DRIE OKTOBER: LUNAPARK EN NOG WAT

Vandaag het derde en laatste verslag van de festiviteiten op 2 en 3 oktober. Het zit er weer op. Een uitspraak die ieder jaar herhaald wordt door de Leienaar: ‘Het lèkt wel of alles weerr duurrder is geworren.’ Daarom zie je op die dag ook altijd lange rijen voor de pinautomaten. Want op die dag moet geld rollen. In de gokautomaten of in de handen van uitbaters. En op 4 oktober platzak? Wat geeft dat nou, juh?

Er viel niet aan te ontkomen. Dit plaatje moést worden gemaakt: oma en kleinkind die samen naar de optocht kijken. En Fifi mocht ook mee.

Nogal uit de route staat hier ieder jaar weer die eenzame oliebollenkraam op de Vismarkt. 

Bussen en auto’s mogen (en kunnen)  die dag niet de binnenstad in. Dus is de Breestraat het domein van de feestgangers.

Om de boom- en bloembakken in die straat waren de Leidse kleuren rood en wit gedrapeerd. Hier bij het stadhuis.

Op naar de Garenmarkt, die op die dagen de bestemming evenementenplein heeft gekregen. Waar kijken deze mensen zo aandachtig naar?

Onder een fraaie reuzenparasol stond mensen opgepakt om te kijken en te luisteren naar…

Peter Koelewijn op de schnabbeltoer. Zou die man eigenlijk zelf niet doodziek worden om alweer Marijke en Kom van dat dak af te zingen?
Vanaf half drie tot elf uur was er een groot muzikaal spektakel. Behalve Peter Koelewijn, traden bijvoorbeeld ook Edsilia Rombley, de soulzangeres Berget Lewis, C.B. Milton en Gordon op. Ieder uur een intermezzo door de band Hooked On Red of DJ John Martin.

En dan natuurlijk het Lunapark. Zwaar bewolkt, maar wel droog, zoals eigenlijk de hele dag.Het reuzenrad zie je hieronder. Maar was het eigenlijk wel zo reusachtig hoog? Scroll maar door.

Een minidraaimolen voor de mini Leienaars.

Harder, hoger, sneller is het devies.

Natuurlijk mag een spookhuis niet ontbreken.

Er waren er twee dit jaar. Psycho was nieuw en zag er indrukwekkend uit.

De pratende boom moest de voorbijgangers binnen lokken.

Een ontzettend grote attractie was het IJspaleis. Wat de uitvoering betreft zonder twijfel de mooiste van dit jaar.

Hieronder dan nog een keer het reuzenrad. Maar het is toch maar een Kleinduimpje naast de hoogste zweefmolen van Europa?

Het feest is in gezellige sfeer verlopen. Volgens de politie werden er slechts enkele tientallen aanhoudingen verricht wegens geweldpleging of vernielingen, ongeveer evenveel als vorig jaar.
Op 4 oktober was de stad weer spic and span. Want terwijl Leiden zijn roes uitsliep, reden de mannen van de reinigingsdienst uit om tonnen straatafval weg te werken. Moeilijkheidsfactor: de bijna stormachtige wind die alles de grachten in blies. Hulde!

Dit bericht werd geplaatst in Stad en land. Bookmark de permalink .

23 reacties op DRIE OKTOBER: LUNAPARK EN NOG WAT

  1. Zakina zegt:

    Geweldige foto en oma was zo slim om omslagdoeken mee te nemen en die doeken staan nog leuk ook!!
    Goh P.Koelewijn zingt nog :-), dat wist ik niet. Ik vind die boom op de kermis maar eng hahaha.
    Wat lief dat je aan de reinigingsdienst denkt!! Wat die maken dit natuurlijk ook allemaal mogelijk.

  2. Brimstone zegt:

    Wat een geweldige reportage! Je hebt de sfeer voor mij helemaal gevangen.
    Eng die zweefmolen, maar toch lijkt het me wel wat 🙂

  3. rietepietz zegt:

    Die oma met haar kleindochter zitten er toch nog “warmpjes bij ” die hebben de geldautomaat dus helemaal niet nodig !
    De kermis is een leuke kleurige bedoening die aan mij gerust voorbij mag gaan ,ik heb ruim genoeg aan de foto’s !

  4. oliebolletje happend bekijk ik de schitterende foto’s van de kermis
    toppie!!! 🙂
    zowel foto’s als oliebolletje 😉

  5. Min zegt:

    Het is toch een mooie traditie!
    Toch jammer dat ik niet meer in de buurt woon (en dat al bijna 40 jaar).

  6. Herman zegt:

    Mooie foto’s. Mijn vrouw heeft nog in dat hoge zweefding gezeten. De kermis was trouwens errrrug leuk dit jaaarrrr.
    Juh, tot volgende keerrr dan maaarrrr weerrrr!

  7. HUUB zegt:

    heerlijk zo’n echt volksfeest…

  8. paco zegt:

    Prqachtig verslagen en gesmuld van de fotos

  9. ReneSmurf zegt:

    Dat was weer een erg leuk feest, zo te zien!
    Compleet met Peter, de jaren gaan tellen.
    En Leiden zal dit feest tot in lengte van dagen doorzetten!

  10. Vedat zegt:

    Sorry, Tagrijn. Het overkomt me nogal eens als ik mijn lijstje van onderen af aan afloop. Scheld ik je weer uit voor Glibber.

  11. Vedat zegt:

    Van die kermis zou ik gek worden, dat ben ik helemaal ontgroeid. Van die pinautomaten, daar sta ik van te kijken. Ik heb nog nooit zo’n lange rij bij een pinautomaat gezien. Je moet toch wel erg krap bij kas zitten wil je in die rij gaan staan of is het geld in Leiden goedkoper, Glibber?
    Peter Koelewijn, ja, ik heb een cd, waar die liedjes, en nog meer bekende songs, op staan. Nostalgie zullen we maar zeggen. Geloof het of niet, Glibber, ik heb die cd ook weleens afgeluisterd.

  12. Hildegarde zegt:

    Een heel leuke rondgang (en de pratende boom is mijn favoriet)

  13. klaproos zegt:

    wat een geweldig feest is het weer tagrijn, en wat staan de ouwe rockers weer hun best t e doen daar hé,
    gigantisch wat een spektakel,
    en het weer werkt lekker mee,
    en de foto van oma en fifi is “super”
    tagrijn, heb je erg mooi gemaakt dit spetterende log je hebt wel veel figuranten nodig gehad:-)

  14. Judith zegt:

    Heb de drie laatste logjes achter elkaar bekeken en ben dus weer helemaal bij. Leuk, want zelf heb ik dit jaar nauwelijks iets meegekregen van de festiviteiten. J. is met Ida nog wel even naar de optocht gaan kijken (die gaat hier per slot van rekening praktisch voor de deur langs) zodat zij ook haar eerste echte 3 oktober-ervaring heeft gehad.

  15. Morgaine zegt:

    OT, lol Tagrijn, het Beatrixpark waar ik over spreek ligt gewoon in Almere, hahahaha
    Maar er zijn er meer, google het eens zou ik zeggen 😉
    XXX

  16. Niklas zegt:

    Nou, die zweefmolem krijg je mij niet in!
    En op Teletekst kreeg ik de indruk dat de meeste arrestanten wildplassers waren…

  17. Hanny zegt:

    Leuke serie foto’s van het “randgebeuren”. Als ik in Leiden was geweest, had je me vast en zeker wel getroffen bij de oliebollenkraam. In het reuzenrad waarschijnlijk ook wel, maar absoluut niet in de zweefmolen.
    Nu weer teren op deze beelden tot volgend jaar!

  18. Morgaine zegt:

    Oh die zweefmolen die gaat langzaam omhoog en omlaag lijkt me, dat lijkt me wel wat!
    XXX

  19. Pasula zegt:

    Ik ben helemaal enthousiast over je foto’s. Sowieso die vrolijke op de kermis, maar die van Peter Koelewijn vind ik ook magnifiek!

  20. Di Mario zegt:

    En hoeveel oliebollen heb je op.
    Love As Always
    Di Mario

  21. ik zit te glimmen vanachter de pc, tagrijn!
    wat een feest moet dat zijn! ’t is haast niet te geloven (voor niet-leidenaar. wat zeg ik?? voor niet-nederlander!) ;-))
    het ijspaleis ziet er prachtig uit, net als de pratende boom! :-))
    knap van de reinigingsdienst om op zondag de boel weer schoon te maken!
    hoedje af!!
    ook voor jou, tagrijn!
    een dikke dankjewel ook voor je stem! ik ben er heel erg blij mee!!

  22. Annemarie zegt:

    Heel gaaf weer allemaal..
    Oei dat zweefding is wel errug groot.. Oeps!
    Fijn dat het droog is gebleven, wel zo prettig voor alle feestvierders. 🙂

  23. Tagrijn, ik heb weer zitten smullen van je geweldige verslagen.
    Vooral de optocht was ik erg blij mee, doordat ik zelf voorin meeliep heb ik een groot gedeelte gemist en kon die even terugkijken bij jou.
    Off topic, nu staat er een verslag van de optocht bij mij, ook de genomineerden van de fotowesdstrid staan nu online.
    Morgen en overmorgen meer terugblikken.

Je kunt hier reageren

