LEIDS DETAIL 140

Dat was even scrollen om bij de tekst te komen van deze 140e aflevering van Leids Detail. Op foto een en twee een huis en een haan. Voor de derde foto geldt: wie beweert dat men er in Leiden geen gras over laat groeien, vergist zich toch. Onder de derde foto staan weer de bijbehorende verhaaltjes en het totaalbeeld van foto twee en drie.
Nog even dit: uit reacties blijkt  wel eens dat sommigen van mening zijn dat deze rubriek alleen maar de mooie zaken van de stad wil laten zien. Nee dus! De bedoeling is nog steeds om aan de hand van details te herkennen wat of waar dat detail is. De getoonde zaken hoeven dus niet per se uit te munten door schoonheid!

Wie met een rondvaartboot door de Leidse grachten vaart, zal er steevast op worden gewezen dit pand aan de Nieuwe Rijn 4 het smalste pand van de stad is, vroeger beschreven als ‘amper een roe breed’, zij het dat het naar achter breder uitloopt. De bekendste bewoner was de kunstschilder Cornelis Engelbrechtsz (1468 – 1533), leermeester van Lucas van Leyden, de schilder van ‘Het laatste oordeel’ dat in de Lakenhal hangt.
De haan op de tweede foto is vanaf de Witte Singel te zien op het glazen dak van een van de kassen van de Hortus Botanicus.

De derde foto was waarschijnlijk ‘appeltje eitje’, want dat is natuurlijk de put op de burcht. Heel lang heeft men geloofd dat de Romeinen in deze put een eend loslieten met een boodschap. De eend kwam weer boven in een put bij de Romeinse nederzetting Brittenburg bij Katwijk (nu in zee verzonken) en daar kon men de boodschap dus lezen. Maar de burcht dateert van omstreeks 860 en is daarmee weliswaar het oudste bouwwerk van de stad; de Romeinen waren toen al eeuwen vertrokken. 

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail. Bookmark de permalink .

19 reacties op LEIDS DETAIL 140

  1. dat huisje heb je uit een verrassende hoek gefotografeerd 🙂
    schitterend pandje!

  2. Twee van de drie, alleen de haan kwam ik niet op. Mooi pandje aan de Nieuwe Rijn met de achterkant aan de Burcht.
    ’t Wordt tijd dat ik weer eens naar Leiden verhuis. Iemand nog een huis over?

  3. Elmar zegt:

    Dat smalle is waarschijnlijk zo smal vanwege de belasting die men voor de gevelbreedte moest betalen, of deed man daar in Leiden niet aan?
    Leuk en interessant verhaak van die eend!
    groetjes en nog een fijne zondagavond!
    Elmar

  4. Zakina zegt:

    Anders had het Leidse mooie stukjes geheten 😉 Maar vaak zijn het gewoon mooie details. Ik ken Leiden niet, dus voor mij zit raden er nooit in, maar geniet van de foto’s en de verhalen die er bij staan. Op naar de 200 🙂

  5. Rietepietz zegt:

    Gebeurt niet al te vaak dat ik iets herken , dit is de put natuurlijk …. lang geleden al hé!

  6. Tjan zegt:

    Drie uit drie. Toen je in je inleiding een haan aankondigde, had ik de onlangs door wethouder De Haan geplaatste haan op de Pieterskerk verwacht. Maar deze is ook mooi.

  7. Vedat zegt:

    Leuk hoor, Tagrijn, vertellen wat de burcht niet is. Nu is half Leiden een illusie armer, maar wat is nou de geschiedenis van die burcht, behalve, dat er gras over is gegroeid. Trouwens die eerste foto is inderdaad knap lang. Je hebt ‘m nog van boven genomen ook, of vergis ik mij? Enne… raden waar iets is, dat laat ik over aan Glibber. Ik wil hem niet het gras voor de voeten wegmaaien.

  8. Annemarie zegt:

    Slecht!! Die 2e en 3e had ik moeten kennen….
    Maarja, niet dus… Oeps!

  9. beuzeblaadje zegt:

    Jippie!!!!
    Eindelijk weer eens iets van herkenning
    Tagrijn : -))
    De burcht daar waren we destijds, ik had hem zelf ook uitgebreid op mijn log!
    Fijn weekend,
    beuzeblaadje

  10. ReneSmurf zegt:

    Ik vind vooral het dankje van die smalle pand erg schattig! Een waar kunstwerkje!

  11. boomkruiper zegt:

    Na zo’n lange reis door de put kwam ie toch wel als lelijk eendje boven :DD

  12. ik b;ijf het weer zeggen wat lijkt Leiden veel op Zwolle…

  13. f r e d zegt:

    waarheen????? gingen de romeinen??
    en met welk reisburo??

  14. Plato zegt:

    Nul uit drie maar ach… wat maakt het uit. Het mooiste vond ik toch die burcht. En daar weer de ouderdom van. Je legt je hand op die stenen en voelt als het ware de eeuwen onder je handen voorbij gaan. De verlichting, de gouden eeuw, de middeleeuwen en nog veel verder terug naar de donkere jaren waarin nog eendimensionaal werd geschilderd. Prachtig. Ik krijg beeldjes bij die foto. Niet dat ze zullen kloppen maar toch… een goed gevoel.

  15. zusje zegt:

    Ben al 38 jaar weg uit Leiden maar ik wist ze alledrie!
    Bij de eerste foto kijk je door het open raam de kamer in waar
    Cor en ik 40 jaar geleden onze trouwringen hebben uitgezocht, waar stond je toen je die foto nam? Vloog je weer boven de stad?
    Goed weekend, groet van je zusje

  16. Di Mario zegt:

    Mooi dat verhaal van die romeinen.
    Hahaha.. mooi die reactie van LG…
    Love As always
    Di Mario

  17. YESSSSS drie uit drie dat komt niet vaak voor, ben helemaal trots Tagrijn.

  18. ’t hoeft niet altijd uit te draaien op schoonheid, maar dat doet het wèl, tagrijn!
    enfin, zo zie ik het! :-))
    wat een prachtige serre!
    de restanten van de burcht spreken erg tot de verbeelding!

Je kunt hier reageren

