LEIDS DETAIL 149

We beginnen deze aflevering van Leids Detail met een schaap. Dan twee ramen met een boogvenster erboven en tot slot een gedenksteen. Zoals steeds is weer de vraag waar en wat dat is. De antwoorden staan weer onder de derde foto.

Het schaap is te vinden in het Eva van Hoogeveenhof aan de Doelensteeg. De zijingang bevindt zich aan de Doelengracht. Het hofje telt 12 huisjes. Bij testament beschikte Vrouwe Hoogeveen in 1650 dat de huisjes moesten worden bewoond door kuise maagden en eerbare weduwen. Het hofje is gebouwd door de stadsarchitect Arent van ‘s- Gravesande op de grond van het vroegere klooster Roma. Het schaap is afkomstig uit het familiewapen van Eva van Hoogeveen.

De twee raampjes van foto twee zijn terug te vinden aan de zijgevel van de Amerikaanse Webster University aan de Boommarkt. De foto hieronder is gemaakt vanaf de Apothekersdijk. De universiteit wed in 1870 gebouwd door de architect J.W. Schaap als een school der eerste klasse voor meisjes.

De schrijver/dichter Kneppelhout die we een paar afleveringen geleden ook al voorbij zagen komen bleef na zijn studie in Leiden wonen en werd een vermogend man. Daarom stichtte hij in 1856 in een 16e eeuws huis aan de Pieterskerkgracht 9, dat meerdere malen was verbouwd, een zogenaamde Tusschenschool. Sinds 1858 is het gebouw in gebruik bij de schilder- en tekenacademie Ars Aemula Naturae. Hieronder de binnenplaats. Veel oorspronkelijke zaken uit het pand zijn nog uit de beginperiode bewaard gebleven. Zo bevindt zich op de begane grond nog het cassetteplafond in 1652 beschilderd door Martinus Saeghmolen. Op de eerste verdieping is nog een fraai bewerkte kastenwand uit 1650 te vinden.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail. Bookmark de permalink .

19 reacties op LEIDS DETAIL 149

  1. Jaco zegt:

    Gelukkig bevind ik mij in goed gezelschap met mijn minimale score. Zouden er nog steeds alleen kuise maagden wonen in het hofje?

  2. Judith zegt:

    De Leidenaren doen het niet geweldig in deze aflevering van Leids detail. Ik sluit me aan bij dit goede gezelschap met mijn score van nul uit drie…

  3. rietepietz zegt:

    Ik heb wel wat hofjes bekeken maar ik weet eerlijk niet of dit hofje daarbij was .
    Je zet me wel even op het verkeerde been door in de uitleg van het tweede detail alweer een schaap op te voeren ,maar dat blijkt om een architect te gaan als ik nog even teruglees 😉

  4. Dwarsbongel zegt:

    Het eerste schaap heeft, zo te zien, witte voetjes en de tweede is architect, in het derde onderwerp kan ik geen schaap vinden: het verloren schaap?
    Zo langzamerhand leer ik steeds meer beelden uit Leiden kennen, zonder er vaak te komen…

  5. Marcel zegt:

    Hofjes zijn altijd bijzonder met een eigen karakter. Een soort rustpunt in de drukke stad.

  6. plato zegt:

    Alweer die Kneppelhout. Ik blijf dat ZO leuk vinden. Dat zulke dingen er nog zijn. Dat je daar kan kijken en mijmeren. Over wie daar vroeger woonden, keken, leefden. De magie van de geschiedenis in het heden uitgedrukt. Prachtig.

  7. ’t schaap doet me denken aan de kerststal bij mijn ouders zaliger. (een ietsiepietsie kleiner, dan) ;-))
    de raampjes zijn kunstzinnig en een tussenschool .. ik weet niet wat ik me daar moet bij voorstellen? ;-))
    fijn weekend, tagrijn,

  8. Annemarie zegt:

    Mmm, daar aan het water! Genieten, wat heerlijk. 🙂

  9. schattig hofje met die leilinden 🙂

  10. beuzeblaadje zegt:

    Weer leuke details Tagrijn waarbij
    mijn voorkeur, hoe kan het ook anders : -))
    uitgaat naar het hofje!!
    Fijn weekend,
    beuzeblaadje

  11. Renesmurf zegt:

    Altijd schitterend, die hofjes! En superschoon, voor zover ik weet!

  12. paco zegt:

    Mooie details weer

  13. Brimstone zegt:

    Hé ik had het boogvenster gelijk goed.
    Kuise maagden en eerbare weduwen, Eva zou haar hofje nu niet meer vol krijgen 🙂

  14. ja is het nu 0 uit 3 of toch een beetje 3.
    Stomme is, ik herkende alle drie, maar kon ze alledrie niet op de juiste plek thuis brengen.
    Dus eerlijk gezegd toch maar 0 uit 3.

  15. Tjan zegt:

    Twee uit drie – zelfs met de grote foto van de Tussenschool kan ik het laatste detail niet helemaal thuisbrengen. Schaap en Webster waren geen probleem.

  16. klaproos zegt:

    een prachtig leids detail tagrijn,
    heerlijk om naar te kijken:-)
    ik ben té rozig om goed te kunnen reageren 🙂 it must be the wine:-)

  17. Di Mario zegt:

    Als er een schaapje over de dam is.. dan volgt leiden vanzelf..
    En ik.. ik ga zo schaapjes tellen.
    Love As Always
    Di Mario

  18. Elmar zegt:

    Leuk zo’n hofje, ik zou er best willen wonen, maar ik ben nog een kuise maagd nog een eerbare weduwe! 😉
    Leuke details weer!
    groetjes,
    Elmar

  19. Herman zegt:

    Als eerste reageerder moet ik bekennen dat ik 0 uit 3 scoor. In dat hofje ben ik nog nooit geweest, de Webster University ken ik natuurlijk wel maar de details zijn me kennelijk ontgaan en Ars ken ik ook, maar de gedenksteen heb ik nooit gezien.
    Dom, dom, dom…. mag ik nog wel in Leiden komen wonen?

Je kunt hier reageren

