DE INTOCHT

Huisjet2 Het is al een aardig tijdje geleden dat we een kijkje hebben genomen in het huisje van Ans en Arie.
Maar ze zijn er nog steeds en zaterdagochtend zaten ze breeduit voor de televisie om naar de intocht van Sinterklaas in Schiedam te kijken.
‘Leuk hè, Arie’, lacht Ans.
‘Voor de kinderen wel, maar het is natuurlijk allemaal sluipreclame’, moppert Arie meteen.
‘Man, kijk nou toch es een keertje gewoon, zonder gelijk aan bijbedoelingen te denken. Dat zien die kinderen toch niet.’
‘Dat zien ze nou juist wel. Voor het begon zag je toch in de Ster dat er alleen maar speelgoed te zien was. Beginnen die kinderen natuurlijk gelijk weer te zemelen en die schoen te zetten. Zo escaleert dat toch helemaal uit de hand. Vroeger was je blij met een suikerbeesie. En daar moest je je dan ook nog es eerst de pleuris voor zingen.’
‘Arie, ik zit te kijken. Geniet er nou toch es een keer van. Die Pieten zijn toch hartstikke leuk.’
Arie schudt zijn grijze hoofd. ‘Ans, denk nou es een keer verder dan je neus vast zit. Sint en Pieten, verklede kerels. Een vrouw met zo’n boerka mag niet, want daar kan een bankrover inzitten. Maar dit mag dan wel? En nou hoor je die Wilders niet. Nee, die zit nou ook te kijken en te lachen.’
‘Toe nou, Arie. Verpest het nou niet. Moet je kijken daar op dat plein. Sinterklaas is zoek. Misschien weer terug naar Spanje, zeggen ze. Lachen toch?’
‘Terug naar Spanje? Niks Spanje. Als hij hier klaar is wordt ie in Amerika verwacht. Hij vaart natuurlijk meteen door met die boot.’
‘Dat is de kerstman, Arie. Niet Sinterklaas’, zegt Ans.
‘Sjongejonge, Ans. Wanneer leer je nou es te denken? Dat is dezelfde gozer. Ik zweer het je. Alleen een wat ander pakkie en een rendier in plaats van zo’n witte merrie. Vroeger was het wél een merrie, daarom zingen ze nog steeds merrie kerstmis. Weet ik toevallig. Die Sint moet hier alle pakjes betalen en in Amerika ook. Hij is dus twee keer de klos. Ik heb wel eens gehoord dat ze hem daarom in Amerika de centenklos noemen.’
‘Arie, we betalen die pakjes toch zelf. Wie dacht je dat jouw chocoladeletter betaalde?’, vraagt Ans.
‘Ja Ans, dat weet ik. Ik koop er namelijk ook ieder jaar een voor jou. Jij denkt altijd dat ik niet goed bij mijn snik ben. Maar het gaat om de kinderen. Die geloven daarin, Ans.’
‘Toch klopt je verhaal niet, Arie. Want wij hebben hier óók de kerstman. Dus dat is echt een andere kerel.’
Arie zwijgt even en zegt dan: ‘Ans, je laat me toch iedere keer weer verpaft staan hoe je er altijd wel weer een punt aan weet te breien. Kijk nou maar liever naar de tv dan alles te willen uitpluizen. Moet je nou es zien, hartstikke leuk’.

Eerdere belevenissen van dit tweetal zijn hier te vinden.

Dit bericht werd geplaatst in Ans en Arie. Bookmark de permalink .

22 reacties op DE INTOCHT

  1. Kate-online zegt:

    Lees het hele blog, pretty good

  2. Zakina zegt:

    Gelukkig kan Ans er gewoon van genieten en Arie moet het maar eens leren hahaha.
    9 dec kan ik niet kijken, dan ben ik jarig. Aangezien ik geen video heb, moet het helaas aan me voorbij gaan.
    Groetjes,

  3. Wieneke zegt:

    Leuk geschreven. Je kunt de tekst zo gebruiken voor een sketch.

  4. beuzeblaadje zegt:

    Hahahahahahaha….
    SUPER!! Ik zie dat tweetal gewoon
    vóór me, heerlijke humor!!
    Doehoeiiii,
    beuzeblaadje

  5. Leuk, weer, Tagrijn. Daar warm ik me even aan op. En aan je schilderijtjes van Leiden.

  6. Elmar zegt:

    Hahaha! Erg leuk weer!
    De Sint en Kerstman blijven ons bezighouden!
    groetjes,
    Elmar

  7. rietepietz zegt:

    whahahaha , ik heb heel stiekem het idee dat ik je een paar logjes terug weer even bij Ans en Arie heb langsgestuurd .Van mij mag je ze wekelijks bezoeken hoor , gewéldig !

  8. Min zegt:

    De centenklos ;-))))

  9. Rowin zegt:

    Ik heb het niet zo op sinterklaas, maar voor kleine kinderen is het echt leuk ^^

  10. paco zegt:

    Geweldig dit weer te lezen

  11. Morgaine zegt:

    whahaha en het erge is… veel gezinnen waarin dit echt zo gebeurt!
    Komisch om het zo te lezen en de categorie ga ik zeker even doorspitten straks 😀
    XXX

  12. Heerlijk weer, Tagrijn. Ik vind dit altijd Het Grote Genieten. Ik begin deze verhaaltjes al met een grijns van oor tot oor en vind het altijd jammer als die leeuw het verhaaltje weer uitblaast 🙂

  13. Hildegarde zegt:

    Hallo Tagrijn, het bloggen staat op een laag pitje bij mij, ‘k ben nl. bezig met iets waar je een sinterklaas-komt gevoel van krijgt : postcrossing, echte kaartjes versturen over de hele wereld, heel leuk en elke dag dat verwachtingsgevoel van oh, misschien zit er wel iets leuk niet in de schoen, maar in de brievenbus. En ook : wie weet is er vandaag een kaartje van mij aangekomen en mag ik er weer een ander versturen. Een waarlijk kinderplezier 🙂

  14. Di Mario zegt:

    Hahahahaha, merrie kerstmis. Hahahaha.
    Love As Always
    Di Mario

  15. Pasula zegt:

    Gelukkig eindigt Arie positief… LOL.

  16. Renesmurf zegt:

    Zelfs als Sinterklaas komt maken ze er wel weer wat van!

  17. Annemarie zegt:

    Muwhaha, geweldig!
    Tsja.. Eigenlijk is het natuurlijk gewoon heel commercieel, maar zo leuk voor de kids.
    Maar stiekem.. Ik vind het heerlijk om naar het sinterklaasjournaal ed te kijken.

  18. Herman zegt:

    Wanneer ga je nou eens scènes schrijven voor Draadstaal? Moet ik Nico Dijkshoorn eens tippen?

  19. Hanny zegt:

    He gelukkig dat we weer wat van ze horen. Dat hebben we gemist de afgelopen tijd. Ze zijn nog steeds goed op dreef!

  20. Heerlijk om weer eens om een hoekje gekeken/geluisterd te hebben bij Ans en Arie.

  21. klaproos zegt:

    :-))
    ik zou graag eens een vlieg aan de muur willen zijn om ans en arie een weekje of twe egade te slaan, maar ‘k ben ban dat ik mezelf snel weg zou geven een lachende mier in het vuur ehhh vlieg aan de muur:-)
    gaaf geschreven tagrijn, heb jij levende voorbeelden om dit te kunnen schrijven ??

Je kunt hier reageren

