HOEZO TRADITIES?

Nog een paar nachtjes slapen en dan stort iedere rechtgeaarde Leienaar zich vrijdag vanaf 15.74 uur weer in het feestgedruis om daarna pas zondagmorgen vroeg vermoeid maar voldaan zijn bed in te duiken. Dat het een feest is dat bol staat van de tradities is te zien aan de foto’s van de feestvieringen uit 1923 en 1925. Nee, echt veel is er niet veranderd!

Hierboven  de lange rij wachtenden in de Mandenmakerssteeg  om hun haring en wittebrood in ontvangst te kunnen nemen. Zo te zien zette de rij zich voort tot in de Breestraat. Voor de Waag een ton met haring en de visvrouwen die de feestgave uitdelen. Maar ook in de Waag ging de vis en het brood grif van de hand.

Daarna als een speer naar het van der Werfpark om deel te nemen aan de koraalmuziek. De ‘hoge heerre’  staan al klaar met de zangboekjes.

Aan de voet van het standbeeld van de burgemeester uit 1574 klinken de liederen uit Valerius’ Gedenkklanken uit vele monden. Zowel de dames als de heren haden voor de gelegenheid hun ‘zondagse goeie goed’ aangetrokken.

Want niet alleen op de derde dinsdag van sepember dragen de dames mooie hoedjes.

Een optocht over het water was een hele bezienswaardigheid. De voorganger van de Peurbakkentocht?

Toen een primeur voor Nederland: dagvuurwerk. Op de foto is nog te zien dat de Mare (links) nog niet was gedempt.

Wie denkt dat het vandaag de dag op 3 oktober veel te druk is in de stad, ziet hieronder hoe het 85 jaar geleden was.

De optocht is ook zo’n traditie. Verschil: de stoet begint hier nog bij het station en niet bij de Burggravenlaan.

Een muziekkorps toetert over de Breestraat langs het niet meer bestaande gebouw van Minerva.

Ook toen al commercie. Om de kosten te dekken werd regelmatig een reclameoptocht gehouden.

Ook zulke figuren duiken in onze tijd nog regelmatig op in de optocht.

Een pakje Blue Band kostte toen 30 cent. Voor die tijd een duur product.

Na de optocht naar ‘het veld’, waar de kermis werd en wordt gehouden en waar een grote en een kleine sandwichman reclame maken voor een Amsterdamse kledingzaak die blijkbaar een filiaal hadin de Janvossensteeg, toen nog een belangrijke winkelstraat.

Natuurlijk zullen hier straks ook weer de actuelere foto’s van de feestviering te zien zijn. Bovenstaande beelden zijn ontleend aan een film uit het Leids Audio-Visueel Archief.

Dit bericht werd geplaatst in Stad en land. Bookmark de permalink .

23 reacties op HOEZO TRADITIES?

  1. Brimstone zegt:

    3 Oktober blijft een speciaal plekje in m’n hart houden. Enig deze oude foto’s, die had ik nog nooit gezien.

  2. rietepietz zegt:

    Wát leuk die oude foto’s maar wat een drukte …toen al!
    Mooi dat deze traditie in de loop der jaren overeind gebleven is , best iets om trots op te zijn .!

  3. Marcel zegt:

    Wat leuk om deze oude foto’s te zien. Voordeel van een weblog is dat je ze kunt delen en dat is voor ons geweldig.

  4. Thérèse zegt:

    Doen ze nog wel eens wat anders dan feestvieren in Leiden?
    Nou ja, groot gelijk. Heel veel plezier!!

  5. f r e d zegt:

    waardevolle plaatjes…..!!

  6. Quiny zegt:

    Quiny:Leiden van vroeger, leuk!

  7. Zakina zegt:

    Wat leuk die oude foto’s en wat mooi om te zien hoe het toen ging en was. Ongelovelijk heh, dat een pakje boter toen 30ct kostte, maarja toch ondanks die prijs een luxe product. Enne toen was het al heeeeeel druk in de stad.

  8. Pasula zegt:

    Prachtig dit zwart-wit verslag, heb ervan genoten!

  9. boomkruiper zegt:

    Morgen snel naar de winkel voor haring en wittebrood 😀 En we wachten op de foto’s!

  10. Elmar zegt:

    Geweldig deze foto’s uit de oude doos!
    Ik ben één keer per toeval op 3 oktober in Leiden beland, en vond het erg gezellig!
    Ik kan me dus goed voorstellen dat tout Leiden zich er op verheugd!
    groetjes,
    Elmar

  11. Plato zegt:

    Aan dat laatste twijfel ik niet. Het zullen weer mooie foto’s worden. Dat ligt nu al vast. En Leiden zal weer feestvieren. Na al die eeuwen. Sommige tradities zijn te mooi om op te doeken.

  12. Herman zegt:

    Geweldig die oude sfeer, en wat was het toen ook al razend druk.
    Hoop op een klein beetje mooi weer.

  13. Judith zegt:

    Zo, jij hebt er al helemaal zin in volgens mij! Dat geldt voor mij wat minder (zeker dit jaar…) maar ik ben dan ook geen rechtgeaarde Leienaar 😉
    Alvast heel veel plezier (en voorpret) toegewenst!

  14. Ik wens je hele leuke dagen toe. Zullen we het maar Leids carnaval noemen?

  15. paco zegt:

    geweldige foto’s . heerlijk om naar te kijken

  16. ReneSmurf zegt:

    Er is veel veranderd, en toch ook weer weinig!
    Net zoals alle mensen uniek zijn, en toch allemaal gelijk!

  17. Di Mario zegt:

    Mooi die foto´s. Ik heb nog zitten kijken, maar ik herkende je er niet op 😉
    Love As Always
    Di Mario

  18. Heerlijk die oude foto’s Tagrijn, geniet elke keer weer van alle foto’s van welk jaar dan ook.
    En leuk he dat het feest inderdaad al 123 jaar hetzelfde gevierd wordt.
    Ennuhhhhhh, als je nu genoeg rood/wit aantrekt mag je misschien volgend jaar wel in de Gouden Koets hahahahah

  19. klaproos zegt:

    dat gaat een hee; feest worden tagrijn, wat een verschil met toen en nu hé.
    ik geloof dat het nu meer om de drank gata is dat niet
    ik zit klaar vanachter mijn pc 🙂

  20. ik tel mee af met jou, tagrijn!
    je haalt een unieke sfeer in dit webloghuis met deze oude foto’s!!
    ik kijk uit naar jouw reeks foto’s én verhaal, volgende week! :-))

  21. Hanny zegt:

    Wat harstikke leuk om deze oude foto’s te zien. Wat was het vroeger ook al druk. Ik moet er niet aan denken om daar tussen te lopen, ook al ben ik niet fobisch.

  22. Annemarie zegt:

    Het is weer bijna tijd. je voelt het bij elke Leienaar gaan kriebelen..
    kom maar op met die plaatjes. Ook dit jaar geniet ik weer van afstand mee. 🙂

  23. ik zie uit naar je foto’s 🙂
    persoonlijk ontwijk ik liever zulke mensenmassa’s :)))))

Je kunt hier reageren

