LEIDS DETAIL 151

Na de gapers van vorige week vandaag drie totaal verschillende zaken in Leids Detail. Een naam op een muur die je maar net moet opvallen tussen de bomen door, een houten gebouwtje met een windvaan erop en een plaquette. En de vraag is zoals altijd: wat en waar? Na de derde foto weer de beschrijving.

De letters Amicitia zijn te lezen aan de zijkant van het gebouw aan de Steenstraat dat je hieronder ziet.  Amicitia is een van de oudste nog bestaande Herensociëteiten van ons land, opgericht in 1768 en hier vanaf 1881 op de eerste verdieping gehuisvest. Het gebouw beschikt over een grote kegelbaan waar ook vijf andere verenigingen actief zijn. Beneden was het domein van de schutters. Het restaurant heeft dan ook jarenlang Schuttershof geheten. Daarna nam kiprestaurant Wienerwald er zijn intrek. Vervolgens verhuisde de deftige In den Vergulden Turk naar dit pand om nu al jarenlang onder de naam Stadscafé van der Werf bekend te staan.

Een paar weken geleden werd de klok weer herplaatst op het houten torentje van de Hooglandse Kerk. De kerk is in 1315 als dorpskerk van Leiderdorp begonnen. Het was toen nog niet meer dan een kapelletje. Pas tussen 1380 en 1535 werd de kerk vergroot tot de vorm die we nu kennen. Maar het eerste torentje bleef, zij het met regelmatige restauraties, steeds gehandhaafd.

De plaquette, gemaakt door Theo van de Vathorst, is bevestigd aan de muur van het oude universiteitsgebouw aan het Rapenburg. Het is een symbolische voorstelling van de schenking van de universiteit aan de stad door Willem van Oranje in 1575. De plaquette werd op 31 augustus 2009 onthuld door Koningin Beatrix, die daarmee het academiegebouw na restauratie officieel heropende.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail. Bookmark de permalink .

16 reacties op LEIDS DETAIL 151

  1. Plato zegt:

    Met name die plaquette vind ik aardig. Maar wie krijgt daar een schop voor de kont? Gezien het jaar 1575 zou het een Spaanse Soldaat kunnen zijn.

  2. rietepietz zegt:

    Ik heb heel goede herinneringen aan een ander gebouw dat óók de naam Amicitia droeg , maar dat stond in Den Haag .
    “Jouw”gebouw ken ik niet !

  3. Pasula zegt:

    Interessant weer Tagrijn. Ik wed dat Leiden nog veel meer leuke details bevat, voorlopig kan de serie nog even door. 😀

  4. een houten toren?
    hoe bijzonder!
    bij de plaquette zou ik gezegd hebben dat het een heel oud ding was?
    de hoge ‘pieten’ staan er heel erg serieus op?
    fijn sinterklaasweekend, tagrijn!

  5. Thérèse zegt:

    Ik vind die plaquette wel heel geestig of heb ik het totaal mis. Nou ja, het zijn weer schitterende plekjes. Ook dat torentje dat er iedere keer weer opgezet werd.
    Fijn weekend!

  6. Marcel zegt:

    Ik dacht dat die plaquette heel oud was, maar hij is nieuw.

  7. paco zegt:

    Verrassend, als altijd

  8. Morgaine zegt:

    En hier ben ik destijds wel geweest geloof ik, rapenburg…. dat klinkt bekend.
    Mooi is het daar! Leuk om het zo te lezen ook 😀
    XXX

  9. boomkruiper zegt:

    Stadscafe klinkt toch mooier dan kippenrestaurant op zo’n bijzondere plek

  10. Tjan zegt:

    Twee uit drie. Die plakwette had ik nog nooit gezien, de rest was geneden koek. Voor Van der Werf Van der Werf heette, heette Van der Werf eerst nog De Leidse Salon.

  11. Renesmurf zegt:

    van dichtbij ziet die toren er maar een beetje vies uit, maar van een afstand valt het wel weer mee!

  12. Annemarie zegt:

    Die eerste zit echt goed verscholen inderdaad…

  13. Di Mario zegt:

    En natuurlijk weer bedankt voor de rondleiding.
    Love As Always
    Di Mario

  14. Deze mocht ik natuurlijk niet missen dus drie uit drie vandaag.
    En het gaat er nog echt ouderwets aan toe hoor in de sociëteit merkte ik onlangs toen ik foto’s maakte van een van de kegelclubs.
    Het jongste lid moet nog steeds de kegels oprapen, geweldig toch.

  15. Hanny zegt:

    Bij het zien van het eerste detail schieten meteen herinneringen door mijn hoofd aan het het theater Amicitia te Den Haag. Een herensociëteit is wel iets anders.

  16. klaproos zegt:

    mooi detail weer tagrijn van toen het nog warm buiten was en koel binnen 🙂
    Amicitia is hier een zéér welluidend peels dameskoor, wat heerlijke liederen kan galmen 🙂
    slaap lekker

Je kunt hier reageren

