LEIDS DETAIL 132

Een mooi gerenoveerd geveltje, een nieuwe straatnaam in hartje stad en een erkertje. Wie bekend is in Leiden kan weer raden naar het wat en waar, de anderen kijken meteen onder de derde foto.

Ofschoon de Herengracht een van de mooiste grachten van de stad is, wordt hij maar door weinig toeristen bezocht. Hij hoort tot de oude grachtengordel die een beetje uit de route ligt. Om het geheugen op te frissen: de volgorde van die grachten (Hooigracht, Middelstegracht, Uiterstegracht, Herengracht, Oranjegracht en Waardgracht) is te onthouden met het ezelsbruggetje: Haring Met Uitjes, Heerlijk Op Wittebrood). Het pand op de eerste foto is te vinden op Herengracht 14. Het is in 1660 ontworpen in de stijl van Vingboons, door Jan van Palesteijn.
Voor de foto met de straatnaam gaan we naar de Haarlemmerstraat. Daar werd een doorgang naar een binnenplaats onlangs de Jacob van Rijndorpplaats genoemd. Het is een eerbetoon aan de directeur van een reizend toneelgezelschap die in 1705 de Leidsche Schouwburg liet bouwen en exploiteerde. Het is het oudste theater van ons land en is nog steeds op de Oude Vest te vinden. Het straatje loopt naar de Lange Lijsbethsteeg en komt uit op de hiervoor genoemde Oude Vest.
Het erkertje op de derde foto hoort bij het huis aan de Lage Rijndijk 2, dat hieronder, compleet met steigers, te zien is.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail. Bookmark de permalink .

17 reacties op LEIDS DETAIL 132

  1. Thérèse zegt:

    Weer allemaal mooie plaatsen. Ik neem mij heilig voor eens naar Leiden te gaan, maar zolang doe ik het hier mee.
    Groetjes Th.

  2. Zakina zegt:

    Wat een mooi geveltje… als ik dat soort geveltjes zie wil ik er altijd wonen :-)al hoewel… zo’n erker lijkt me ook heerlijk. Vooral in de winter met zo’n winterzonnetje in de erker. Lijkt me een kast van een huis :-). Ooit later als ik groot ben en wat meer centjes… hahahaha… dromen mag ;-). Oh en genoeg centjes om het te onderhouden natuurlijk… want klussen kan ik niet.

  3. 10eke zegt:

    Handig zo’m ezelsbruggetje! Met muziekles heb ik er vroeger ook een paar moeten leren. Altijd handig!
    Fijn weekend, gr 10

  4. Brimstone zegt:

    ‘Haring Met Uitjes Heerlijk Op Wittebrood’ kende ik niet, maar ik vind het een echt Leids geheugensteuntje.
    Altijd weer een feest om met jouw ‘Leids detail’ in gedachten door Leiden te lopen.

  5. Renesmurf zegt:

    Gelukkig maar dat ze de boel daar lekker opknappen, dan kan het nog even mee!
    Schitterend!

  6. rietepietz zegt:

    Doe mij maar zo’n erkertje , wát een juweeltje zeg !

  7. Plato zegt:

    Een fraai geveltje. Ook deze keer wist ik weer niets. Maar zo’n ezelsbruggetje helpt. Ik probeer het te onthouden. Mooie details weer in een schier oneindige reeks.

  8. Tjan zegt:

    Twee uit drie… Het geveltje van foto 1 herkende ik eigenlijk aan het pand ernaast, waarvan nog een stukje te zien is. De straatnaam kende ik niet. En ja, dat erkertje wist ik gelijk te plaatsen.

  9. ’t moet heerlijk vertoeven zijn bij het erkertje, met zicht op de boten!
    ook de gevel van de eerste foto mag gezien worden!

  10. Grappig toen ik de hele foto zag herkende ik het erkertje en dat terwijl ik er regelmatig langs vaar.

  11. Di Mario zegt:

    Haring zonder brood is ook heerlijk. Maar daar kun je vast geen grachten uit elkaar houden.
    Love As Always
    Di Mario

  12. klaproos zegt:

    de lage rijndijk,
    mij zéér bekend van de tijd dat ik er nog woonde:-)
    wat een herinneringen komen hier boven,
    ik krijg er kouwe rillingen van…

  13. Thérèse zegt:

    Ik pobeer al een tijdje op het vorig logje te reageren, maar dat plaatst ie niet. Dit is om te zien of het hier wel lukt

  14. Annemarie zegt:

    Ohja dat ezelsbruggetje! Weet je nog van toen Tagrijn?
    Wat was dat gezellig he!!!

  15. Hanny zegt:

    Wat een schitterende gevel. Met liefde gerenoveerd.
    Net zoals de erker. Prachtig! Zeker ook door het uitzicht op de schepen.

  16. Vedat zegt:

    Leiden ken ik natuurlijk niet, maar om het ezelsbruggetje moest ik wel even glimlachen. Dat huis in de steigers is een knap huis, zeg. Het lijkt wel of de boot tegen de erker aan ligt.

Je kunt hier reageren

