak op Terschelling geweest. Hotel de Wadden, daar had ik de laatste keer een kamer. Super goedkoop en heel gezellig. Die foto’s zijn zo vertrouwd, ik voel veel nostalgie opkomen. Die eilanden blijven trekken…altijd.

  15. rietepietz zegt:

    Terschelling is is “schilderachtig”dus je was er zeker op je plaats Tagrijn .Ik ben heel benieuwd wat je op het doek gezet hebt .Vanaf de boot waan je je soms in vroegere eeuwen met al die zeilschepen!

  16. f r e d zegt:

    ik schaam mij….. nog nooit op de wadden geweest.

  17. Zakina zegt:

    Wat een mooie foto’s zitten er tussen en hopelijk was er wel iets open waar jullie konden eten… of moesten jullie de hele week zelf koken? Die foto op weg naar het wad.. dat is echt net een schilderij 🙂

  18. Brimstone zegt:

    Een heel andere omgeving als vorig jaar. Leuke afwisseling.

  19. Hanny zegt:

    Ik proef de zilte zeelucht. Ik voel de wind. Heerlijk. Het wad!
    Jammer dat jullie last hadden van de wind. Maar ik neem aan dat jullie genoeg te schilderen hadden.

  20. Vedat zegt:

    Maak je ook een mooi schilderij van de laatste foto, waar de storm zichtbaar op is, Tagrijn?

  21. je vierde foto is inderdaad een wondermooi schilderijtje!
    ik ben curieusss wat jij uit je vingers getoverd hebt, tagrijn!
    mooi zal het zeker zijn, met dit eiland als decor en je vrienden als steun!
    ik kijk ernaar uit ..

Je kunt hier reageren

