LEIDS DETAIL 137

Image Hosted by ImageShack.us

Deze week in Leids Detail: een merkwaardig pijpje, misschien nog merkwaardiger verlichting in een steegje en een huis dat qua bouwstijl merkwaardig aandoet in de binnenstad. Eerst maar weer de plaatjes voor de puzzelaars en daaronder een omschrijving.

Image Hosted by ImageShack.us

Image Hosted by ImageShack.us

Dat merkwaardige pijpje vormt de top van het gebouw van de Sociale Verzekeringsbank aan het Stationsplein. Na het samengaan van de SVB met de Raden van Arbeid werden de 22 kantoren van laatstgenoemde instelling teruggebracht tot negen grotere vestigingen in ons land. Het gebouw werd in 1999 opgeleverd; de architect is Arjen Hoogeveen.

Image Hosted by ImageShack.us

Op de tweede foto  zie je de verlichting van de Hazewindsteeg. Het is bevestigd aan de zijgevel van B&C (Bibliotheek en Cultuur, een samenwerkingsverband tussen de Centrale Bibliotheek en de Volksuniversiteit, vroeger K&O geheten. De steeg dankt zijn naam aan de vroegere Brouwerij De Hazewind.
Het witte huis op de derde foto is te vinden aan de Turfmarkt. Sinds ‘mensenheugenis’ was hier een fietsenzaak gevestigd, maar de laatste jaren kun je er een vlieger kopen.

Image Hosted by ImageShack.us

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail. Bookmark de permalink .

18 reacties op LEIDS DETAIL 137

  1. beuzeblaadje zegt:

    Als ik dan toch aan het “inhalen” ben
    kan ik het Detail niet overslaan : -))
    Ik “ga” voor het huis in de binnenstad!
    Ajuuus,
    beuzeblaadje

  2. Vedat zegt:

    De vliegershop is maar half zo groot als de fietsenwinkel was, meen ik te zien. Laatst zat ik nog te denken aan de vliegershop in Den Haag. Ik vroeg me af of die er nog zou zijn, al heette die vroeger gewoon vliegerwinkel.

  3. Zakina zegt:

    Te veel afkortingen van dat pijpje wat er in heeft gezeten. Van fietsen naar vliegers is ook wel weer grappig. Maar kan er lekker gevliegert worden in Leiden? 😉

  4. Marcel zegt:

    Met die lampen kreeg ik eerder de gedachte het een hoerenbuurt was of zo. Die foto van het pijpje is knap genomen.

  5. Jenny zegt:

    Juist die steegjes zijn zo leuk, ze verdwijnen helaas te snel.
    Mooie kanten van Leiden heb je weer laten zien!
    Groetjes!

  6. Judith zegt:

    Niet echt een feest der herkenning voor mij dit keer! Alleen het topje van de SVB kon ik plaatsen. Net zoals Jaco vond ik dat aanvankelijk een spuuglelijk gebouw, maar ik ben er in de loop der jaren wel aan gewend geraakt. Zeker ’s avonds heeft het wel wat.

  7. boomkruiper zegt:

    Mmmmm hazewindsteeg…weer zo’n mooie straatnaam. Zo kunnen ze die vandaag de dag niet meer verzinnen

  8. de verlichting in het steegje is heel apart!
    mss eens een reden om bij nacht terug te gaan? :-))
    prachtige gevel heb jij weer gevonden, tagrijn bij de derde foto!
    zo mooi maken ze niet meer, eh? :-))
    gezellige zondag,

  9. Jaco zegt:

    Afgezien van de verlichting ’s avonds vind ik de SVB een spuuglelijk gebouw dat zonder visie in de omgeving is gezet. Desalniettemin kende ik het pijpje niet, net zo min als de steeg (binnenkort eens ’s avonds kijken). De vliegerwinkel annex ex-fietsenwinkel kende ik wel, maar herkende ik weer niet helaas. Dank voor de inkijk in onze stad!

  10. Pasula zegt:

    Die 2e foto vind ik prachtig, echt een plaatje voor op een ansicht!

  11. ReneSmurf zegt:

    Ik vind de steeg erg mooi, ik hou wel van stegen, daar kom je tenminste geen auto tegen.
    En het pandje naast dat pand vind ik er erg leuk naast staan!

  12. 10eke zegt:

    Heerlijk weer een stukje Leiden te hebben gezien, is toch heel wat anders dan mijn durrepie.
    Fijne dag, gr 10

  13. Plato zegt:

    Totaal onbekend weer. Voor Leidenaren moet dit elke keer weer een feest der herkenning zijn. Ik verbaas me telkens over weer een nieuw detail.

  14. paco zegt:

    Dat pijpje; een zeer leids detail

  15. flappie zegt:

    een detail dat pijpje waar ik nooit opgekomen was als je het niet gezegd had tagrijn
    leiden is een heel mooie stad, en ik ben blij dat via jou steeds weer stukjes zie die ik niet kende,
    dank je wel en een heel fijn weekend voor jou gewenst

  16. Di Mario zegt:

    Toch mooi dat vele water in de binnenstad.
    Love As Always
    Di Mario

  17. Tjan zegt:

    SVB, B+C en Dusoswa… Drie uit drie weer!

  18. Hanny zegt:

    Heel apart deze verlichting in een steeg. Het zal ’s avonds best wel mooi zijn.

Je kunt hier reageren

