LEIDS DETAIL 144

Een lantaarn met een uiltje, een hoekje met een hekje en een gedenksteen. Wie denkt te weten wat en waar dit is, kan hieronder lezen of dat goed is en wie het niet weet komt het zo ook aan de weet.

De lantaarnpaal met het uiltje staat voor het vooral in de studentenwereld populaire café De Uyl van Hoogland op de hoek van Nieuwstraat 30 en de Middelweg. Er staans soms wat stoeltjes, maar het is toch vooral een ‘sta-terras’. 

Voor de ingang van het Museum voor Volkenkunde aan de Steenstraat staat een klein gebouwtje dat ooit heeft dienstgedaan als VVV. Nadat deze was verhuisd naar en groter pand dat inmiddels ook weer is verlaten, kwam er en souvenirwinkeltje in en nu is het een Noordafrikaanse broodjeszaak, die zijn broodjes ook verkoopt in het restaurant van het museum. 

Tot slot de gevelsteen die op zich al veel duidelijk maakt: ‘Hier schreef Johannes Kneppelhout als Klikspaan zijn Studentenschetsen 1839 – 1844’. Je vindt het aan het Rapenburg 65. Het pand werd in 1749 neergezet in opdracht van Cathartina de la Court. Van 1928 tot 1973 zat hier de Vereniging van vrouwelijke Studenten Leiden. Daarna zat hier het Prentenkabinet en nu het ITC van de universiteit.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail. Bookmark de permalink .

18 reacties op LEIDS DETAIL 144

  1. Judith zegt:

    Ik lag nog een weekje achter! En ook hier drie uit drie. Een welkome opsteker in deze hectische tijden 😉

  2. Zakina zegt:

    Altijd fijn om te weten, dat het antwoord altijd volgt 🙂 en wat een schattig uiltje

  3. beuzeblaadje zegt:

    Leuk, dan weet ik dat nu
    ook weer : -))
    Doehoeiii,
    beuzeblaadje

  4. Elmar zegt:

    Zo’n lantaarn zou ik ook wel voor mijn huis willen hebben! Dus als hij binnenkort weg is….;-)
    groetjes en nog een fijne zondagavond!
    Elmar

  5. paco zegt:

    Schitterende uil trouwens

  6. Tjan zegt:

    Drie uit drie, al had ik dat uiltje nog nooit gezien. Gokje bleek goed uit te pakken. De overige twee vormden geen probleem.

  7. Herman zegt:

    Die uil is me nooit opgevallen, hoewel ik er toch wel regelmatig langs kom op weg naar de Bontekoe. De andere twee kende ik en by the way, de broodjes bij het hek zijn heerlijk.

  8. dat uiltje heeft zijn plek gevonden!
    warm én licht? :-))
    fijn weekend, tagrijn,

  9. ReneSmurf zegt:

    Die paal is op zich al heel erg mooi!
    Die uil maakt het nog mooier.
    Mooi, al die geschiedenis.

  10. rietepietz zegt:

    Het cafe bij het uiltje ben ik wel eens langs geweest dacht ,de uil is me toen helaas niet opgevallen .Eigenlijk moet je in Leiden ogen in je achterhoofd hebben als je alle bezienswaardigheden op wilt merken 😉

  11. Plato zegt:

    Dat uiltje vind ik leuk.
    Het was toch eigenlijk raar gesteld in de 19e eeuw. Veel studenten schreven schetsen. Maar toen ze eenmaal waren afgestudeerd werden ze onmiddellijk braaf en hoorden we niets meer van ze. Van Kneppelhout niet, van Beets (Hildebrandt>> Camera Obscura) eigenlijk ook nauwelijks en ook Piet Paaltjens Haverschmidt)als leidde als dominee een literair onzichtbaar bestaan. Toch zijn het vaak juweeltjes, die compacte nalatenschappen die wij overhielden.

  12. Wat een leuk uiltje. En ik weet weer dat de week bijna om is …………
    Prachtig aantal 144.

  13. Hanny zegt:

    Lantaarnpalen als deze mogen wat mij betreft wel vaker geplaatst worden. Heel wat mooier dan de rechttoe rechtaan palen van tegenwoordig.

  14. Di Mario zegt:

    Mooi die uil. Hier in de binnenstad hebben ze sinds een tijdje boten bovenop de lampen. Had je die al gezien?
    Love As always
    Di Mario

  15. Thérèse zegt:

    Weer hele mooie plekjes in Leiden. Ik vind ook die uil op de lantaarnpaal erg geestig en nog toepasselijk ook.
    Fijn weekend!

  16. Annemarie zegt:

    Die lantaarnpaal vind ik erg leuk. 🙂
    past dan ook goed bij de zaak uiteraard.

  17. klaproos zegt:

    een noordafrikaanse broodjeszaak 🙂
    wat voor broodjes mag hij daar verkopen,
    broodje aap en olifant en krokodil:-)
    een mooi detaillogje weer tagrijn,
    hoeveel heb jij der in de loop der jaren al gemaakt:-)
    fijn weekend gewenst hé,

  18. Wat geinig, weet je dat die uil mij nog nooit is opgevallen.
    Ik ben er zondag en ga gelijk kijken haahahha.

Je kunt hier reageren

