LEIDS DETAIL 155

oooooooooooooooo

In deze aflevering weer drie foto’s om te raden, maar met een klein verschil. De derde foto toont drie ingemetselde kruiken. Lezer K. Dusseldorp stuurde deze toe met de vraag of Tagrijn deze in Leiden gemaakte foto kon lokaliseren. Helaas niet. Onder het motto: ‘wie het weet mag het zeggen’ staat hij vandaag na de twee andere foto’s. En van die foto’s is natuurlijk wel een beschrijving.

Op de eerste foto zie je het gebouw van de vroegere Leidsche Spaarbank, die is opgegaan in de Nutsspaarbank en nu uiteindelijk gewoon deel uitmaakt van ING. Het gebouw staat aan de Oude Rijn op de hoek van de Hooglandse Kerksteeg. Het hogere gedeelte, dateert uit 1904 en is onder invloed van Berlage, ontworpen door de architect W.C. Mulder. Het lagere deel rechts in een uitbreiding uit 1974 van architect M.P. Schutte. Wie door het raam naar binnen kijkt ziet daar de kleding van H&M hangen, die zijn ingang aan de Haarlemmerstraat heeft.

Over een paar maanden had deze foto niet meer gemaakt kunnen worden, want dit gebouw op de hoek van de Kaiserstraat en de ingang van de Sterrenwachtlaan zal worden gesloopt. Het Van der Klaauwgebouw, genoemd naar de hoogleraar C.J. van der Klaauw die directeur was van het Zoölogisch Laboratorium, bood onderkomen aan tal van biologen van de universiteit en is verkocht met de grond eromheen aan de hoogstbiedende. Langs de Witte Singel zullen nu twaalf herenhuizen worden gebouwd en een toren met zestien appartementen.

Benieuwd of iemand die drie kruiken weet te traceren!

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail. Bookmark de permalink .

18 reacties op LEIDS DETAIL 155

  1. Morgaine zegt:

    Nee niet echt natuurlijk die drie kruiken gezien ik maar twee keer in Leiden ben geweest bij wetenschap, hahaha
    Waarvan één keer linea recta Naturalis in 😉
    XXX

  2. rietepietz zegt:

    Wat een zonde dat men dat prachtige gebouw gaat slopen .Het mag natuurlijk weer niets kosten om het te bewaren en men zet liever nieuwbouw neer die over 50 jaar alweer afgebroken kan worden . jammer hoor !

  3. f r e d zegt:

    mogen er dames in herenhuizen??

  4. Elmar zegt:

    Intrigerend die drie kruiken!
    Dat de architect zich heeft laten beïnvloeden door Berlage is duidelijk te zien aan het bankgebouw! Ik herkende de stijl direct! 😉
    groetjes en nog een fijne zondag!
    Elmar

  5. Judith zegt:

    Die kruiken kan ik helaas ook niet thuisbrengen, de andere twee foto’s wel.
    Ik moet toch maar eens het Leidsch Dagblad gaan lezen (ik kijk wel dagelijks op de site), want ik wist niet dat het Van der Klaauwgebouw gesloopt zal worden! Dat vind ik toch wel echt heel zonde hoor. Ik ben absoluut niet tegen nieuwbouw en houd wel van spannende nieuwe architectuur, maar ik vind dit gebouw ook zo mooi…

  6. Pasula zegt:

    Slopen vind ik altijd zo’n naar woord, maar goed, ben wel benieuwd hoe het eruit zal zien als er weer nieuwbouw staat.

  7. zakina zegt:

    Dat laatste gebouw vind ik toch mooi om te zien… dat ze die niet hebben omgezet in huizen… mooie appartementen ofzo.
    Die kruiken maken me nieuwsgierig

  8. hihi .. dat wordt curieuzeneuzen doorheen leiden, tagrijn, tot jij deze 2 jeneverflessen (??) gevonden hebt! :-))
    jammer dat het laatste gebouw gesloopt wordt!
    gelukkig .. hebben we de foto’s nog! :-))
    gezellig weekend, tagrijn!

  9. Ohhhh wat erg, ik heb die kruiken gezien van de zomer maar weet even niet meer waar.
    Zal waarschijnlijk met de boor geweest zijn, ga eens goed nadenken.
    Misschien de achterkant van de Hogewoerd, ik ga er achteraan.
    Off topic, heb je al geluisterd naar de Leidse Jazzweek FM, heerlijk al die live concerten op radio en internet.
    Vanavond een stukje pure nostalgie vanaf ongeveer 22:00 uur de Bintangs bestaan volgens mij al 50 jaar hahahah.
    http://www.sler.nl

  10. Plato zegt:

    Die kruiken intrigeren natuurlijk. Mooie vraag voor het stadsarchief of zo. Ik ben erg beniewd.

  11. Tjan zegt:

    Twee uit drie, want nee, die kruiken kan ik ook niet thuisbrengen. Benieuwd of het raadsel ontrafeld wordt.

  12. HUUB zegt:

    weet er weinig van maar mooi die 3 kruiken…

  13. klaproos zegt:

    🙂
    nee ik kan j e er niet bij helpen tagrijn heb zitten googlen , maar dat idee had jij vast ook al 🙂
    wel een “schoon plan”
    om die fletsen in te metselen:-)
    gaaf gezicht,
    ik weet dat in de kerk van lierop een metselaar ook een fles ingemetseld heeft:-)
    dat doen die mannen hé die laten wat na:-)
    maak er een fijn weekend van hé

  14. Di Mario zegt:

    Mmm, wel mooi die kruiken….
    Love as always
    Di Mario

  15. tagrijn zegt:

    @Hanny: Dat is wel overwogen, maar het ombouwen van dit gebouw met laboratoria in een appartementencomplex was financieel niet haalbaar.

  16. Hanny zegt:

    Zonde dat zo’n gebouw verdwijnt en dat men daar geen appartementen in creëert.
    Is wel een leuke “gevelsteen” voor een café. Ik ben benieuwd of iemand dit herkent.

  17. Renesmurf zegt:

    Prachtig en statig, en het lijkt me ook vrij hoog!
    En van een afstand is het altijd moeilijk te zien.

Je kunt hier reageren

