LEIDS DETAIL 154

Een gebouw met een torentje, een pleintje en een gebouwtje. Opnieuw drie plaatjes met de vragen wat en waar. De beschrijvingen vind je weer onder de derde foto.

De eerste foto werd gemaakt in de Hugo de Grootstraat. Op nummer 32 vinden we het gebouw waarin zich vroeger het Pharmaceutisch Laboratorium bevond. Het is een van de scheppingen in Leiden van de architect J. van Lokhorst. Op de begane grond bevond zich het Galenisch Laboratotium en op de verdieping de prepareerkamer. Het gebouw was daarna als collegeruimte in gebruik. Zie echter ook de aanvullende reactie van Tjan.

Het pleint dat oogt als een aardig dorpspleinjte ligt toch echt midden in de stad tussen de Doezastraat en de Vliet: het Consciëntieplein. Al voor 1398 stond op deze plaats Molen De Koe, waaraan de vroegere Koepoort zijn naam ontleende. De molen verdween in 1518. De plek werd ‘het eiland’ genoemd omdat het destijds geheel door water was ingesloten. Door bebouwing werd het plein kleiner. De herkomst van de naam is niet duidelijk. Wellicht heeft het te maken met de door de opstandige Gereformeerden in de 16e eeuw zo hevig bepleite Vrijheid van Consciëntie, die in 1567 tijdens een bezoek van Willem van Oranje aan deze Leidenaars werd gegarandeerd.
De derde foto laat ons een gebouw zien aan het Plantsoen 99. Het is een voormalige Lagere School dat na een verbouwing in 1998 een andere bestemming heeft gekregen, deels als kinderopvang, deels als een kunstenaarscentrum. (Zie ook de belangrijke aanvulling in de reacties van Hans van Riet.)

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail. Bookmark de permalink .

21 reacties op LEIDS DETAIL 154

  1. Jaco zegt:

    De Hugo de Grootstraat kende ik wel. Sinds het in gebruik nemen van het voormalige Kamerlingh Onneslab door de rechtenfaculteit is dit gebouw inderdaad geen universitaire locatie meer, en wordt het nu gebruikt voor bewoning. En in de voormalige school werkt godbetert mijn eigen moeder één keer per week als kunstenaar; tja…

  2. Judith@work zegt:

    Drie uit drie!
    Alle locaties bevinden zich in de buurt van ons huis, dus vandaar mijn goede score 🙂

  3. beuzeblaadje zegt:

    Even weer genoten van
    je Leids Detail Tagrijn!
    Ik wens je alvast een goede,
    nieuwe (werk)week!
    Groetjesss,
    beuzeblaadje

  4. rietepietz zegt:

    Het pleintje zou ik op het eerste gezicht zéker op een begijnenhofje gezocht hebben , niet goed dus , nou ja , wat weet ik helemaal van leiden 😉

  5. Twee uit drie, ik herkende het torenmtje wel vaag maar wist even niet waar te plaatsen.
    Off topic, zie net dat Tjan ook op de Prinses Ireneschool heeft gezeten, was een leuke en mooie school.
    Zonde dat hij afgebrand is destijds.
    Allen vraag mij af, staat die Finse school opp de Lorentzkade nog steeds, dacht dat die ook afgebrand was een aantal jaar geleden.
    Morgen eens langsrijden hahaha.

  6. Tjan zegt:

    @Hans van Riet: …en op die Prinses Ireneschool heb ik dan weer gezeten. Is inderdaad afgefikt, helaas. Op de Lorentzkade staat nog zo’n Finse schoolgebouw.

  7. op dat eilandje zet ik mijn stoel neer, tagrijn! ;-))
    leiden blijft boeien! (eender waar ik wat lees) ;-))
    fijn weekend, tagrijn!

  8. edelsteentje zegt:

    Dat tweede plekje ken ik niet, de rest wel.
    Dat kasteelachtige gebouw is dacht ik door Van Lokhorst ontworpen en hij heeft ook schoolgebouwen in deze stijl ontworpen in Delft.

  9. Plato zegt:

    Dat grote gebouw komt me bekend voor. Is het soms een bepaalde bouwstijl die ook elders voorkomt. Ik kan niet precies uitleggen wat ik bedoel misschien. Ik ben maar sporadisch in Leiden geweest dus daar zal ik het niet van kennen.

  10. Pasula zegt:

    Het 4e plaatje lijkt wel een kasteeltje, mooi! Ik zou bijna zeggen: mijn toekomstige huis hahaha.

  11. paco painter zegt:

    Wat is Leiden toch mooi

  12. Thérèse zegt:

    Ja, dat Lab maakt inderdaad op mij de grootste indruk, letterlijk en figuurlijk.
    Wat een pracht van een gebouw en zo majestueus!!
    Dat pleintje is ook wel heel gezellig, zo midden in de stad.
    En met scholen kan je veel doen, hoewel de meesten ‘gewoon’afgebroken worden. Zonde!!!!

  13. zakina zegt:

    Prachtig gebouw van het lab

  14. Je bent ondertussen zo’n beetje mijn kalender. Pfff weer een week voorbij.

  15. hans van riet zegt:

    Wel een kleine correctie: het afgebeelde gebouw was de kleuterschool, ik weet dat omdat ik er zelf heb opgezeten. Het hoofd der school in 1949 was juffrouw Smit; zij snapte niet dat ze zo dik was, want ze at toch bijna niets? Rechts ernaast was de lagere school. Beide vielen onder een Ned. Hervormd schoolbestuur. De scholen werden in 1951 gesloten omdat toen een nieuw gebouw geopend werd aan de Van Vollenhovenkade, later Prinses Irene School genoemd. Dat was een karakteristiek houten gebouw, geschonken door Finland, als ik het wel heb. Het schijnt afgebrand te zijn.

  16. Tjan zegt:

    Twee uit drie: de laatste wist ik niet. Maar ja, nu je het zegt zou ik ‘m wel weten te vinden.
    Overigens is het gebouw aan de Hugo de Grootstraat bij mijn weten geen Universiteitsgebouw meer. Volgens mij zijn dat inmiddels appartementen, ik dacht voornamelijk voor expats.

  17. Di Mario zegt:

    Mmmm, ik ben te vroeg. Ik ben altijd benieuwd wat LG goed heeft… Mooie serie weer. Ik ben dol op oude gebouwen.
    Love As Always
    Di Mario

  18. Renesmurf zegt:

    Prachtig, die kasteelachtige gebouwen, die maken ze tegenwoordig niet meer.

  19. Elmar zegt:

    Wat heeft Leiden toch een keur aan historische gebouwen!
    Bij dat torentje moest ik trouwens even aan dat andere torentje denken waar gisteren zo druk gesproken werd om een crisis te voorkomen.
    groetjes,
    Elmar

  20. Morgaine zegt:

    Ik blijf het bijzonder vinden als mensen zoveel van hun eigen stad afweten, ik weet maar weinig van mijn steden ook al kom ik er vandaan, maar ja de history … best rijk 😉
    prachtig!
    XXX

  21. klaproos zegt:

    ach nee tagrijn:-)
    ik dacht dat ik de tweede prent herkende van het jaagpad,
    maar da’s dus fout:-)
    jammer….
    maar ehh die mensen hebben het wel erg leuk voor elkaar met zo’n tuin voor je huis, ziet er supergezellig uit:-)
    mooi logje voor een aanstaande weekend….
    je komt toch wel een stukkie taart bij me eten hé,
    ik heb de hele dag in de keuken gestaan 🙂

Je kunt hier reageren

