LEIDS DETAIL 133

Na het logje hieronder komt er even niets. Want Tagrijn doet dan ook even niets… Hij gaat er weer tussenuit. Als alles gaat zoals gepland is hij op 5 augustus weer terug.
Dus tot dan!


Waar vliegen deze vogels uit 1936? Waar staat dat hospitaal? En wat gaat er schuil achter die deur? Voor wie dit niet weet is dat te lezen onder de derde foto.

De vogels op de eerste foto zijn te vinden aan de gevel van Vroom en Dreesmann aan de Aalmarkt.
Het Hôpital Wallon is te vinden aan de Papengracht 13. Het gebouw werd in 1892 in gebruik genomen als uitbreiding van het ziekenhuis van de Waalse gemeente aan het Rapenburg 12. Het heeft als zodanig dienst gedaan tot 1925. Toen het stadhuis in 1929 voor een groot deel afbrandde werd hier het noodstadhuis gevestigd. Sinds 1946 is het als studentenhuis in gebruik.

De deur hierboven is te vinden in het atrium van het stadhuis. Hoe hij daar is gekomen lees je hieronder op de foto van het bordje dat naast de deur is bevestigd.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail. Bookmark de permalink .

19 reacties op LEIDS DETAIL 133

  1. 5 augustus komt in zicht ..
    ik zet alvast de deur op een kier en hang een slinger ‘welkom thuis’ van loghoek naar loghoek! :-))

  2. rietepietz zegt:

    Voor het geval je al in de buurt bent wens ik je toch een fijn weekend Tagrijn !

  3. Jaco zegt:

    Erg leuke aflevering, Tagrijn, geniet van je vakantie en kom behouden weer terug!

  4. Zakina zegt:

    Wat leuk dat die deur uiteindelijk geschonken is aan de gemeente Leiden.
    Jammer dat we je even een tijdje moeten missen. Het is rustig in Logland :-). Wens je een fijne vakantie toe!! En hopelijk lekker weer.

  5. Marcel zegt:

    Fijne vakantie en tot de 5de. Benieuwd naar je ervaringen.

  6. Pasula zegt:

    Enjoy Tagrijn en tot later!

  7. Renesmurf zegt:

    Wat een prachtige afsluiting!
    Wat zijn oude gebouwen toch mooi, daar is echt geld en moeite in gestoken, daar hebben we nu nog profijt van!

  8. Brimstone zegt:

    Zoveel details die ik in 39 jaar Leiden over het hoofd heb gezien 🙂
    Fijne vakantie, Tagrijn!

  9. eva zegt:

    Geniet van de blogvrije periode!
    En tot 5 augustus!
    gr eva

  10. Plato zegt:

    Wat geweldig dat de originele sleutel weer terug gevonden werd bij een antiquair. Dat is echt geluk hebben.
    Mooi die vogelafbeeldingen. Deden ze dat nu nog maar.
    Tagrijn, ik wens je heel fijne dagen en tot 5 augustus.
    (Zucht…blijven er nog webloggers over? Het is beestachtig stil).

  11. paco zegt:

    Fijne vakantie Tagrijn

  12. rietepietz zegt:

    Nu je het hier zo neerzet weet ik dat die vogels bij V&D horen , maar ik zou er niet opgekomen zijn zonder jouw verhaal .
    Ik hoop dat je er voor iets gezelligs uit gaat ,dan kan ik je tenminste veel plezier wensen !

  13. wat een verhaal hangt er vast aan deze deur, tagrijn! ’t is dan ook geen gewone deur? :-))
    de vogels zijn mooi ‘gevangen’!
    ik wens je heel veel vakantieplezier, tagrijn! kom heelhuids thuis, eh!

  14. 10eke zegt:

    Leuk om weer een Leids Detail te lezen. Ik wens je een hele fijne vakantie!
    Fijne vakantie, gr 10

  15. Di Mario zegt:

    He veel plezier op je vakantie.
    Kom je hier nog in de buurt.
    Love As Always
    Di Mario

  16. kamira zegt:

    Dat gaat maar weg
    Maar de dag gat je terug komt is voor mijn een herdenkingsdag JaJa Nou veel plezier En geniet ervan

  17. Thérèse zegt:

    I’am so sorry: wegens drukte al twee blogjes achter geraakt. Heb ze wel gelezen, hoor!
    In ieder geval een hele fijne vakantie gewenst!!

  18. Mooie afsluiter zo vlak voor je vakantie.
    Ik hoop dat je een leuke vakantie hebt en er met volle teugen(witbier) van kan genieten.
    Tot na 5 augustus.

  19. klaproos zegt:

    vlieg er maar lekker uit tagrijn, ik hoop niet dat je achter die cachot deur moet,
    if yes,zeg het maar dan kom ik je bevrijden 🙂
    ik wens je een héél fijne vakantie toe,en weet dat ik jou en je logs zal missen en uitkijk naar je terugkeer,
    liefs
    klaproos

Je kunt hier reageren

