GOES, ZEG MAAR ‘HOES’

Image Hosted by ImageShack.us

Dit is het wapen van Goes, het stadje in Zeeland dat in 1405 stadsrechten kreeg. De VVV van Goes noemt Goes  ‘het bruisend hart van Zeeland’, maar daar mag je natuurlijk best anders over denken. Het is wel leuk om er doorheen te wandelen en bij mooi weer op de Grote Markt op een van de vele terrassen een pilsje te pakken. En zo is dat ook precies gebeurd.
Hieronder een wijkje met houten huizen.

Image Hosted by ImageShack.us

Bij dit kanon aan de Stadshaven nog een blik op dat wijkje:

Image Hosted by ImageShack.us

Aan de andere kant staat een anker tussen de bloemenImage Hosted by ImageShack.us

Nog een blik op de haven en de oude huizen van de Goese Kade op de achtergrond. Het huis met de trapgevel draagt de naam Karel V-huis. Na een grote stadsbrand was de stad armlastig geworden. Keizer Karel V schoot de stad te hulp door vrijstelling van belasting te geven. Uit dankbaarheid heeft men een gevelsteen met de naam van de keizer laten aanbrengen.

Image Hosted by ImageShack.us

Een aardig poortje onderdoor en opeens sta je op een vriendelijke binnenplaats.

Image Hosted by ImageShack.us

Op die binnenplaats ook een gedenksteen die een puzzeltje opleverde. Want leuk dat die ‘meestoof’ is gesticht, maar wat is dat  in hemelsnaam. Nee, geen grote stoofpot, waarbij de armen van de stad mochten meeëten. Van Dale bracht uitkomst: ‘gebouw met eesten waar de meekrap werd gedroogd en fijn gestampt’. Ja, zo snappen we het helemaal…

Image Hosted by ImageShack.us

Dit is de Grote Markt. Let op de moderne straatverlichting. Je ziet het Stadhuis en daarachter de Maria Magdalenakerk. En op de foto daaronder een detail.

Image Hosted by ImageShack.us

Image Hosted by ImageShack.us

Wie zegt dat alleen in Pisa gebouwen scheef staan?

Image Hosted by ImageShack.us

Tot slot een schilderachtige tegenlichtopname vanuit een van de smalle straatjes:

Image Hosted by ImageShack.us

Dit bericht werd geplaatst in Stad en land. Bookmark de permalink .

20 reacties op GOES, ZEG MAAR ‘HOES’

  1. Niklas zegt:

    Zeeland is de enige provincie waar ik nog nooit geweest ben. Toch eens over nadenken…

  2. beuzeblaadje zegt:

    Laat ik nou toevallig die scheve uit Pisa
    op mijn log hebben : -))
    Wat een mooie plaats Tagrijn, erg grappig vind ik dat wijkje met houten huizen.
    Het lijkt me voor vandaag heerlijk vertoeven daar onder die boom op de vriendelijke binnenplaats!
    Mooie foto’s!
    Groetjessssssss,
    beuzeblaadje

  3. als ik jouw loggie zie realiseer ik me altijd weer hoe mooi ons landje toch is…

  4. Plato zegt:

    Nee, Goes is niet echt bruisend. Het is eerder een verstild stadje zoals Hoorn, met Winkeltechnisch een functie voor de omliggende dorpen. Maar in zijn kleinheid wel heel fraai. De foto’s tonen het aan.
    Toch eens in de van Dale kijken wat een eest nou weer is.

  5. ReneSmurf zegt:

    Het is een heel mooi stadje, ik ben er al eens wezen kijken!

  6. Pasula zegt:

    Heel authentiek. Mooi gefotografeerd Tagrijn!

  7. Zakina zegt:

    Goes bruist niet zo te zien, maar wat een allerliefst plaatsje zeg. Ik zou me denk ik daar prima weten te vermaken met mijn camera. Wat een leuke foto’s zitten er weer tussen en gelukkig wist van Dalen uitkomst. Anders had het je vast niet los gelaten

  8. Marcel zegt:

    Goes ziet er mooi uit op de Tagrijnplaatjes. Ik denk dat ik er ooit wel geweest ben, maar zeker weten doe ik het niet.

  9. Thérèse zegt:

    sorry, het is een plant waarvan kleurstof (rood) werd gemaakt.

  10. Thérèse zegt:

    Het lijkt mij een prachtig stadje of het nu bruist of niet. Meekrap is een kleurstof, weet ik toevallig. Je hebt daar wel een leuke vakantie, zeg!!

  11. heerlijk dwalen door zulk soort stadjes, Tagrijn

  12. paco zegt:

    Nooit geweten dat Goes mooi was

  13. boomkruiper zegt:

    Ik hou er wel van als het niet zo heel hard bruist 😉 Mooi is het zeker!

  14. Hanny zegt:

    Het komt vaker voor dat huizen scheef zijn, bijvoorbeeld in Dordrecht. De geveltoppen zijn dan “op de vlucht” gebouwd, waardoor ze licht naar voren hellen. De huizen zijn zo beter beschermd tegen de regen. Maar ook was het gemakkelijk bij het takelwerkzaamheden naar de bovenverdieping.
    Goes is niet bepaald levendig, maar ik vind het toch altijd leuk om er rond te kijken. En zeker in de haven.

  15. ‘goes’
    een naam om te onthouden!!
    hetgeen jij hier toont maakt dat mijn voorstelling van ‘goes’ eentje is om ‘u’ tegen te zeggen!
    ik ga de kaart er eens bijnemen .. ;-)))

  16. Vedat zegt:

    Wat ziet het er gezellig uit, zowel die houten huizen, als de binnenplaats waar die planten werden gedroogd. Ik moet er trouwens niet aan denken als die houten huizen geschilderd moeten worden. Moet natuurlijk allemaal tegelijk, nou ja, direct na elkaar, gebeuren.
    Scheve huizen zullen er in Leiden toch ook wel zijn, Tagrijn. Misschien iets voor het Leids Detail.
    Wat ik wel jammer vind is, dat je de gevelsteen ter ere van Karel V niet hebt gefotografeerd.

  17. Annemarie zegt:

    Goes is zeker weten mooi, maar het bruist niet echt, dat ben ik helemaal met je eens.
    Er is nog wel genoeg aan oude gebouwen te zien in elk geval. 🙂
    Je laat de stad prachtig zien Tagrijn. Genieten.

  18. Heerlijk die foto’s te zien, heb er vorig jaar een nacht overnacht ivm werk en zie nu terug waar ik allemaal gewandeld heb.

  19. Di Mario zegt:

    En toch kom ik elk jaar weer graag in Goes. Heerlijke omgeving. En natuurlijk ook een beetje omdat er familie woont.
    Love As Always
    Di Mario
    OT. Dat klopt helemaal, trouwens je was dus niet bij het optreden van je neefje op het marktplein dit weekend.

  20. klaproos zegt:

    Niet alle scheve torens hoeven in pisa te staan tagrijn dat laat jij mooi zien 🙂
    die gevelsteen…. heeft mijn hart gestolen,
    i’m in love:-)
    mooi logje, de warmte komt eruit, het zomerse gevoel,
    ik denk dat ik wel een glaasje wijn lust mr t.
    doe je mee:-)
    ik trakteer:-)

Je kunt hier reageren

