KUNSTROUTE 2009

Img_9044t Als opening van het beeldend kunstseizoen werd ook dit weekend weer de Kunstroute georganiseerd. Zo’n 150 kunstenaars zetten hun ateliers en de galeries open zodat iedereen met hun werk kon kennismaken.
Het was dit jaar al voor de vijftiende keer en daarom had het een feestelijk tintje gekregen, zoals je op de foto hieronder kunt zien. Startpunt was, zoals de laatste jaren gebruikelijk, het Scheltemacomplex aan de Oude Singel. De bezoekers werden via de rode loper in de Marktsteeg welkom geheten. Hier kon men gratis een boekje met een werk van iedere kunstenaar afhalen, een plattegrond met alle lokaties en ook vond je er informatie over alle deelnemers.
Omdat het natuurlijk onmogelijk is alles af te lopen, werden dit jaar de ateliers noordelijk van de Oude Vest bezocht, met een uitstapje naar de Vollersgracht.

Via de rode loper komen we in het Scheltemacompex. De exposanten in dit gebouw staan meestal borg voor nog niet door iedereen geaccepteerde kunstvormen. Zoals hieronder de aquaria van de Pools/Zweedse kunstenaar Mateusz Herczka dat als titel heeft ‘Laboratory to Ascertain Plausibility of Jim’s Basement Floor Anecdote’. Het verwijst naar een mythe over een Canadese killivishouder.

Hieronder Float, een kunstobject van Rachel Bacon.

Een kunstwerk dat door de bezoekers moest worden geschapen, was een bord met de tekst: ‘Ik zou willen dat in Leiden…’. Er stond een doos met uitnodigende krijtjes naast en daarvan was al druk gebruik gemaakt:

Een paar deuren verder, aan de Oude Singel 46 heeft Marja Selier haar atelier. Veel van haar getoonde schilderijen tonen ons mensen met een soort ingetogen vrolijkheid. De achter de gordijntjes koekeloerende, een tikkie hautaine dame heeft dat niet.

Wik de Jong noemt zichzelf vooral tekenaar. In haar, zoals ze het zelf noemt, geschilderde schetsen, probeert ze ook beweging vast te leggen.

Op de eerste verdieping van Zandstraat 10, werkt Arjenne Fakkel. Ze maakt illustraties, en beoefent de oude techniek van lino. In een van de volgende logjes zal aan haar techniek meer aandacht worden besteed. Vandaag een cartoonachtig werk.

In de Olof Art Gallery aan de Volmolengracht 29 hangt werk van Alison Silva. Daar is tot 31 oktober meer werk van haar te zien. De kleding van Anne Frank (hieronder) is gemaakt van pagina’s van haar dagboek.

Ook is in deze galerie werk te zien van Hab van den  Wijngaard. Vaak toont zijn werk een uitbundig kleurgebruik, maar deze christuskop is meer ingetogen..

Piet Noest vertrok in 1981 naar Australië. Hij woont en werkt nu in Melbourne. Hij heeft daar regelmatig exposities, maar heeft de banden met Leiden behouden. Hieronder een pastel op papier: Polder Herfst.

De laatste jaren is de belangstelling voor textielkunst groeiende. Daarom ook aandacht voor het werk van Scarlett Haasnoot. Hieronder aantal wall-hangings, ontworpen en geweven op één schering.

In het gebouw Nieuwe Energie aan de 3e Binnenvestgracht heeft een aantal uitgeverijen en het Leidsch Dagblad huisvesting gevonden, Maar het biedt ook expositieruimte aan kunstenaars. Hieronder een deel van het project ‘I Think…’. In het Darwinjaar worden hier cellen met een kern getoond die de kijker laat raden naar hun mogelijkheid tot evolutie. What do you think?

De uit Paramaribo afkomstige Guno Bodo woont sinds 1988 in Leiden. Behalve als kunstenaar is hij werkzaam als docent Kunsteducatie in het Voortgezet Onderwijs en geeft hij cursussen in het Leidse Volkshuis.

Sterk in opkomst: computerkunst. Door velen verguisd en soms meer beschouwd als een kunstje dan als kunst. Volkomen ten onrechte zal iedereen moeten concluderen die de digitale collages van Barbara van Druten bekijkt. Zij maakt ook grafische ontwerpen en is webdesigner.

We eindigen onze rondgang met een vrolijke Leontien van Agnes van Galen. 

Dit bericht werd geplaatst in Cultuur. Bookmark de permalink .

24 reacties op KUNSTROUTE 2009

  1. Brimstone zegt:

    Mooi kunstkijkje. Heel divers, maar daarom ook zo boeiend. Waarom zou digitale kunst geen echte kunst zijn, dat vind ik maar een behoudende opvatting. Het ene werk is geslaagder dan het andere, maar dat geldt voor alle kunstwerken.

  2. Zakina zegt:

    Helemaal mee eens, digitale kunst is ook kunst. Schitterend die één na laatste foto. Enne dat schilderij van Leontien is ook sprankelend. Dat doosje met die bolletjes erin vind ik maar eng. Net oogjes, maar dan anders

  3. Pasula zegt:

    Die Leontien vind ik super gemaakt!
    De kunstroute is dit jaar volledig aan me voorbijgegaan, best jammer.

  4. rietepietz zegt:

    Met één van de kunstwerken voel ik me toch een beetje “in de boot genomen” , nou ja , je hebt vas liever dat ik dat zeg dan iemand die verstand van kunst heeft 😉

  5. Niklas zegt:

    Was een beetje te ver weg voor ons. Dank je voor de rondleiding!

  6. Thérèse zegt:

    Zo, een uitgebreide Kunstroute! Ik hoop dat er veel mensen zijn komen kijken, want het is toch altijd verrassend om dat allemaal te mogen zien. En tegenwoordig zit Kunst toch nogal in het verdomhoekje…
    Interessante reportage Tagrijn!

  7. Vedat zegt:

    Kunstroutes vind ik ook altijd leuk om te lopen of te fietsen, want soms zijn ze nogal uitgebreid, vooral in de Achterhoek. Waar ik wel benieuwd naar ben is of jij nog iets op het bord hebt gekladderd, Tagrijn.

  8. Wik de Jong doet het voor mij. En Alison Silva.

  9. Plato zegt:

    Die laatste twee vind ik eigenlijk ook de mooiste. Er zit sfeer in. Een blijde en ontwapenende Leontine. Mooie expo, mooie samenvatting.

  10. HUUB zegt:

    wauw… mooi schildery van mooie leontien…

  11. paco zegt:

    Je maakt er wel weer een prachtig blog van

  12. f r e d zegt:

    nog een hele kunst….. het organizeren van zo’n route.

  13. Marcel zegt:

    Ik vind de piramides in het water mooi. Ondanks dat ik het werk niet helemaal goed kan bekijken.

  14. boomkruiper zegt:

    Ik kruip achter de vitrage met Marja Selier! :))

  15. Hanny zegt:

    Je laat ons weer veel zien van de kunstroute. Wat een verschillende stijlen. Elk kunstwerk heeft zijn eigen charme, maar de een spreekt me meer aan dan de ander. Als “handwerkmens” heb ik met plezier naar de wall-hangings gekeken.

  16. Di Mario zegt:

    Je zult me wel weer een cultuurbarbaar vinden, maar ik vind alleen de eerste serie mooi.
    Love As Aslways
    Di Mario

  17. whawww .. ik moet me ff zetten .. :-))
    tedoeme, tagrijn, wat een schitterende kunstwerken laat je hier zien!
    de ene al mooier dan de andere, maar allemaal hebben ze wel iets!
    zo’n kunstroute is een boeiend initiatief!
    ik ben blij dat ik ervan mag meegenieten!!

  18. Ik had al gehoopt en verwacht dat jij over de Kunstroute zou gaan schrijven.
    Ik ben er niet an toe gekomen dit weekend en kan nu toch nog een beetje meegenieten.

  19. ReneSmurf zegt:

    Zo, mijn portie kunst en cultuur is weer binnen!
    (En wat ik log dat meen ik, tot de laatste zin)

  20. Annemarie zegt:

    Die laatste foto kan me het meeste boeien van allemaal. 🙂

  21. Elmar zegt:

    Mooi zo’n kunstroute!
    Die koekeloerende dame vind ik geweldig!
    groetjes en nog een fijne zondagavond!
    Elmar

  22. Herman zegt:

    Mooie dingen, vooral Guno Bodo spreekt mij erg aan. Zo’n Kunstroute bewijst wel dat er in Leiden veel kunstenaars wonen en werken en dat is goed voor het klimaat in een stad.
    Dit jaar geen tijd gehad, maar ga het nu al vast inplannen voor volgend jaar.

  23. klaproos zegt:

    ohhh tagrijn wat een schitterende kunst heb jij mogen zien,
    een heerlijke wandeling die graag met je deed,
    morgen maar weer een stukkie lopen dan 🙂
    en waar gaan we dan heen,de christus is heel erg mooi.
    maak er een fijne avond van tagrijn

  24. Hildegarde zegt:

    Bedankt voor de rondleiding !! En zeker : digitale kunst is ook echte kunst.

Je kunt hier reageren

