DE BOMEN VAN MARINA HERTMAN

Marina Hertman schildert bomen. Van ijle berkjes tot stoere woudreuzen. In lente, zomer, herfst en winter. Zij doet dat thuis en op de ateliers van Ars Aemula Naturae in Leiden. Na een succesvolle expositie in het Leidse Volkshuis is haar werk nu tot 14 januari te zien in Zorgcentrum Huize Groenhoven.

Hierboven de kleurrijke voorjaarsvelden en de duinen bij Voorhout. Ze plaatste de contrasterende berkjes in een kader. Dat is een techniek waarvan ze vaker gebruik maakt zoals je verderop zult zien. Met acryl op papier berken in Zeist:

Een groepje prachtig licht vangende berken op de heide, die daardoor bijna zilverkleurig worden:

In het parkachtige landschap hieronder een mooie spiegeling van de bomen in het water.

Bomen zijn zo interessant om te schilderen omdat er niet een gelijk is. Een uitsnede van de grillige vormen maken er bijna een abstract schilderij van.

Deze lijkt zich over je heen te buigen met gespreide takken

We zijn bij de reuzen aanbeland. Wie raakt niet onder de indruk als hij tussen deze giganten wandelt. Fascinerend is het steeds afwisselende spel van licht en schaduw.

Vergelijk het schilderij hierboven met dat hieronder. De zelfde groep zware beuken met een wat andere kleurstelling. Het is een van de weinige werken waarop een figuur is te zien. In dit geval Daphne. Zou dit het meisje zijn dat op de vlucht is voor Apollo? Zoekt ze bescherming achter de beuk? Het is aan de toeschouwer om dat te bepalen.

Het sneeuwt, terwijl de maan de besneeuwde takken beschijnt. Ook in ‘Winter’ is weer gebruikt gemaakt van een kader.

Het werk van Marina Hertman is nog tot 14 januari 2010 te zien in Huize Groenhoven, Witte Rozenstraat 21 in Leiden. Het hangt verspreid door het hele gebouw. De toegang is gratis.

(Omdat veel werk achter glas zit en omdat er spotjes op zijn gericht, viel bij het maken van de foto’s hier en daar niet te ontkomen aan wat ongewenste lichteffecten, waarvoor excuses.)

De reacties op dit artikel zijn afgesloten.

Dit bericht werd geplaatst in Cultuur. Bookmark de permalink .

27 reacties op DE BOMEN VAN MARINA HERTMAN

  1. erica zegt:

    Marina, wat prachtig!!!
    Jammer dat ik het niet wist van de expo.
    De schaduwen zijn ook zo mooi, daarom vind ik de herfst en de winter zo prachtig. Lage zon, mooie schaduwen. In de zomer is het zo strak blauw en licht buiten zonder diepte.
    Knuffel voor Kees!

  2. Morgaine zegt:

    Dit is de tweede keer dat ik dit bekijk en straks toch maar eens even met potlood aan de slag, hahaha de boom voor mijn slaapkamer raam maar eens opzetten met potlood, kan ik nog in bed gaan zitten ook 😀
    PRACHTIG overigens!
    XXX

  3. Ina en Robbert zegt:

    Wat een fraaie bomen! En wat een bos reacties! Terecht hoor, want het is mooi! Onze complimenten.

  4. Martine zegt:

    Het lijkt wel of een deel van het werk met pastel gemaakt is?

  5. Hildegarde zegt:

    Werkelijk prachtig ! Bomen zijn een wonder, maar ze zo ook in beeld brengen is niet voor de hand liggend, echt knap werk.

  6. Herman zegt:

    Mooi hoor, ik hou van het geruis van de wind in de bladeren, dat geeft voor mij een soort mystiek effect (“Blow Up” – Antonioni).
    Ik heb waarschijnlijk geen tijd om te gaan kijken. Jammer dus.

  7. Zakina zegt:

    Ben dol op bomen en vind vooral dat schilderij met die stevige wortels die de aarde in gaan mooi

  8. lenie zegt:

    complimenten voor de foto’s , want hindernissen had je , heb genoten van deze expo 😉

  9. Niklas zegt:

    Ik vind bomen altijd fascinerend, in elk jaargetijde. Maar hoe weet je dat die bomen bij Daphne beuken zijn? Ik zie helemaal geen beukenootjes, maar ook geen blad…

  10. rietepietz zegt:

    Kijk … dan kun je schilderen zou ik zeggen ! Niet dat ik er verstand van heb hoor maar ik vind het érg mooi ,zelfs met de kleine lichtfoutjes ,knieroor wie daar op let !

  11. Marcel zegt:

    Ik vind de schilderijen heel mooi. Het thema bomen is een goed idee.

  12. Geertje zegt:

    Schitterend!
    En wat een unieke manier van schilderen…
    Prachtig; echt een kunstenaar met een grote K

  13. willemien drewes zegt:

    De bomen vragen om een vertelling in een kinderboek, geillustreerd door Marina.
    Wie wil en kan dat doen?
    Het boek(je) zou in eigen beheer uitgegeven kunnen worden door mij.
    Willemien Drewes.

  14. plato zegt:

    Ik vond de foto’s prima. Van mij geen klachten. Die schilderes heeft een soort eigen universum gemaakt. Een sprookjesachtige omgeving. Erg mooi.

  15. f r e d zegt:

    da’s nog een heel bos…..

  16. HUUB zegt:

    mooi hoor… was vroeger ook mijn passie… bomen tekenen…

  17. Nou, om met je laatste opmerking te beginnen …ik vind dat je het er heel goed van af gebracht heb. Er zitten hele mooie werken tussen, Tagrijn. Er is bij jullie in Leiden toch altijd wel wat te zien he ? ik hoort op radio ook veel reclame voor jullie musea

  18. paco zegt:

    Indrukwekkend

  19. klaproos zegt:

    goeeimorgen tagrijn,
    ik ben erg onder de indruk,
    ik hou ook van bomen en zie hier hele mooie berken aan me voorbij komen,
    knap gedaan van haar
    petje af de een is nogal mooier dan de andere

  20. Dwarsbongel zegt:

    Bij ons voor de deur staat een berk. Als wij mensen de weg moeten wijzen, is de laatste fase vaak: “en op dat pleintje wonen wij dan in het huis achter de berk”.
    Vóór de bouwvakvakantie hadden we contact met “de gemeente” over de plannen. Er zou na de vakantie iemand bij ons langskomen, maar we hebben daar niets meer van of over gehoord.
    Vanavond werd mij door een buurvrouw, die weer door andere buren was alarmeerd, in een paniektelefoontje gemeld dat er vanavond (!) een inspreekavond was, en dat “onze” berk stond op een planologische tekening met de nominatie om gekapt te worden.
    Democratie werkt alleen bij zorgvuldige informatieverstrekking.

  21. ik ben onder de indruk ..
    deze kunstenares heeft een heel aparte manier om ‘haar’ bomen op doek te zetten!!
    dit kan mij wel boeien!!

  22. Hanny zegt:

    Bomen en dan alleen maar de stammen en takken. Heel apart. Wat weet zij iedere keer een andere sfeer op te roepen. Deze schilderijen doen mij wel wat.

  23. Annemarie zegt:

    Dit zijn echt stuk voor stuk pracht schilderijen. Ja haar werk spreekt me aan.
    vooral die eerste die in het kader is geplaatst is mooi om te zien.

  24. ReneSmurf zegt:

    Prachtige bomen.
    Alleen ben ik dus wel heel benieuwd hoe de boomtoppen er uit zien.
    Die drang heb ik best wel.
    En of dat zou zo`n goed teken is.

  25. Di Mario zegt:

    Wat een bomen, het lijkt de Veluwe wel zo. Er zitten inderdaad mooie plaatjes bij.
    Love As Always
    Di Mario

  26. Mooi inderdaad haar bomen en leuk dat hiuize Groenhoven exposities heeft.
    Wist ik niet.
    Off topic, inderdaad via het gemeente archief.

  27. knap om het fraais van de bomen zo te vangen in een schilderij 🙂

Reacties zijn gesloten.