LEIDS DETAIL 142

In deze aflevering van Leids Detail drie onderwerpen waarin een bepaalde samenhang valt te ontdekken. Voor Leidenaars natuurlijk een eitje. Onder de derde foto weer de toelichting.

Natuurlijk. De drie foto’s hebben alle drie iets te maken met Leidens Ontzet op 3 oktober 1574. Op de eerste foto zien we een paneel dat is aangebracht op het standbeeld van burgemeester Van der Werf, die volgens de verhalen een heldenrol zou hebben vervuld. Dat later bleek dat hij een nogal dubieuze rol heeft gespeeld tijdens het beleg, mag hem de pret niet drukken. Ieder jaar op 2 oktober, vanavond dus, wordt toch traditiegetrouw een krans bij het standbeeld in het naar hem genoemde park gelegd. En rondom het standbeeld zal ’s morgens vroeg tijdens dit ‘carnaval van het noorden’ de koraalmuziek klinken.

Op de ochtend van 3 oktober juichte de toegestroomde uitgehongerde bevolking de watergeuzen toe die via het Vlietgat in de stadswal, nu deze brug over de Vliet, de stad bereikten en haring en wittebrood meebrachten. Slechts 9000 Leidenaars overleefden het beleg.

De taptoe die vrijdagavond door de stad trekt, houdt ook stil bij het monument dat je hier onder ziet. Bovenaan Willem van Oranje, daaronder Louis Boisot, de aanvoerder van de geuzen, Jan van der Does die de Leidse troepen aanvoerde en Jan van Hout, de stadssecretaris. Het trapje leidt naar de verhoging waarop het monument is gezet. De ophoging herinnert aan molen de Oranjeboom die op deze plek heeft gestaan.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail. Bookmark de permalink .

16 reacties op LEIDS DETAIL 142

  1. Zakina zegt:

    En ondanks alles, wordt die burgemeester nog ieder jaar geeerd :-). Wat een mooi monument die onderste met die boom op de achtergrond en vooral het verhaal erbij, maakt het nog bijzonderder.

  2. @Tagrijn
    🙂
    links in mijn menu staat de keuze ~Waterjuffers en ~Libellen
    klik eens aan…..er gaat een wereld voor je open 😉

  3. beuzeblaadje zegt:

    Mooie toepasselijke voorloper op je
    laatste loggen Tagrijn!
    Ajuuus,
    beuzeblaadje

  4. Geertje zegt:

    Geweldig lijkt me dat feest.
    Elk jaar neem ik me voor te gaan, maar steeds komt er op de een of andere manier wat tussen.
    ben heel benieuwd weer naar de verslagen!

  5. Niklas zegt:

    Ik herinner me hoe spannend onze meester kon vertellen over Leidens ontzet. Dramatiek en heldendom!
    Ik hoop voor je dat het weer een beetje meewerkt. Veel plezier!

  6. rietepietz zegt:

    Het gaat vast weer een geweldig weekend worden , héél veel plezier Tagrijn!

  7. HUUB zegt:

    tja grachten in een stad zijn altijd een heel mooi detail…

  8. Herman zegt:

    De bovenste twee kende ik, maar het trapje niet. Het monument is mij eigenlijk ook niet bekend, moet ik tot mijn schande bekennen. Ga me nu maar gereed maken voor de opening om 15.74 uur en de hutspotmaaltijd.
    Veel plezier!!

  9. boomkruiper zegt:

    Ik wens je alvast een fijne feestdag toe!

  10. mooi reliëf van het Leidens ontzet
    zulke kunstwerken maken ze niet meer 🙂

  11. Marcel zegt:

    Hoe dubieus was zijn rol dan? Dat is voor mij niet duidelijk.

  12. Di Mario zegt:

    Mooi verhaal, die mooi bij Leiden past. Wens je trouwens een heel goed weekend.
    Love AS Always
    Di Mario

  13. Hanny zegt:

    Een mooie inleiding op het 3 October feest.
    Veel plezier de komende dagen.

  14. klaproos zegt:

    🙂
    het ziet er hier allemaal nog héél erg netjes uit tagrijn,
    ik denk dat na zaterdag je hier héél andere plaatjes schiet:-)
    maak er een heerlijk feest van en geniet tegen de klippen omhoog hé,
    niks doen wat ik niet zou doen hoor:-)

  15. Annemarie zegt:

    Leuke plekjes. Shame on me dat ik een aantal niet herken!
    Wens je heel veel plezier bij de 3 October viering!!!

  16. op de vooravond van het grootste leidse feest is het mooi dat ik hier monumenten zie voorbijkomen die een rol spelen/gespeeld hebben bij deze gebeurtenissen.
    ik wens je een onvergetelijke tijd, tagrijn!

Je kunt hier reageren

