DE VERBAZING

Tagrijn wenst iedereen een heel goed en gezond 2010! Laten we met z’n allen proberen er wat moois van te maken.
Ik was blij verrast door de vele gelukwensen na de geboorte van Daniëlle. Iedereen heel veel dank daarvoor. Het was echt hartverwarmend.
Ze is ruim twee weken oud en kijkt nu al vol verbazing en met grote blauwe ogen haar kleine wereld in.

De verbazing

Het jaar 2009 was een jaar vol verbazing. Je viel moeiteloos van de ene in de andere. De grootste verbazing van 2009 was natuurlijk dat ene Karst T. zware geestelijke problemen had, niet dacht: ‘even Apeldoorn bellen’, maar er direct in zijn kleine zwarte autootje heen reed en kans zag bijna de hele oranjedynastie uit te roeien. Na zijn dood besloot men zijn hersenen te onderzoeken om te zien of hij echt niet goed snik was. Zouden ze met meer mensen moeten doen, maar dan wel als ze nog leven. Heb je er iets meer aan.
Maar Oranje leeft dus nog. En hoe. Bijna een groot ontwikkelingswerk tot stand gebracht in Mozambique. ‘Ik mag al zoveel niet, dus dit doe ik gewoon’, pruilde onze toekomstige Koning Onbenul tegen zijn moeder. Hoe weten we dat eigenlijk? Wie heeft dat naar buiten gebracht? Was Arend Jan Boekestijn soms weer in de buurt?
Verbazing over Jan Peter. Deze in blunders grossierende man die sms’jes verstuurt naar Jan Smit werd bijna president van Europa. Uit betrouwbare bron weet Tagrijn dat Balkenende helemaal niet bestaat, dat het CDA een castingbureau in de arm heeft genomen en heeft gezegd: stuur ons een acteur die een beetje zielige MP kan spelen, zodat de invloed van Verhagen groter wordt en die het straks kan overnemen.
Arme Jan Smit. Yolanthe ging ervandoor met Wesley en, erger nog, met Jan zijn keukenrollen. Mensen verbazen zich erover. Maar zeg eens eerlijk: als je als meisje kunt kiezen uit de rest van je leven met zo’n Volendammer kapje door een dorp vol Wildersadepten rondlopen of met een Burberrymuts door Madrid, wat zou jij dan doen?
Verbazing over de paus. Deze Duitser, dit zij voor een goed begrip vermeld, vergeeft een Britse nazibisschop die de holocaust ontkent en rehabiliteert hem. En als deze paus dan ook nog eens over het Sint Pietersplein loopt met in zijn kielzog een stel Ierse bisschoppen die met hun handen in de broekjes van kleine jongetjes wroeten, waardoor een vrouw zich vol afschuw op deze paus werpt, keurt iedereen dat af. Tagrijn is verbaasd.
Het Zwitserse volk wil geen minaretten in zijn land. Daar staat ook de grootste deeltjesversneller van de wereld. Daarmee wil men de oerknal nabootsen, maar dat mislukte. Jammer, want ook een heel klein knalletje had op zo’n kleine oppervlakte al erg veel kunnen oplossen.
Over religie blijf je je trouwens verbazen. Apostel Arie Boomsma kan daar over meepraten en moest vaststellen dat er meer gesproken werd over de programma’s die hij niet had gemaakt dan dan over de programma’s die hij wel had gemaakt.
Omdat er te veel bejaarden in ons land zijn, werd de AOW-leeftijd opgeschroefd naar 67 jaar. Ook  moest deze groep worden gevaccineerd tegen een griepepidemie die er nooit is gekomen. Deze combi is op zijn minst verdacht. Wat zat er in die entstof? Als er volgend jaar plotseling twee keer zo veel bejaarden sneuvelen, moet Peter R. de Vries toch maar een onderzoek instellen.
We kunnen nog wel even doorgaan met onze verbazing. Over de hakkeljet van de PvdA, Mariëtte Hamer bijvoorbeeld, die op zondag alle afleveringen van GTST bekijkt, over de naïeveteit  van de organisatie van het songfestival, die na het fiasco van de Toppers denkt het met Pierre Kartner wél te redden, over de teloorgang van Ellen Vogelaar, over de kopvoddentaks van Wilders, over de databank voor schaamhaar van pubers, over het 14-jarige zeilmeisje Laura die in ons land de enige pinautomaat weet te vinden die meer dan duizend euro uit zijn gleuf kan persen en zo met 3500 euro naar Sint Maarten vertrekt…
En natuurlijk over oom Dirk die ons zo’n mooie voetbalclub en een fraai museum heeft geschonken, maar aan zijn grootheidswaanzin en geldingsdrang ten onder ging. Tagrijn verbaast zich ook over zichzelf omdat hij daar zijn spaarcentjes had gestald. Leek hem wel veilig omdat de bank niet in Amerika belegde. Centjes kwijt. Maar kijk, dankzij het magisch realisme van Wouter Bos, werd op oudejaarsdag zijn DSB-saldo keurig op zijn bankrekening bijgeschreven! Vraag is alleen waar hij het spaargeld nu moet stallen. Maar even een mailtje naar Trix sturen. Die heeft misschien nog wel een adresje in Guernsey.
Tagrijn wenst u een verbazingwekkend mooi 2010!

Dit bericht werd geplaatst in Stad en land. Bookmark de permalink .

24 reacties op DE VERBAZING

  1. Plato zegt:

    Dat heb je fenomenaal in elkaar gesleuteld, Tagrijn. Ik heb het met wel drie grijnzen tegelijk zitten lezen. Wat komt Nederland er dan eigenlijk kneuterig vanaf he? Ben jij ook van mening dat we zo langzamerhand afglijden naar een wat bange, overregulerende samenleving?
    Wat mij betreft mag de marktwerking bij het gas, de zorg en de telefonie meteen weg. Dat zorgt voor veel onrust. Daar zou ik van jou wel eens een vinnig stukje over willen lezen.

  2. Thérèse zegt:

    O, wat knap, een zo uitgebreid jaaroverzicht én ook nog leuk om te lezen. Heb je aantekeningen gemaakt het hele jaar of wist je alles nog?
    En wat heerlijk dat het goed gaat met de blauwogige Daniëlle!

  3. Min zegt:

    Tja de wereld zit raar in elkaar.
    Er is vast een nieuwe bank voor je spaargeld te vinden.
    Anders geef je het, in stukjes en beetjes, weg aan je kleinkinderen.
    Als je er maar lol in hebt!
    Blijf je verbazen in 2010 en dan hoop ik daar het resultaat op deze webplek te zien.

  4. zakina zegt:

    ach, er zullen vast nog verbazingwekkende jaren volgen ;-).
    Nogmaals de beste wensen en ik hoop dat ik snel weer overal langs kan en normaal kan loggen.

  5. Heerlijk Tagrijns verslag, waar ik weer even lekker van heb zitten genieten. Mag ik er één verbazing mijnerzijds aan toevoegen ?
    Die meneer die uit de Arnhemse Koepel ontsnapt, vervolgens in België wordt opgepakt en die vervolgens weigert zich te laten uitlevren aan NL . Hoezo ????? weigert ????!!!!

  6. beuzeblaadje zegt:

    Wat een schitterend jaarverslag!
    Ik heb het met heel veel plezier
    gelezen Tagrijn en vraag me écht af of
    deze tekst helemaal van jouw zelf is. In dat geval moet je toch eens gaan denken aan een oudjaarsconference!!
    Nog alled goeds voor 2010!!
    Groetjesss,
    beuzeblaadje

  7. Elmar zegt:

    Mooi stukje Tagrijn!
    Ik ben benieuwd wat voor verbazingwekkends ons dit jaar weer te wachten staat.
    groetjes,
    Elmar

  8. boomkruiper zegt:

    Nou Tagrijn om in de sfeer te blijven zou ik je willen adviseren een mooie Jan van Leyden aan je muur te hangen…en een paar brandmelders extra 😉

  9. kamira zegt:

    Maar tagrijn wij geloven allen nog in sprookjes En in de GOEDHEID van mensen!!!
    ikke niet maar ben al oud

  10. paco zegt:

    Ook ik wens jou een prachtig 2010

  11. Brimstone zegt:

    Je hebt het afgelopen jaar bondig samengevat. Met het meeste commentaar op de gebeurtenissen ben ik het nog eens ook.
    Je zult je blijven verbazen………. Een nieuw jaar is ook maar een menselijk verzinsel, we gaan gewoon door waar we gebleven waren.

  12. Niklas zegt:

    Ach, mijn verbazing wordt soms net zo gestimuleerd door gebeurtenissen als door de reacties daarop. Zwartgallige ontevredenheid op basis van opgehemelde onwetendheid druipt vaak van de pagina’s met reaguurders!
    Jouw overzicht is verfrissend badinerend.
    Om kort te gaan: JP is de echte Koefnoen-premier. Als de Ierse priesters alleen hun handen in broekjes…, dan viel het nog wel mee. En die vrouw wou alleen maar sex daar midden op het plein met Popie Bennie, om toch het ontbrekende aan zijn bestaan in te vullen (“Hij die door zijn orgaan slechts pist, heeft steeds voor duizenden beslist” – Robert Long).
    Over Pierre Kartner en het Songfestival heeft Paul Witteman in de Varagids een onverbeterlijke column geschreven.
    Je geredde geld zou je kunnen overwegen te stallen bij een ideologische bank zoals Triodos of ASN. Misschien nog veiliger dan Geurnsey…

  13. Hanny zegt:

    Ook voor jou de allerbeste wensen voor 2010. Geluk, liefde (voor je kleindochter) en een goede gezondheid!
    Met recht zeg je dat je ons een verbazingwekkend 2010 wenst. Zo wordt het leven in Nederland tenminste niet afgezaagd en kan er begin 2011 weer zo’n verbazingwekkend knappe log worden gemaakt!

  14. Renesmurf zegt:

    Ik hoop dat het volgend jaar ,deze dus, wat rooskleuriger is, maar ik vrees van niet.
    Want er staat nog van alles op het politieke programma.

  15. ja, het was me een jaartje! :-))))
    ik hoop dat elke dag van 2010 je verwondering en vooral BEwondering mag hebben, tagrijn!
    met ‘behulp’ van je kleinkind kan dat geen probleem zijn! :-))
    dankjewel voor je lieve wensen!!

  16. Het was inderdaad een verbazingwekkend jaar.
    Laten we dit jaar hopelijk wat positievere verbazingen hebben.

  17. Jaco zegt:

    Wat een heerlijk Tagrijnige terugblik op het oude jaar. Dat je Daniëlle uit het overzicht houdt, verbaast me maar deels, want waarschijnlijk vervult zij op dit moment zó jouw wereld dat hetzelfde geldt dat je in Leiden nu eenmaal het westelijk halfrond niet kan zien. Ook voor jou het allermooiste voor 2010, al heb je dat in 2009 al gekregen!

  18. Morgaine zegt:

    Ah ja, zoveel nieuws, van overal en nergens, het belangrijkste nieuws ontbreekt nog in dit stukje
    TAGRIJN WORDT OPA! 😉
    hihihi dat was toch echt de breaking news, de rest vind ik eigenlijk wat onbelangrijk, dat is geweest op naar de toekomst ahum…
    Gelukkig nieuwjaar Tagrijn!
    XXX

  19. Di Mario zegt:

    Voor heel veel mensen verbazend in H´wijk en omstreken. Di Mario wordt vader van een prinsesje.. 😉
    Love as Always
    Di Mario
    ps.. steegje ken je vast wel. -ligt tussen de vijhestraat en het water in.

  20. Terrebel zegt:

    Een verbazingwekkend goed 2010 gewenscht! En noem mij maar oud maar ik verbaas mij nergens meer over. Ik leef gewoon elke dag alsof het m’n laatste is maar houd er rekening mee dat er nog eentje kan komen. Elke dag weer. Voor mij werkt dat. Net als genieten van de verbaasde blik van een kind als het weer wat over de wereld en zichzelf ontdekt.

  21. Annemarie zegt:

    Gelukkig dat er dan zoiets als garantiestelsel bestaat!!
    Dan kan jij namelijk genoeg cadeautjes gaan kopen voor Danielle!
    Dit is trouwens veruit het leukste jaarverslag wat ik heb gelezen. Complimenten Tagrijn.

  22. rietepietz zegt:

    Er is niet zoveel meer waar ik me over verbaas en heb nog weinig illusies over Nederland .Gelukkig ligt mijn belangstelling niet zo bij de BN ers , dat scheelt zóveel ergernis !Het zou me werkelijk verbazen als dit dit jaar alles van een leien dakje zou gaan , maar oke , ik laat me verbazen indien nodig !

  23. klaproos zegt:

    PS
    rest mij om jou en je wondermooie kleinkind een “fantastisch ” 2010 te wensen .
    “let love rule ” 🙂

  24. klaproos zegt:

    dank je wel tagrijn,
    jij hebt het over wereldse verbazingen:-)
    ik durf wat dichter bij mezelf te blijven en me niet wachter iets anders te verstoppen,
    ik ben een beetje dom geweest:-)
    maar daar houdt het mee op….
    ik ben géén kwelgeest 🙂
    heerlijk dat je zo van je kleinkind geniet
    laat die blauwe oogjes altijd vol liefde naar haarzelf kijken in de spiegel:-)
    ze heeft niks te verbergen nietwaar 🙂
    een dikke zoen,
    voor dat kleine wereld wonder
    van een herboren “roos”
    xxx

Je kunt hier reageren

