DE WIJDE BLIK

Wijde_blik Aan de schilderkunst van de Haagse School heeft Tagrijn in het verleden al een paar keer aandacht besteed. Toch laat hij vandaag wat zien van de expositie ‘De wijde blik’ in de Kunsthal in Rotterdam.
Want het tentoongestelde komt nu eens niet alleen uit de musea in ons land, maar ook van de Neue Pinakothek in München. Het zijn werken die nog niet in Nederlandse expo’s te bekijken waren. Dus nu eens niet de Israëls, de Marissen of Weissenbruchs, ofschoon ze ruim aanwezig waren, maar andere namen. Zoals Syvert Bastert, die in 1881 en 1882 in Breukelen woonde en daar deze winternamiddag schilderde.

Julus Jacobus van de Sande Bakhuyzen maakte omstreeks 1885 dit werk.Waarschijnlijk is het duindorpje in de verte, dat nog het late licht vangt, Scheveningen. De donkere lucht en voorgrond contrasteren  schitterend met het dorpje.

Niet echt een ‘wijde blik, dit werk van Christoffel Bisschop. dat de titel draagt ‘Zonneschijn in huis en hart’.

Anton Mauve schilderde in zijn laatste levensjaar (1888) deze kalveren in de wei.

Bernardus Johannes Blommers schilderde veel strand- en zeegezichten. Op dit werk wordt de verse visvangst op het Scheveningse strand verdeeld.

Het schilderij heeft heel veel details die allemaal precies zijn uitgewerkt. Hieronder nog een detail.

We blijven aan zee, want ook Mesdag was erdoor gefascineerd. In ‘pinken in de branding’ wordt eveneens de visvangst verdeeld. Pinken zijn een soort vissersschuiten. Ook dit werk leent zich voor een aantal details, die eronder staan.

Eduard van der Meer maakte dit ‘Polderlandschap bij dooi’. De kou straalt ervanaf. Doordat hij doofstom was, maakte hij weinig contact met de buitenwereld en is daardoor vrij onbekend gebleven.

De grote meester van het winterlandschap is echter Louis Apol. In 1875 schilderde hij dit fenomenale ‘een januari-avond in het Haagse bos.’ Het komt niet uit München maar uit het Amsterdamse Rijksmuseum. De foto hieronder haalt het helaas in de verste verte niet bij het origineel. 

De tentoonstelling De wijde Blik is tot en met 6 december te zien in de Kunsthal in Rotterdam.
Tot en met 17 januari is daar ook nog een imposante expositie te bewonderen over Edward Hopper en zijn tijdgenoten. Daarvan geen fotoverslag omdat ‘Hoppers’ niet gefotografeerd mogen worden. MK is niet geldig in de Kunsthal.

Dit bericht werd geplaatst in Cultuur. Bookmark de permalink .

22 reacties op DE WIJDE BLIK

  1. Martine zegt:

    Mooi he, en dan is er ook nog de dubbeltentoonstelling van Anton Mauve, de enige leermeester van Van Gogh, in het Singer én in het Teylers museum, nog t/m 17 januari te zien..

  2. Marcel zegt:

    Bedankt voor deze mooie fotoserie van de prachtige schilderijen!

  3. Brimstone zegt:

    Prachtige schilderijen, je wordt er zowat door naar binnen getrokken.
    De visvangstschilderijen doen me direct terugdenken aan Gambia. Vorige week donderdag ben ik de hele middag op het strand van Tanji geweest om naar het binnenhalen van de visvangst te kijken. Het gaat er vergelijkbaar aan toe als op die schilderijen van eind 19-de eeuw.

  4. boomkruiper zegt:

    Ha leuk ook Blommers. Ben gek op zijn ‘moeder met kind’ tekeningen 🙂 Zo puur!
    @ En ja idd maakte de foto met Mauve in gedachten 🙂

  5. Plato zegt:

    Allemaal prachtig. Ik heb er bewondering voor. Wie zou niet zo willen kunnen schilderen.

  6. Zakina zegt:

    Schitterend en wat een details in de foto’s. Ben weg van die foto op het strand waar zoveel gebeurd en die vrouw voor de spiegel.

  7. Elmar zegt:

    Prachtige schilderijen Tagrijn!
    Vooral die winterse plaatjes!
    groetjes,
    Elmar

  8. HUUB zegt:

    hoef het niet in mijn kamer… maar mooi is het wel… zeker die luchten…

  9. Herman zegt:

    Prachtig werk, Hopper staat nog op mijn lijstje, maar ook Mauve in het Singer in Laren.
    Heb zelf de Red Storm in het Rijksmuseum Twente gezien, schrijf ik deze week een blog over. Nieuwe moderne Chinese kunst, ook buitengewoon indrukwekkend.

  10. ReneSmurf zegt:

    Ik ben een leek, maar best een liefhebber.
    En ik vind het prachtig, wat konden ze toch veel vroeger, toen waren dit al uitzonderingen.

  11. rietepietz zegt:

    Het is dat Rotterdam tegenwoordig zo’n onneembare vesting is …… ik heb een paar maanden geleden ook zo genoten in het gemeentemuseum naar aanleiding van een logje van jou !

  12. Geertje zegt:

    Schilders van de Haagse School vind ik prachtig te zien.
    Mijn oma en opa hadden er vroeger ook een schilderij van thuis hangen. Geen idee van wie helaas; alleen het beeld is me bijgebleven (was ook veel te jong).
    Mooi verslag Tagrijn!
    Dwingt bijna om erheen te gaan 🙂

  13. f r e d zegt:

    wel een heel wijde blik…..

  14. paco zegt:

    Een ware tractatie

  15. Niklas zegt:

    We hadden het vanmiddag toevallig net eens over de Kunsthal, en de mooie tentoonstellingen die ik daar in de loop van de tijd gezien heb. O.a. Leonardo da Vinci, M.C. Escher en niet te vergeten het vroege werk van Mondriaan, waaruit je iets kon leren over de weg naar zijn latere werk.
    Helaas ligt het niet naast de deur en zijn mijn omstandigheden veranderd.

  16. ongelooflijk wat mensenhanden kunnen maken, eh.
    prachtig kunstwerken zijn dit, stuk voor stuk!!
    wanneer mogen wij jouw werk bewonderen, tagrijn?

  17. Annemarie zegt:

    Ik vind de een mooier dan die andere.. Maar die koeien, die spreken mij toch het meeste aan!

  18. Di Mario zegt:

    Schilderijen naar mijn hart, dit vind ik nou mooi.
    Love As Always
    Di Mario

  19. Hanny zegt:

    Wat een prachtige schilderijen. Het een nog mooier dan het ander. Die van Julus Jacobus van de Sande Bakhuyzen en die van Louis Apol vind ik allebei geweldig. De sfeer die de schilderijen oproepen. Het ‘Polderlandschap bij dooi’ van Eduard van der Meer wordt misschien actueel, nu er kou verwacht wordt.

  20. klaproos zegt:

    oefff die kleuren tagrijn, laten mijn hartje springen 🙂 2 en 4 zijn ook qua landschap my favorite, wat een grote meesters hé,
    dank je wel dat je dit laat zien
    slaap lekker

  21. Pasula zegt:

    Ehm bewaarde dus ipv wat er stond haha, iets te snel geweest met loslaten.

  22. Pasula zegt:

    De mooiste beaarde je voor het laatst, echt geweldig uitzicht, die zou ik zo ophangen. 😀

Je kunt hier reageren

