LEIDS DETAIL 148

In de 148e aflevering van Leids Detail een veerhuis, een hek met een trapje erachter en een onofficieel straatnaambordje. Van de laatste is de  lokatie voor Leidenaars natuurlijk wel ongeveer te bepalen, maar waar is het precies? Het wat en waar geldt uiteraard ook voor de twee andere foto’s en de antwoorden staan weer onder de derde foto.

Het Bossche veerhuis staat aan de Nieuwe Rijn 75. Wie hier iets meer van weet, mag het vertellen. Er waren meerdere veerhuizen in de stad, waarvandaan de schuiten naar andere plaatsen vertrokken. Zo is er het veerhuis aan het Utrechtse Veer, het Lisser Veer aan de Lage Rijndijk, het Amsterdamse veerhuis aan de Oude Rijn, het vroegere veerhuis op de hoek van de Haarlemmertrekvaart en de Maresingel en het Haagsche Schouw. Ook aan het Spui in Den Haag kon je in de 19e eeuw het Bossche veerhuis vinden. Vaak waren deze veerhuizen ook logementen.

In de Lange Scheistraat vind je een zijingang van de Lakenhal. Aan de traptreden te zien niet zo vaak in gebruik. De hoofdingang van dit museum is aan de Oude Singel.

Het bordje Blauwpoortshaven zit aan een paal naast de bloemenkiosk op de Beestenmarkt. Op de achtergrond de Blauwpoortsbrug, die binnenkort weer een keer opengaat om de boot met Sint en Pieten door te laten, en de Prinsessenkade.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail. Bookmark de permalink .

21 reacties op LEIDS DETAIL 148

  1. Zakina zegt:

    Gister is mijn laptoppie weer een beetje mee gedoktert en zo te zien lijkt het erop dat ik een reactie kan achter laten :-).
    Dat Bossche Veerhuis ziet de tekst er nog goed onderhouden uit zeg!! Misschien pas opgeknapt :-). Ik kan me niet herinneren een Bossche Veerhuis aan het Spui te hebben gezien in Den Haag, misschien over het hoofd gezien of staat het er niet meer.

  2. Jaco zegt:

    Ik doe er beschaamd het zwijgen toe 🙂

  3. Vedat zegt:

    Honderdachtenveertig keer drie. Hoe lang kun je het nog volhouden, Tagrijn. Is Leiden zo groot? Ik heb ook weleens rondgekeken in Doetinchem, maar of ik ook zoveel bijzonderheden tevoorschijn kan halen, dat betwijfel ik.

  4. Judith zegt:

    Ik doe er deze week het zwijgen maar toe! Dramatische score van nul uit drie 😦

  5. Herman zegt:

    Twee van de drie, het hekje en het bordje herkende ik. Het verhuis ken ik helemaal niet, is me nooit opgevallen. Maar goed, ik kom daar ook niet zo vaak.
    En het bordje ken ik door mijn vrouw, die heeft in de bloemenboot gewerkt en dan wilde ik haar wel eens ophalen. Aardig mens ben ik, toch?

  6. Plato zegt:

    Leuke info, mooie foto’s. Ik wist er niet een. Zal ook wel niemand verbazen.

  7. gaat die brug alleen omhoog voor de goedheilige man?? :-))
    hopelijk is ie niet vastgeroest! (de brug, welteverstaan) ;-))))
    het veerhuis is een plaatje!!
    net als het poortje!
    ’t zijn weer erg mooie details, tagrijn!
    fijn weeekend,

  8. Pasula zegt:

    De Prinsessenkade, kijk die spreekt nu weer tot mijn verbeelding. 😉

  9. Renesmurf zegt:

    Zoals altijd zijn het nu ook weer de kleinde dingen die het doen, die het afmaken, en jij hebt daar oog voor!

  10. Elmar zegt:

    Mijn oom en tante bewoonden eens ook ’t Veerhuis. Geen schip kon er aanleggen, maar verder waren ze erg gastvrij! Hun huis heette zo omdat hun achternaam, net zoals mijn meisjesnaam Veerman is.
    Mooie panden liet je weer zien Tagrijn!
    Hopelijk weet de Sint langs de dam van Schiedam te komen want anders bereikt hij Leiden natuurlijk nooit! 😉
    groetjes en een fijn weekend!
    Elmar

  11. Ik bewonder de wijze waarop jij naar je stad kijkt en steeds weer een onderwerp weet te vinden. Prachtige foto’s.

  12. Brimstone zegt:

    Ik had me eigenlijk nooit zo verdiept in de veerhuizen in Leiden, maar wat een leuk onderwerp.

  13. boomkruiper zegt:

    Ja ben ook wel benieuwd naar de historie van dit veerhuis
    @ Als je de koe groter wilt dan geef je maar een seintje 😉

  14. Dwarsbongel zegt:

    Uiteraard hebben wij de normale ingang gebruikt van de Lakenhal.
    En als ik lees hoeveel veren er zijn/waren bij Leiden, dan moet het een nog wateriger omgeving zijn dan ik dacht…

  15. Hanny zegt:

    Het bordje hangt in de buurt van een mooie brug!

  16. Tjan zegt:

    1 uit 3 slechts, deze week: alleen de zijkant van de Lakenhal herkende ik. Bossche veerhuis? Nooit gezien! Blauwpoortshaven? Idem dito.
    Enne, niet zo zeuren bij Glibber over scheve foto’s, hoor! Had ik namelijk ook al gedaan… 😀

  17. klaproos zegt:

    schitterende gebouwen tagrijn blij dat ze behouden blijven,een mooilogement om eens gezellig heen te gaan 🙂
    maak er een fijn weekend van hé.
    slaap lekker

  18. Dat bordje is mij nou nog nooit opgevallen , stom he.
    Off topic, foto’s waren scheef omdat ik geen statief bij me had en vanaf de ronde prullebakken heb gefotografeerd hahahah

  19. Di Mario zegt:

    Mooie gebouwen deze week.
    Love As Always
    Di Mario

  20. Annemarie zegt:

    Het lijkt wel alsof ze op de onderste foto tegen de wind inboksen!

Je kunt hier reageren

