PEURBAKKENTOCHT 2009

Donderdagavond ging de 24e aflevering van de Leidse Lakenfeesten van start met de Peurbakkentocht. Het was prima weer, dus ook nu waren er weer veel mensen uit het hele land op afgekomen. Vorig jaar waren het er 150.000 en deze boottocht begint het succes van de Gay Pride in Amsterdam dus al aardig te benaderen. Misschien was het daarom dat de boot van het COC de eerste van de zestig was die kwam aan varen.
Een selectie van zestien en hieronder de drijvende bruidstaarten van Avifauna, met de vraag: hoe vaart dit?

De winnaar van vorig jaar, Paul Bouters, die toen met zware koffers zeulend door de grachten wandelde, had weer iets origineels bedacht. Op een knappe constructie trok hij de treurbak met zijn gezin door de recessie.

De grote rose Caddilac trok erg veel bekijks.

De Pokerboot Misjeslippie was een van de kleine deelnemers, maar was aardig gemaakt.

De feestartikelenwinkel van Bokstijn viel op door de eierkleurige ballonnen.

Ook deze Godinnen wisten het publiek wel enthousiast te krijgen.

Een boot vol fraai uitgedoste dames lieten de smartlappen over het water schallen.

Het publiek ging echt uit zijn dak toen de Gooische Vrouwen van de gelijknamige tv-serie langskwamen Goede lookalikes? Of? 

Joost mag weten wie Joseph was, maar kleurrijk was het in ieder geval wel.

De zeepbellenmachine van Leiden City Events gaf een feestelijk effect.

Minder onschuldig was de boot van de Leidse Kluchtencompagnie. Een kwaadaardige non schepte met een emmer water uit de gracht en smeet dat in het publiek dat nietsvermoedend op een terrasje naar de parade zat te kijken.

Dan deze meiden van een tapasbar, die tomaten over had en hier het tomatenworstelen introduceerde.

De aanwezigheid van deze schoenen werd niet helemaal duidelijk. Misschien werd een schoener uitgebeeld.

Een aardige woordspeling op de Lakenfeesten: Wie wil met ons tussen de laken(s) feesten?

Tot slot de vertolksters van het Leidse lied. De dames van Tartuffe, in het dagelijks leven keurige dames, maar af en toe in onvervalst Leids hun eigen liedjes zingend. Helaas kwam het hier op de Botermarkt vandaag niet zo goed uit de verf. Hoe dat komt, lees je hieronder.
.

Een van de deelnemende boten wist voor een enorme dissonant te zorgen. We zullen man en paard noemen: de boot van The Artshop, de kunstuitleen aan de Flevoweg. Zij meerden aan aan de kade van de Botermarkt, deden zich tegoed aan bier en draaiden de volumeknop van hun geluidsinstallatie zo hard, dat alle andere boten hun muziek de mist zagen ingaan en eventuele bijbehorende dans moesten staken. De dames van Tartuffe ergerden zich hier zichtbaar aan en gebaarden dat de heren van de kunstuitleen hun muziek, dat uitsluitend uit harde beatslagen bestond, moesten dimmen. De heren beantwoordden dit door het volume nog wat op te schroeven. Waarmee de show van Tartuffe in het water viel.Ook het publiek vond dit overduidelijk niet leuk, maar ze bleven doodgemoedereerd 25 minuten op dezelfde plaats drijven. Zeer onbehoorlijk en asociaal gedrag en de organisatie van de Peurbakkentocht zou zich maar eens moeten beraden of deze club volgend jaar nog wel mag deelnemen. Een groot minpunt in een verder weer zeer geslaagde avond..

Dit bericht werd geplaatst in Stad en land. Bookmark de permalink .

26 reacties op PEURBAKKENTOCHT 2009

  1. arnoud bennink zegt:

    Jammer Jammer dat altijd van die personen zijn die alleen maar negatief kunnen schrijven.
    Temeer daar enkele dames van tartuffe op het eiland van de art shop kwamen en ik de volgende dag op leidens culinair door een zeer charmante dame aangehouden werd,die zei wat hadden jullie super muziek en een geweldige sfeer aan boord.Gek toch he die negatieve reactie over theartshop.
    Verder hebben we ook heel veel complimenten gehad,maar dit soort negativisten zullen er altijd wel blijven.
    En grappig er werd ook genoemd dat wij bierdronken,kennelijk de enige
    Dit zegt toch genoeg

  2. geert zegt:

    Ik kwam bij toeval op dit forum, maar ben het niet eens met sommige. Ik ben met mijn drie kids naar de peurbakkentocht gegaan en wij hebben inderdaad genoten van de diversiteit aan boten, maar ook van de gezelligheid die de boot van The Art Shop uitstraalde (incl. saxofonist). Ik houd zelf niet van de disco nummers maar kan het wel waarderen, maar mijn kinderen gingen helemaal uit hun dak. Zo is er toch voor jong en oud wat te beleven.Daar draait het toch om.

  3. Herman zegt:

    Altijd leuk die Peurbakkentocht. Helaas had ik die avond een vergadering, maar volgend jaar wil ik wel weer langs de kant staan.
    De Lakenfeesten worden steeds beter.

  4. Plato zegt:

    Ik zou zeggen: weg met de asocialen. Verder ben je er in dit drieluik (ik heb omgekeerd zitten lezen) in geslaagd om een prima overzicht te geven van dit feest. Ik heb even gemist wat het woord peurbak betekent. Heeft dat iets met vissen te maken? Of stond het er wel en heb ik het over het hoofd gezien?
    En inderdaad: Leiden doet veel voor zijn bevolking. Dat moet gezegd.

  5. bart de vriend zegt:

    ik vond het een geslaagd feest mooie boten en er was zelfs een disco boot met een echte saxofonist die het publiek in hogere sferen bracht. zelfs de senioren aan de kant hebben danspasjes gezet. ik hoop dat de jongens van de artshop volgend jaar weer welkom zijn maar dan wel iets socialer zijn voor degene die hun liedjes wilde laten horen.
    groetjes bart de vriend

  6. rietepietz zegt:

    Wat een vindingrijkheid blijkt uit de deelnemende boten ,het lijkt me echt leuk om daar een kijkje bij te nemen .
    Jammer dat er zulke ASO’s tussen zaten , ik zou zeggen …klagen met z’n allen zodat deze groep mensen volgend jaar geweerd kan worden .

  7. eva zegt:

    De peurbakkentocht, nog nooit van gehoord mar he ziet er fantastisch uit en helemal geschikt voor dit weer!
    gr eva

  8. carel zegt:

    heel mooi verslag met foto’s van dit super festijn alleen beetje jammer dat er van ons geen foto bij is geplaatst.
    De Stamgasten 3e prijs

  9. Marcel zegt:

    Ziet er heel leuk uit. Leiden springt er voor mij echt uit als gezellige stad.

  10. Annemarie zegt:

    Jammer dat zoiets dan weer wordt verpest…
    logisch dat men er niet blij mee is!!
    Ongelooflijk.
    De reclame van sire klopt dus wel, al is dit niet onbewust.
    Voor de rest ziet het er prachtig uit! Genieten geblazen Tagrijn. Leuke boten zitten er ook allemaal weer bij. Ik geloof graag dat jullie genoten hebben daar met z’n allen. 🙂

  11. Zakina zegt:

    Zitten geweldige foto’s tussen… ik zou me hier prima vermaakt hebben 🙂 leuk al die bootjes en die gekke mensen.

  12. Renesmurf zegt:

    Een leuk bootjesfestijn, en heerlijk weer!
    tja, en vervelende lui, die moeten oprotten!

  13. klaproos zegt:

    wat een prachtige serie peurbakken laat je zien tagrijn
    dat is weer volop feest geweest in leiden
    daar had ik wel bij willen zijn eigenlijk,
    why not…
    ehh good question:-)
    misschien volgende keer
    laat die galbakken maar thuis achter de buis,
    wat een vervelende lui heb je toch rondlopen hé. “bah”
    maak er een fijn weekend van tagrijn

  14. beuzeblaadje zegt:

    Ik dacht “pak even een Leids Detailtje mee” maar ben misschien te vroeg deze vrijdag?
    Maar in dit geval maar goed dat er nog geen LD stond want dan had ik deze bonte botenstoet waarschijnlijk gemist! Wat een prachtige happening om naar te kijken, ik heb er zó al van genoten laat staan in het eggie!
    Fijn weekend Tagrijn,
    beuzeblaadje

  15. Anne zegt:

    Heey mensen!
    Ik had even een vraagjeee….
    Hoe heten die smartlappen groep?
    Als iemand het weet graag even een reactie terug!
    xxxxAnne

  16. Mooi verslag Tagrijn, bij staat het er in de loop van de dag ook op.
    Off topic, ik zal het inderdaad doorgeven, want zoiets moet niet kunnen.

  17. Thérèse zegt:

    Wat een ontzettend leuk gebeuren, behalve die ene wanklank dan. Leiden is wel een feeststad, zeg! Je boft maar dat je daar woont en het zijn hele mooie foto’s geworden.
    Een fijn weekend!

  18. Die Paul Bouters met zijn koffers herinner ik mij nog van de foto´s van vorig jaar. Dit jaar vind ik van de hier afgebeelde boten de Caddilac het mooist. Oh, ik lees nu ook dat deze in de prijzen is gevallen. Terecht.

  19. Vedat zegt:

    Dat is inderdaad niet leuk van The Artshop, om het maar eens heel voorzichtig uit te drukken. Dat niemand aan een of andere vorm van sabotage heeft gedacht. Er is zat te bedenken van onderwatermuziek tot de heroïsche daad; “dan liever de lucht in.”

  20. Maikel zegt:

    Was idd weer geweldig, echter vond ik de spreker/ presentator bij Annies ook niet geheel correct.
    Een beetje zijn politieke partij promoten op een volksfeest kan in mijn ogen echt niet door de beugel.
    En heel veel zinnigs had hij ook niet te melden, wie was die man, en waarom staat hij daar. Hopelijk vinden ze voor volgend jaar een leukere spreker.

  21. Joost zegt:

    Joost weet inderdaad wie Joseph is:
    Jospeh and the amazing technicolour dreamboat!

  22. ed zegt:

    Mensen het was weer een feest.
    En de roze caddilac was een topper.
    En dus een terechte winnaar.
    Ze werden aangekondigd door de politieauto, net zoals in de film.
    http://www.vriendennouen.nl

  23. Hermien zegt:

    Jammer van de dissonant, maar verder het ziet er allemaal erg verzorgd uit. Leuke ideeën allemaal!
    En bedankt voor de info dat het de 24e keer was. Toevallig had ik het er gisteren nog over met mijn moeder, die zich afvroeg hoelang de Lakenfeesten er al zijn. Wij hadden beiden geen idee, maar nu dus wel.

  24. Di Mario zegt:

    Jammer van die aso´s, verder weer helemaal geslaagd.
    Love As Always
    Di Mario

  25. Hanny zegt:

    Wat een originele boten waren er te zien. Het is ieder jaar weer genieten geblazen van je foto’s. Het voelt een beetje of je er zelf bij bent geweest.
    Jammer dat de ene boot nogal a-sociaal bezig was.

  26. goh ..
    de hitte doet rare dingen bij sommige mensen? :-))))
    zolang het plezant bljft is alles prima!
    maar de pesterijen van the artshop zou moeten bestraft worden.
    jammer dat in een kist soms een rotte appel zit ..
    voor de rest neem ik mijn hoedje af voor alle ‘kunstenaars’ en natuurlijk voor de maker van deze reportage! :-))

Je kunt hier reageren

