HET VERKEERDE BETHLEHEM

In Bethlehem draait de toeristenindustrie op dit moment weer op volle toeren. Want bij de nadering van kerst willen heel wat mensen de plek zien waar Jezus zo’n tweeduizend jaar geleden zou zijn geboren. Op de plek van de herberg en de stal is een kerk gebouwd en men weet zelfs nog precies waar de geboorte plaatsvond. Daar, precies op die ster. Voor gelovigen is dit dus misschien wel de heiligste plek op aarde.
Geboortekerk_buitenWat deze toeristen niet weten is dat ze waarschijnlijk op een enorme manier bij de neus worden genomen. Honderdveertig kilometer noordelijker ligt namelijk nog een Bethlehem en het heeft er alle schijn van dat dit het Bethlehem is van het kerstverhaal.
Wie het verhaal een beetje kent weet dat Jozef en Maria met een ezeltje vanuit Nazareth op pad gingen in verband met een volkstelling. De huidige bedevaartsplaats Bethlehem ligt daar 147 kilometer vandaan. Dat was dus wel een hele wandeling. Maar het onbekende Bethlehem in de landstreek Galilea ligt maar zeven kilometer van Nazareth. Dat ligt dan toch wat meer voor de hand.
Los van dit feit deed de archeoloog Aviram Oshri een paar onthullende ontdekkingen. Hij vond in de grond van Bethlehem in Galilea de fundamenten van een enorme Byzantijnse kerk, een van de grootste van het land, en restanten van een klooster uit de zesde eeuw. Waarom op deze plek? Waarschijnlijk omdat men in de zesde eeuw nog wist dat dit de geboorteplaats was en veel pelgrims hun weg naar dit Bethlehem wisten te vinden.
Waarom en wanneer de twee Bethlehems van plek verwisselden blijft een raadsel. Temeer omdat het Bethlehem waarvan tot dusver werd aangenomen dat hier rond het jaar nul de geboorte plaatsvond, wel bestond in de IJzertijd ten tijde van David, maar daarna, zo’n 1400 jaar daartussen, niet bestond.
Trouwens, het staat vast dat Nazareth pas honderd jaar na de geboorte is ontstaan. De evangelisten van het rond 300 na Chr. geschreven nieuwe testament hebben er dus ook op dit punt een potje van gemaakt.
De twee Bethlehems maken zich er niet druk over. De een niet omdat het een commercieel melkkoetje is en de ander niet omdat de achthonderd bewoners helemaal geen zin hebben in al die drukte in hun dorp.

Dit bericht werd geplaatst in Cultuur. Bookmark de permalink .

20 reacties op HET VERKEERDE BETHLEHEM

  1. boomkruiper zegt:

    Laat dat echte Bethlehem daar maar heerlijk rustig blijven 🙂

  2. Vedat zegt:

    Dat is een leuk verhaal, Tagrijn. Ik wist wel, dat er een ander Betlehem was, maar dat ligt hier vlakbij, in België. Van dit Betlehem hoor ik nu voor het eerst.

  3. rietepietz zegt:

    Ach Tagrijn , mensen die in Jezus geloven beschouwen onverklaarbare dingen het liefst als wonderen ;-)Voor mij zijn al die hernieuwde inzichten net zo wankel als de oude ! Mooie verhalen vaak , dat wel !

  4. Brimstone zegt:

    Ach het hoort bij een geloof en dan hoef je niets zeker te weten. Zodra het kennis wordt bestaat het geloof niet meer.

  5. Plato zegt:

    Het is in Israel nog erger. Er zijn nog veel meer plaatsen en ze hebben allemaal een claim op die geboorteplaats; Ergerlijk

  6. Geertje zegt:

    Ook ik had nog nooit gehoord van een tweede Bethlehem.
    Ach, als mensen er graag heengaan, waarom niet.
    En zo is de oplossing toch perfect geregeld voor beide plaatsen.
    En inderdaad, wat mond op mond wordt doorverteld geeft nog wel eens wat foute beelden.

  7. Elmar zegt:

    Tja, das mooi dom!
    Maar ik kan me voorstellen dat de bewoners van het echte Bethlem er inderdaad geen problemen mee hebben dat ze niet als echt worden gezien.
    Verder kan ik me niet voorstellen je naar zo’n toeristisch oord toe gaat maar dat zal wel aan mij liggen.
    groetjes,
    Elmar

  8. ik vraag me dus niet voor niets al jaren af hoe men bepaalde dingen claimt te weten uit een verleden, waarin volgens mij nog niets vast werd gelegd, maar dat zal wel meer over mij zeggen dan over de ‘wetenschappers’

  9. Henriette zegt:

    Nooit geweten dat er 2 Bethlehems waren.

  10. JantjeDee zegt:

    ik blijf dus gewoon thuis met de Kerst !!
    want hij werd sowiso niet geboren met Kerst…
    dussssssssssssss…..

  11. paco zegt:

    Knap dat ze dat zo precies weten; die plek van de geboorte

  12. Pasula zegt:

    Die verhalen zijn van zolang geleden en telkens weer opnieuw vertaald dat een juiste plaatsbepaling erg moeilijk wordt. Maar nu is iedereen tevreden. 😀
    Persoonlijk ben ik niet zo van de plaatsen waar het toerisme hoogtij viert al was ik weleens bij de toren van Pisa, en heb me toen voorgenomen om niet meer naar DE toeristische trekpleisters te gaan.
    Afgelopen weekend wilden we een kerk van binnen bekijken en daar werd entree gevraagd! Ik vind dat dus echt vreemd, zeker als je leest wat er in de bijbel staat over gods huis en dat iedereen daar welkom is.

  13. Renesmurf zegt:

    Ik zag het eens op tv, hij is op meerdere plekken geboren, zo lijkt het.
    Dat moeten ze dan een keer goed uitzoeken en er niet zo`n commerciele bende van maken.

  14. zo heeft iedereen zijn reden om alles te laten zoals het is.
    ik vrees dat we wel vaker bij de neus genomen worden, zonder dat we er zelfs maar erg in hebben.

  15. Di Mario zegt:

    Verhaal is bekend. Zo zijn er wel meer dingen die niet kloppen. Dat noemen ze toerisme.. Maar… het is er wel 22 graden nu overdag…. en dat is voor mij eerder een reden om er heen te gaan nu. Nadeel is de nachten van 14 graden en dat in een huis zonder kachel… 😉
    Love As Always
    Di Mario

  16. Misschien eens een nieuwe volkstelling houden, kijken waar de nazaten naartoe gaan hahahah

  17. Hanny zegt:

    Hier had ik nog nooit van gehoord. Ik kan me voorstellen dat de inwoners van het andere Bethlehem blij zijn dat ze daar wonen. Net zoals de kers, wordt Bethlehem commercieel veel te veel uitgebuit.

  18. klaproos zegt:

    zou je tom tom weten waar je heen moet……
    want het zou wel balen zijn als je naar het “verkeerde” betlehem gaa soezen met je autootje:-)

  19. je snapt toch niet wat de mensen in die toeristenmassa hopen te vinden

  20. Thérèse zegt:

    Het verkeerde Betlehem, dat is toch wat. Ik vind het heel interessant om dit allemaal te lezen. Ik had er nog nooit van gehoord en zou eventueel rustig naar het verkeerde B. zijn gereisd, als ik dat al van plan zou zijn geweest.
    Toch ziet die 1e foto er wel heel mooi uit.

Je kunt hier reageren

