DE HAAGSE SCHOOL ONTHULD

Natuurlijk is de Haagse School vooral bekend geworden door de landschappen waar de sfeer vanaf spat. Maar het Gemeentemuseum in Den Haag wil in deze expositie de aandacht vestigen op het dagelijks leven in de tweede helft van de negentiende eeuw. Hierbij dienen de landschappen als decor voor de mens.
Hierboven zien we arbeiders aan de rand van de stad, een schilderij van Philip Sadée. De afbeeldingen hieronder tonen ons het landleven. De arbeiders op het land, in de weer tijdens het hooien, de koeien die gemolken moeten worden, zoals geschilderd door Willem Maris, en de boerin die op de boerderij achterblijft om daar de boel te runnen: de was wappert weer fris aan de lijn (van P.J.C. Gabriëls).

Dat de huisvesting in die tijd wel wat te wensen over liet, zien we op dit schilderij van Matthijs Maris.

De dochter des huizes of een jonge moeder doet ondertussen het verstelwerk en de oudere vrouw probeert  warm te blijven door haar handen dichtbij het vuur te houden (geschilderd door Jozef Israëls). Na al dat werk komt ook de boer weer thuis en eet zijn meestal karige maaltijd, zoals hier te zien is in dit Drentse interieur van Albert Neuhuis.

Voor veel schilders uit Den Haag was Scheveningen natuurlijk een bron van inspiratie. Dit keer niet de lieflijke strandtafreeltjes, maar het harde werk: de schelpenvisser ( Jacob Maris) probeert wat handel uit de zee te scheppen, de vissersvrouwen in afwachting van de vissers die dadelijk van de boot af komen en de mannen die met hulp van paarden de bomboot op het strand trekken bij gebrek aan een haven. Een meesterwerk van Anton Mauve.

Hieronder een gezicht op Haarlem van Weissenbruch. De vrouw maakt een ommetje, de schepen komen met een vrachtje uit Leiden of gaan naar Amsterdam. Ook zien we in die tijd veel paarden langs het trekpad, zoals hier vastgelegd door Mauve.

De tentoonstelling omvat ruim honderd schilderijen en zijn behalve uit de eigen collectie afkomstig van andere musea en particulieren. De tentoonstelling is nog tot en met 27september 2009 te bekijken. Het museum is geopend van di tm zo van 11-17 uur. MJK gratis toegang.

Dit bericht werd geplaatst in Cultuur. Bookmark de permalink .

26 reacties op DE HAAGSE SCHOOL ONTHULD

  1. Morgaine zegt:

    Het is en blijft prachtig om te zien, hoe donker het ook is eigenlijk…
    XXX

  2. eva zegt:

    Wat een prachtige schildeijen zijn dit.
    Een aantal herken ik wel van de vaste collectie.
    Toevallig een aantal keren geweest de afgelopen jaren.
    Maar deze tentoonstelling zal ik ook niet overslaan.
    Mooi gefotografeerd.
    gr eva

  3. als ik al een keertje kunst zou gaan bekijken dan spreekt deze tentoonstelling me zeker aan
    wat een schitterende doeken 🙂
    heb je deze daar gewoon mogen fotograferen???

  4. Brimstone zegt:

    De schilderstijl spreekt me enorm aan. De onderwerpen vind ik ook geweldig, het gewone leven uit die tijd. Het zijn behalve kunstwerken waardevolle tijdsdocumenten.
    Prachtig log, Tagrijn!

  5. 10eke zegt:

    Het blijft mooi om deze schilderijen te zien, het wordt tijd dat ik weer naar dit museum ga.
    Fijne dag, gr 10

  6. klaproos zegt:

    ligt het aan mij of is het kleurgebruik van toen heel anders dan nu??
    ze zijn schitterend om te zien tagrijn,

  7. JantjeDee zegt:

    mooi, beetje somber qua kleur, maar heel mooi!
    groet janneke

  8. Leuk toch he ? dat je een aantal totaal verschillende stijlen mooi kunt vinden. Hier kan ik ook zeer intensief naar kijken. Voor mij zijn het echte kijk- en zoekplaatjes, terwijl mijn schilderijen thuis meer blikvangers zijn

  9. paco zegt:

    JA, dit zijn toch wel de echte schilderijen

  10. Hildegarde zegt:

    Prachtig !!! Bedankt voor de mooie voorstelling. Nog tot 27 sept., dat ga ik eens op mijn lijstje zetten.

  11. kamira zegt:

    prachtig he
    Ik moet nodig weer eens naar het GEM

  12. Dit soort schilderijen kan ik uren naar kijken, zoveel op te zien en zo herlijk het echte leven.

  13. Zakina zegt:

    Ik ken maar 1 schilderij hier tussen. En wat mooi wat er tussen zit. Ik ken de naam Maris wel, leuk dat ik nu wat werk van hem heb gezien.

  14. Daisy zegt:

    Mooi schilderijen laat je hier zien. Een prachtige sfeer zit erin met het invallend licht.

  15. rietepietz zegt:

    Ik zit me hier vreselijk te schamen , ben er vanmorgen nog langs gekomen en wéét niet eens van die tentoonstelling , bedank voor de tip want hier wil ik toch wel graag een kijkje gaan nemen .

  16. Thérèse zegt:

    Mooi hoe geleidelijk aan de atmosfeer lichter wordt, in vergelijking met de tijd ervoor.
    Ik zal het in ieder geval even opschrijven; lijkt mij een prachtige tentoonstelling.

  17. Vedat zegt:

    Het Haags Gemeentemuseum is “mijn” museum. Ik speelde er, leerde er schaatsen en voor een dubbeltje bezocht ik regelmatig het museum. Spelen doe ik er natuurlijk niet meer en schaatsen ook niet, al ben ik laatst wel weer o het ijs van de vijvers geweest. Dat dubbeltje hoef ik ook niet meer te betalen, want nu mag ik er voor niks in. Nou ja, als je de aanschaf van de MJK niet meerekent.

  18. Martine zegt:

    Vroeger was ik op dit soort schilderijen vrij snel uitgekeken. Nu kan ik eindeloos kijken naar hoe ze in elkaar zitten, en hoe bepaalde effecten bereikt worden, heerlijk.
    Hoe zit het met je eigen kunst? Hebben de Wadden nog iets moois opgeleverd?

  19. Plato zegt:

    Ik vind dat meisje dat verstelwerk doet, erg mooi getroffen. Verstild en ingetogen.
    Daarnaast treft me het prachtige licht aan de einder, op het onderste schilderij. Ook de andere schilderijen zijn natuurlijk mooi, zoals die vrouz bij het haardvuur, maar dit bleef het meest bij me hangen.

  20. Di Mario zegt:

    Dit vind ik schitterend, op een of andere manier spreekt het heel erg aan.
    Love As Always
    Di Mario

  21. hennyhennyvandam@planet.nl zegt:

    prachtig! in een woord. henny

  22. goh .. ik kijk bij elk schilderij de ogen uit mijn kas ..
    ware kunstwerken, gratis te bezichtigen?
    zowel hier als in den haag?
    dit is kunst met een zéér lage drempel, om niet te zeggen, ‘geen drempel’!
    ik ga weer scrollen, van verwondering naar bewondering, ..

  23. Hanny zegt:

    Het zijn allemaal prachtige werken.
    Ik moet wel gelijk aan Panorama Mesdag denken.

  24. Leuk dat je ons altijd in dit soort dingen laat delen. Weer wat geleerd en wat een realistische atmosfeer hangt er om die schilderijen! Het is weer mooi.

  25. Renesmurf zegt:

    Dit soort schilderijen zijn toch de mooiste die ooit gemaakt zijn.
    Stuk voor stuk prachtig mooi!

  26. klaproos zegt:

    ohhh tagrijn dat is stuk voor stuk genieten:-)
    ik wilde eerst zeggen 2 of 3, maar de waarheid is dat ze allemaal iets héél speciaals hebben,
    nee ik kom niet kijken ik heb een voro mijn doen drukke week,
    maar ehhh jij laat me “alles” zien toch:-)
    slaap lekker

Je kunt hier reageren

