LEIDS DETAIL 143

Na de foto’s van vorige week die met Leidens Ontzet te maken hadden, nu weer een gewone reeks van drie foto’s. Voor Leidenaars niet echt moeilijk. Onder de derde foto weer de toelichting.

Hieronder zie je de klok van de Hooglandse Kerk die bij de zuidelijke ingang is opgesteld. Omstreeks 1996 ontstond  het idee om het oude uurwerk van 1609 voor bezoekers van het gebouw toegankelijk te maken. Het na tientallen jaren verwaarlozing volledig vervuilde object stond in een uurwerkkamer op ruim 30 meter boven de kerkvloer in een deplorabele toestand. Het werd verplaatst naar de kerkvloer, vervolgens gereinigd en daar weer opgebouwd. Niet om het opnieuw als functionerende tijdmeter dienst te laten doen, maar als museale opstelling van een nagenoeg geheel origineel voorbeeld van een vroeg torenuurwerk.

Op de tweede foto zie je de altijd lastig te nemen Jan van Goyenbrug tussen de Jan van Goyenkade en de Schelpenkade. Toen de wijk achter de Schelpenkade tot de Herenstraat werd aangelegd, werd een verbinding over de Vliet met de wijk Vreewijk noodzakelijk. De brug kwam er in 1907. In 1982 was de brug zo slecht dat men in vrijwel gelijke stijl een nieuw brug aanlegde, opdat fietsers tot in lengte van dagen hun fiets over de brug konden zeulen…   

En dan de laatste: het dak van een van de gebouwen van het universiteitscomplex aan de Witte Singel.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail. Bookmark de permalink .

17 reacties op LEIDS DETAIL 143

  1. Plato zegt:

    Dat uurwerk is prachtig. Ben je wel eens in het Eise Eisingamuseum geweest? Daar zie je uurwerken waarin het hele planetenstelsel verwerkt is. Tot op de seconde gelijk.

  2. Herman zegt:

    Twee van de drie, redelijk maar niet toppie. Die klok is me eigenlijk nog nooit opgevallen, zal er zaterdag eens naar binnen lopen om even te kijken. Ziet er in ieder geval mooi uit!
    En die brug, tsja, glorie voor de ontwerper….

  3. het voordeel van zo’n zeulbrug is natuurlijk dat het brommerwerend is
    lekker rustig voor als je daar aan de kade woont 🙂

  4. Vedat zegt:

    Dacht ik toch even, dat er in Leiden ook een koepelgevangenis was, iets dat ik nooit heb geweten. Maar nee dus, geen bajes.

  5. Zakina zegt:

    Mooi uurwerk en leuk dat ze het tentoonstellen. Van die koepel had ik niet verwacht, dat er zo’n lelijk gebouw omheen was gebouwd.

  6. Morgaine zegt:

    Een prachtig Detail, ik vind het altijd weer zo typisch dat, ook jij, er maar van uit gaat dat elke stadgenoot alle details van een stad of dorp zouden weten… elke Leidenaar :S
    Sorry, maar ik weet en ken de details van mijn geboortestad ook niet, hier in almere nog minder! Terwijl ik juist hier ben opgegroeid in Almere, en Amsterdam… tsjah… kan de grachten nog niet eens uit elkaar houden en mijn moeder die daar niet eens geboren is.. WEL… wat zegt dat nu…
    Dit is prachtig hoor, don’t get me wrong!
    XXX

  7. rietepietz zegt:

    Mooie klok maar eigenlijk zijn het alle drie mooie plekjes in Leiden !

  8. klaproos zegt:

    ik ken de plekken niet tagrijn,
    nooit gezien , maar mooi zijn ze wel 🙂
    maak er een zalig weekend van hé

  9. Judith zegt:

    Die klok had ik nog nooit gezien! De andere twee foto’s kon ik wel thuisbrengen. Het bruggetje is vorig jaar of het jaar ervoor nog een tijdje weg geweest vanwege onderhoud. Ik maak er nu weinig tot geen gebruik meer van, want met een buggy is het niet te doen…

  10. paco zegt:

    Fraaie beelden weer

  11. Di Mario zegt:

    Is het ver omrijden als je die brug niet wilt nemen? Ik vind hem namelijk veel te hoog en te smal.
    Love As Always
    Di Mario

  12. het torenuurwerk is prachtig!!
    net ala de brug!
    gelukkig werd ie weer aangelegd, al denk ik dat het niet simpel is om je fiets omhoog te duwen??
    de koepel doet erg oosters aan?

  13. Tjan zegt:

    Drie uit drie weer. Gaat lekker de laatste weken. In het gebouw van de UB aan de Witte Singel heb ik heel wat uurtjes doorgebracht…

  14. Hanny zegt:

    Ook al is hij lastig te nemen, het is een schitterende brug.

  15. ReneSmurf zegt:

    Mooi dat ze oude dingen herstellen!
    Ik vind die klok prachtig.
    Koepels heb ik minder mee.

  16. Heerlijk, had er eindelijk weer eens drie goed.

  17. Annemarie zegt:

    Die brug, apart verhaal!!! Wel goed dat er gelijk een nieuwe is gebouwd natuurlijk.

Je kunt hier reageren

