LEIDS DETAIL 139

Vandaag drie gebouwen in Leids Detail. Twee binnen de singels en een er net buiten. Voor de liefhebbers eerst ‘raden maar’  en dus staat het ‘praatje’ weer na de derde foto.

Het was waarschijnlijk niet onmiddellijk herkenbaar maar op de eerste foto is de zijkant van het oude universiteitsgebouw te zien. Op de foto hieronder rechts is dat goed te zien.  Het gebouw was tot de Reformatie in gebruik als klooster van de Witte Nonnen.

De tweede foto is op het Rapenburg gemaakt. Vanaf het Kort Rapenburg aan de linkerzijde zie je op nummer 8 het huis dat in 1668 werd gebouwd door Pieter Post in opdracht van Johan Hulshout, de secretaris van het hoogheemraadschap van Rijnland. Behalve de rijke versieringen in  het midden is het gebouw vrij sober gehouden.

Hieronder de ingang van de vroegere Ambachtsschool aan de Haagweg. Het huisnummer staat vrij prominent op de gevel. De school werd in 1883 geopend en werd al in 1892 aangepast. In 1923 werd het opnieuw uitgebreid in dezelfde stijl. In 1939 werd het in een aan de Nieuwe Zakelijkheid verwante stijl verder vergroot. Het gebouw is nu opgedeeld in ateliers.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail. Bookmark de permalink .

20 reacties op LEIDS DETAIL 139

  1. Zakina zegt:

    Gelukkig is het gebouw verder sober, want de versiering in het midden is druk genoeg. En zo’n groot huisnummer heb ik nog nooit gezien. Misschien is het wel het grootste huisnummer van Nederland. Bang dat de postbode het mist?

  2. Judith zegt:

    Ik wist alleen het pand aan het Rapenburg!
    Die ingang van de Haagweg zie ik nu voor het eerst, althans dat het een soort van torentje is. De grote 4 had ik natuurlijk al wel eens gezien.

  3. Marcel zegt:

    Eigenlijk valt bij de onderste foto ook de rode vier met de witte veer op.

  4. rietepietz zegt:

    Ik ga tóch voor het laatste gebouw al is er met de rest ook niets mis hoor , zuinig op zijn !

  5. f r e d zegt:

    is jouw (speur)neus eigenlijk ook een leids detail??

  6. Hildegarde zegt:

    Op basis van het detail ga ik raden hoe het hele gebouw eruit ziet, leuk.

  7. Vedat zegt:

    Nu mogen ze dit weekend dus meedoen aan de open monumentendag, want ze zijn “op kaart gezet” door jou.

  8. Prachtige gevels, Leiden staat er echt vol mee. Ook mooi in beeld gebracht, ik herkende alleen de middelste want dat is heel herkenbaar op het Rapenburg.

  9. JantjeDee zegt:

    doe mij de stijl van de eerste maar !
    die nieuwe zakelijkheid, daar heb ik echt niks mee!
    alvast een fijn weekend Tagrijn!

  10. Plato zegt:

    Ik heb enigszins het gevoel dat ik het met Di Mario eens ben. Maar er wordt tegenwoordig zoveel weggooi architectuur geproduceerd dat ik vind dat we ook deze gebouwen moeten koesteren. Tegelijkertijd denk ik dus: wat bouwen wij tegenwoordig dat er over pakweg vijftig jaar nog staat. Wat is echt nog de moeite waard dan. Ik vrees het ergste.

  11. Tjan zegt:

    Ik herkende alleen het universiteitsgebouw. 1 uit 3 dus. Volgende week beter!

  12. paco zegt:

    man, wat is dat Leiden mooi

  13. Pasula zegt:

    Die luiken bij de ramen vind ik altijd zo leuk staan. Die zon bij de kerk is subliem gefotografeerd…

  14. Had de zijkant van de Universiteit echt niet herkend.
    Andere twee uiteraard wel.

  15. ReneSmurf zegt:

    Ik vind vooral die gevelversiering erg mooi gelukt!

  16. Di Mario zegt:

    Dat laatste gebouw vind ik niet mooi. Maar ieder zijn eigen smaak natuurlijk. Het is wel mooi oud.
    Love As Always
    Di Mario

  17. zo worden ze niet meer gemaakt ..
    doodzonde, want deze architectuur is een lust voor de ogen!

  18. Hanny zegt:

    Mooie gevels.
    Is het een vlaggenmasthouder op de onderste van de drie? Of was het zo maar een versiering?

  19. Elmar zegt:

    Heel verschillende maar mooie gebouwen Tagrijn!
    groetjes,
    Elmar

  20. klaproos zegt:

    prachtig tagrijn, alle gevels mooi, maar wat wel altijd opvalt is dat meneer pastoor en de nonnekes en de paterkes in de mooiste gebouwen vertoeven hé, en van de gemeenschap geen zult aten maar wel het beste vlees meekregen 🙂
    hoezo zuinigheid met vlijt:-)
    een heel mooi leids detail,
    ik heb genoten eerwaarde. ehhh waarde tagrijn:-)
    maak er een fijn weekend van hé,

Je kunt hier reageren

