LEIDS DETAIL 141

Voor de Leidse lezers moeten de karakteristieke letters U van P genoeg zijn om de eerste foto te raden van deze aflevering van Leids Detail. De tweede, echt in het oude centrum van de stad, is al wat lastiger en de derde levert een ‘o ja, natuurlijk’ reactie op. Onder de derde foto valt meer te lezen.

De letters U van P horen bij de tekst ‘Bureau van Politie’, het niet meer als zodanig in gebruik zijnde bureau aan de Zonneveldstraat 10. Tot 1927 huisden de agenten in het stadhuis, maar toen betrokken zij dit prachtige gebouw in de stijl van de Amsterdamse School, een schepping van de architect J. Neisingh. In de hal zijn de tegels en het glas-in-lood bewaard gebleven. Een schril contrast met het fantasieloze huidige kantoor aan de Langegracht.

De linde die in 1980 ter ere van koningin Beatrix werd geplant, staat op het Pieterskerkplein tegenover Gravensteen.
De laatste foto laat ons het witte kerkje zien aan de Zoeterwoudsesingel 50 van de architect B. Buurman. Voluit heet het Oud-Katholieke kerk H.H. Fredericus en Odolphus. Binnen valt een enorme glasschildering op van de kunstenaar Chris Lebeau die hier in de jaren 1928 tot 1931 zijn communistische denkbeelden en daarmee het geloof in een nieuwe wereldorde projecteerde. Zo gaat het geloof gekleed in arbeiderskleding dat ondersteund wordt door onder andere Lenin en Ghandi.   

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail. Bookmark de permalink .

21 reacties op LEIDS DETAIL 141

  1. Jaco zegt:

    Eindelijk weer eens een paar goed, met alle toestanden thuis had ik een grote logachterstand, maar ik ben weer helemaal bij bij jou. Off topic: bedankt voor je felicitaties!

  2. Zakina zegt:

    De letters van het oude politiebureau vind ik mooi, maar het gebouw vind ik iets engs hebben.

  3. Pasula zegt:

    Dat witte kerkje zou ik zo ombouwen tot een huis. Ja daar zou ik wel kunnen wonen! 😀

  4. Vedat zegt:

    Wel zonde om zo’n mooi gebouw te gebruiken als politiebureau. Gelukkig is dat niet meer zo, maar waar wordt het wel voor gebruikt, Tagrijn?

  5. Rietepietz zegt:

    Het zou verboden moeten zijn om uit zo’n mooi politiebureau te trekken , juweeltje hoor!

  6. ik ben gevallen voor het politiekantoor!
    tedoeme, wat een ’n prachtig gebouw!!
    het kerkje mag ook best gezien worden.
    gezellig weekend, tagrijn, met leuke details! :-))

  7. Herman zegt:

    Twee van de drie. Het politiebureau had ik niet herkend, hoewel ik daar vroeger zelfs nog wel eens in een celletje mocht verblijven. De linde en de kerk kende ik wel.
    Stom eigenlijk, want het oude politiebureau is inderdaad een prachtig gebouw, moet veel meer aandacht krijgen.

  8. Judith zegt:

    De tweede wist ik niet, en het was eerlijk gezegd ook geen aha-erlebnis toen ik de toelichting las…
    Het U-van-P-gebouw kom ik bijna dagelijks langs en ook het kerkje kon ik plaatsen 🙂

  9. f r e d zegt:

    heb ze een immense tuin….. mot ze ook nog een linde in leiden.

  10. plato zegt:

    U van P…nou ik had jaren kunnen nadenken…. gelukkig zet jij de oplossingen er altijd bij.

  11. HUUB zegt:

    dat buro van Politie lijkt op mijn oude lagere school in Amersfoort…

  12. boomkruiper zegt:

    Prachtig stijlzuiver nog zeg dit voormalig politiebureau. Je zou je toch omscholen om daar te mogen werken ….!

  13. Tjan zegt:

    Drie uit drie weer deze week. Over anderhalve maand moet ik weer naar dat witte kerkje: daar zit onze tandarts.

  14. schitterend politiebureau!
    heel anders als die moderne blokkendozen die je nu overal ziet

  15. Di Mario zegt:

    Dat zijn nog eens bureau´s waar je lekker ouderwets opgesloten kan worden… maar ja.. ik ben niet zo oud.. en ook nog nooit opgesloten.
    Love AS Always
    Di Mario

  16. ReneSmurf zegt:

    Het is allemaal heel erg statig allemaal!
    Best mooi.

  17. YESSSSSS alle drie goed.
    Maar eerlijk gezegd, bij foto drie dacht ik het lijkt net het witte kerkje mar dacht zal wel fout zijn.
    En, ……yess het was goed.

  18. klaproos zegt:

    dag tagrijn, ik heb een heerlijke wandeling door leiden gehad,
    je hebt er weer een mooi detail van gemaakt,
    groetjes en een heerlijke nachtrust gewenst

  19. Hildegarde zegt:

    U van P, ik las al Uvan (russisch of zo, dacht ik), hahaha, U van P,’n geweldige afkorting.

  20. Hanny zegt:

    De letters op het oude politiebureau vind ik heel wat mooier dan de uithangborden die tegenwoordig wel aan de bureaus hangen.

  21. Annemarie zegt:

    MMm, ik ken ze dus alle 3 niet!
    AChja, ben dan ook geen Leidenaar. 🙂

Je kunt hier reageren

