LEIDS DETAIL 134

Deze week in Leids Detail een oud huis, een tekst op een gebouw, maar waar, en als derde weer eens een torentje. Zoals altijd is het ‘verhaaltje’ weer onder de derde foto te lezen.

Op de hoek van de Nieuwstraat en de Beschuitsteeg zijn een paar oude pandjes gerestaureerd, waarin nu het Pilgrim Fathers Museum is gevestigd. Niet te verwarren met The Pilgrims Archives aan de Vliet. De deur op de bovenste foto is voor een deel verscholen achter de lantaarnpaal, zoals je hieronder ziet. Wie iets meer wil weten over de Pilgrim Fathers kan dit hier nog eens lezen.

In een foeilelijk gebouw aan de Boommarkt 26 was vroeger de Rijkstelefooncentrale gevestigd (foto 2). We zullen het niet laten zien… Het reliëf is van de voormalige PTT.
Het torentje op de derde foto is te zien op de hoek van de Turfmarkt en de Haarlemmerstraat. Het gebouw, waarin nu een bakker zit, heeft geen bijzondere geschiedenis.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail. Bookmark de permalink .

21 reacties op LEIDS DETAIL 134

  1. Zakina zegt:

    Geen bijzondere geschiedenis, maar wel een allerschattigst torentje 🙂
    En dat foeilelijke gebouw heeft dan wel weer een leuke geschiedenis. Luek dat de belettering er iig nog hangt.

  2. beuzeblaadje zegt:

    Gelijk maar even een “Detail”
    ingehaald, ik heb vanwege de vakantie
    en drukke werkzaamheden zooooooveel
    gemist : -(
    Maar ik ben je nog niet vergeten hoor!!
    Doeiiiiii,
    beuzeblaadje

  3. f r e d zegt:

    is die centrale van de aivd??

  4. rietepietz zegt:

    Ik kan me niet voorstellen dat een gebouw met zo’n mooi naambordje als de rijkstelefoon centrale écht zo foeilelijk is 😉

  5. leiden blijft altijd mooi…
    net als… zwolle trouwens…
    enne, zo af en toe dan blog ik weer eens wat hoor op mijn vertrouwde website… maar alleen als ik me echt kwaad maak of zwaar verbaas dan, en met hele ruime mate. Check het af en toe maar eens.

  6. Thérèse zegt:

    Ik vind dat eerste huis het mooiste. Zo lekker oud en in een mooie kleur geschilderd.
    De Beschuitsteeg, wat een grappige naam.
    Een fijn weekend!

  7. Tjan zegt:

    Drie uit drie, al was die laatste een gokje. Nu zit studentenvereniging Quintus toch in die voormalige telefooncentrale?

  8. ReneSmurf zegt:

    Ik vind dat je het telkens weer leuk doet, maar ik wil toch een kanttekening plaatsen.
    Ik zag liever de uitleg gewoon bij de foto`s, want nu is het steeds heen en weer scrollen.
    Maar goed, doe er mee wat je wilt, en al zal het zo blijven, dan weet je dat ik er zo over denk.
    Verder is het een leuke rubriek, waar geen eind aan schijnt te komen.

  9. boomkruiper zegt:

    ‘Beschuitsteeg’ het water loopt me uit de mond. Wat zou ik dat graag als adres hebben. En ja de geschiedenisboekjes in mijn hoofd klappen weer open ‘ploep’

  10. mooi mooi mooi…
    zie mijn loggie maar eens… moest me toch even kwaad maken…

  11. Judith zegt:

    Ik moet er weer even inkomen!
    Had alleen het Pilgrim Museum goed…

  12. Plato zegt:

    Ik mis gek genoeg geen informatie. Die letters zijn uitgelegd want staan kennelijk op een lelijk pand dat Tagrijn niet laat zien. Welnu. Fraaie verzameling weer.

  13. Martine zegt:

    Weer lekker zonnige foto’s van je stad. Maarre…hoe zit het met een doekje van Terschelling? Ik heb net onder je knopje expo zitten kijken, en dat smaakt naar meer..

  14. dat torentje hoort bij een heel mooi hoekhuis!
    is het huis van de vroegere telefonie werkelijk zo lelijk? :-))
    dàn wil ik het, als goeie curieuzeneus, natuulijk zien!
    ;-))

  15. klaproos zegt:

    het torentje van ruud:-)
    maar ruud is long gone as so many others:-)
    mooi om te zien tagrijn,
    blij dat je een borrel hebt genomen:-)
    doet me goed.
    xxx

  16. Ben op het verkerde been gezet vandaag.
    Moest gelijk aan het Pilgrimfathershuis denken alleen de kleur klopte voor mijn gevoel niet.
    Zie nu pas dat het ene gedeelte bruin is en het andere groen.
    Torentje wel herkenbaar maar we hebben zoveel torentjes en de PTT centrale was een inkoppertje natuurlijk hahah.
    Off topic, kleine tip je kan afsnijden en een hoop omleggingen voorkomen door over de Groenoordhallen te rijden.

  17. JantjeDee zegt:

    heb altijd gedroomd van een huis met een torentje…
    van dat sprookje, van dat meisje met dat lange ( blonde) haar en dan klom er een prins in haar haar om haar te redden…
    zucht…
    geen torentje, geen prins…
    zucht…
    @ lieve reaktie van je Tagrijn!!

  18. Pasula zegt:

    Dat oranje dak is net een torentje. Lijkt me erg leuk om daar bv een slaapkamer te hebben.

  19. Pasula zegt:

    Dat oranje dak is net een torentje. Lijkt me erg leuk om daar bv een slaapkamer te hebben.

  20. Di Mario zegt:

    Horen nu foto 2 en 3 bij hetzelfde gebouw?
    Love As always
    Di Mario

  21. Annemarie zegt:

    Ik mis de uitleg van de 2e foto?
    Tevens klopt het verhaal over het eerste niet, want je schrijft op de foto hierboven, maar moet op de foto hieronder zijn!

Je kunt hier reageren

