HET HUIS VAN SINTERKLAAS

Ook dit jaar heeft Sint met zijn Pieten een tijdelijk onderkomen gevonden in De Waag in Leiden. Iedere dag houdt hij open huis en zijn alle kinderen van groot tot klein van harte welkom. Daarom ging Tagrijn er ook een kijkje nemen en wat plaatjes schieten.

Hij loopt door het huis alsof de jaren niet tellen en heeft voor iedereen een vriendelijk woord.

Maar er moet ook gewerkt worden. Een van de pieten vult hier de voorraad pepernoten aan.

De kinderen verbazen zich erover dat de Sint blijkbaar altijd een bad neemt in deze lekkernij,

ofschoon er een zaak is die ijverig reclame maakt om daar nu eens een lekker badschuimpje te kopen. Maar waarschijnlijk is dat alleen maar om cadeau te geven. En misschien betaalt dit bedrijf wel een beetje mee aan de huur…

Kinderen proberen een mooie kleurplaat voor de Sint te maken.

De mooiste tekeningen krijgen natuurlijk een plekje in zijn woonkamer.

Het onderkomen van de Pieten ziet er wel wat povertjes uit. Maar verschil moet er zijn.

De goedheiligman zelf beschikt over een riante slaapkamer, waar ook de kinderen best even op het randje van zijn bed mogen zitten.

Als hij op zijn zetel gaat zitten, willen de kinderen natuurlijk meteen met hem op de foto.

Ondertussen heeft  de Hoofdpiet een onderonsje met zijn eigen fans.

Een hele geruststelling. Kredietcrisis of niet: met de kadootjes zit het ook dit jaar wel goed.

Hij wilde best even poseren voor Tagrijn, voordat hij naar buiten ging om even een luchtje te scheppen.

Dit bericht werd geplaatst in Stad en land. Bookmark de permalink .

18 reacties op HET HUIS VAN SINTERKLAAS

  1. Hanny zegt:

    OT Het scheurtje zit in de behuizing en niet in het scherm. Als het groter wordt, bestaat het risico dat het scharnier gaat “zweven”.

  2. lenie zegt:

    kom hier op terug tagrijn …
    je bent geloof ik de enige die het ziet .
    beetje crisis hier , dinneke ernstig ziek ..
    maar kan niet vrij praten /schrijven op log ..
    hou het maar lekker op sint vieren ..
    doe ik ook hoop ik 😉

  3. rietepietz zegt:

    Volgens mij kan jij niet meer stuk bij de Sint na deze mooie reportage .
    Wat een leuk evenement voor de Leidse kinderen .

  4. Plato zegt:

    Weet je wat mij opvalt in deze prachtige reportage? Dat Sinterklaas dit jaar een extra eerbiedwaardig voorkomen heeft. Iets speciaals heeft hij. Alsof Leiden bij hem een extra plekje in zijn hart heeft. Of herkent hij hier het hart van de fotograaf die zozeer met de stad verbonden is. Zijn het de blikken van de kindervriend en warmhartige historicus die elkaar hier kruisen? Hoe dan ook… die foto doet me iets extra’s.

  5. Thérèse zegt:

    Goh, nooit geweten dat Sint in Leiden vertoefde in deze feestelijke dagen. En Tagrijn, al wat in je schoen gehad, voor al die mooie foto’s??

  6. Pasula zegt:

    Wat een vrolijke foto’s Tagrijn! Fleurt de hele dag op. 😀

  7. eva zegt:

    Oh wat enig is dit.
    Het is echt een huis met Pit
    Die Klaas is goed onder dak
    Kan hij uitdelen met gemak.
    gr eva

  8. Ze maken er wel weer een schitterend feest van in Leiden.

  9. Morgaine zegt:

    Oh gosh, en dit is elke dag? wowwww wat een beroep 😉
    ziet er super uit!
    XXX

  10. Renesmurf zegt:

    Wat leuk dat de goede man er zelf ook was, in deze drukke tijd! Mooi pand ook!

  11. goh, jij moet wel op een heeeeel goed blaadje staan bij de sint, tagrijn, om een kijkje te mogen nemen in het huis van deze heilige, tot zelfs in zijn slaap- en badkamer toe???
    wat ik mij afvraag;
    waarom liggen er twee kussens in zijn bed??

  12. Ik neem aan dat je net zo genoten hebt van het Huis van Sinterklaas als ik vorige wek.
    Ik blijf het echt een mooi initiatief en goed opgezet vinden.

  13. boomkruiper zegt:

    Ik zou willen dat ik nog in Sint geloofde. GeWAAGde locatie! 😉

  14. Di Mario zegt:

    Jullie in Leiden verwennen hem maar.
    Love As Always
    Di Mario

  15. Annemarie zegt:

    Wat heerlijk zeg. 🙂
    Genieten voor de kinderen. Leuke initiatieven. Hier in de buurt heb je het Klooster van Sinterklaas.
    Gelukkig wel dat er cadeautjes zijn!

  16. kalproos zegt:

    het huis van sinterklaas,
    elk jaar were spannend om een kijkje te nemen daar hé.
    dit jaar gaat hij mijn deur voorbij….
    misschien moet ik bij hem gaan logeren 🙂

  17. Mmmm….pepernootjes genoeg 🙂
    ik denk dat ik Sint ook maar eens met een bezoekje ga vereren 😉
    @Geen idee waar je het over hebt :))))))
    http://seraka.web-log.nl/seraka/2008/06/seasons-come-an.html

  18. Hanny zegt:

    Sint heeft een riante tijdelijke woning tot zijn beschikking in Leiden gedurende de tijd dat hij in Nederland verblijft. Maar dat de Pieten akkoord gaan met hun povere onderkomen, snap ik niet. Die zijn toch mans genoeg om een betere slaapruimte te regelen.

Je kunt hier reageren

