83 MILJOEN…

Meer dan 83 miljoen had de grootste collectebus van ons land opgehaald. Juichende presentatoren, al zou een miljard voor een ramp met deze omvang nog een druppel op een gloeiende plaat zijn. In ieder geval is ons nationaal geweten nu wel weer even gesust en kunnen we weer overgaan tot de orde van de dag. Blijkbaar herinnert niemand van die presentatoren zich meer dat de tv- actie voor de slachtoffers van de tsunami in 2004 208 miljoen opleverde. En dat dan zonder inzet van een verdubbelaar door het kabinet. Zelf scharrelden we nu dus maar zo’n 41 miljoen bijelkaar. Iemand van de organisatie had zich al laten ontvallen dat hij dacht dat er wellicht een miljard zou worden opgehaald. Inclusief de verdubbelaar van het kabinet, dat dan wel weer. Dat valt hem dus vies tegen.
Het is niet echt moeilijk een verklaring voor het lage bedrag te vinden. Men wil ons doen geloven dat het komt doordat Indonesië ons nader aan het hart ligt dan Haïti. Welnee, als mensen die toen echt hebben gegeven wat ze konden missen, te horen kregen dat er heel veel geld over was, dat nu werd opgepot, dan bedenken zich echt wel even om nu weer diep in de buidel te tasten. Dat was althans wel het geluid dat Tagrijn de dagen voorafgaand aan de actie veel hoorde in zijn omgeving. Dat de Rekenkamer nu toezicht houdt op het gebruik van het geld is een regelrechte dooddoener, maar geeft wel aan dat er bij vorige acties dingen zijn mis gegaan.
                                       
Maar er is meer aan de hand. Regelmatig lezen we in de krant welke gigantische bedragen de dames en heren directieleden van de hulpverlenende organisaties jaarlijks als salaris ontvangen, salarissen die uit de donaties worden betaald. Meneer Franken, de baas van Unicef, zat met 372.000 euro per jaar aardig boven het inkomen van Jan Modaal en bij zijn afscheid kreeg hij nog eens 350.000 euro mee, bijeengebracht door ons, de vrijgevige gemeenschap. De H.H. directeuren van het Rode Kruis, de Hartstichting, de Nierstichting en Artsen Zonder Grenzen zitten dicht tegen de twee ton per jaar. De directeur van de Clini Clowns is een armoedzaaier die het met een schamele 95.000 moet zien te redden.
Met deze kennis krab je je toch wel even achter de oren voordat je vrijgevigheid je parten gaat spelen.

Maar goed… Om kwart voor negen ’s avonds belde Tagrijn dus het nummer om zijn gift door te bellen. Tot bij tienen kreeg hij bij al zijn pogingen uitsluitend de in-gesprektoon. Toen kreeg hij eindelijk een bandje met een stem die hem verzocht zijn telefoonnumer in te toetsen, dan zou hij worden teruggebeld. Toen hij om zeven voor twaalf nog niet was teruggebeld (nu nog steeds niet) en op die manier de verdubbelaar van Koenders de mist zag ingaan, probeerde hij het nog maar eens en kwam toen wonderwel meteen bij iemand van het telefoonpanel terecht. Zo gaf hij op de valreep dus toch nog twee keer zoveel als hij zelf doneerde, want de gulheid van het kabinet gold tot precies middernacht en niet tot het moment waarop de voorlopige einduitslag bekend werd gemaakt.

Maar Tagrijn is natuurlijk niet de enige die niet is teruggebeld. Er zaten er duizenden te wachten. Conclusie: met inzet van nog meer telefoonlijnen zou een aanzienlijk hoger bedrag zijn ingezameld dat dan ook nog eens kon worden verdubbeld. Een grove inschattingsfout van de organisatie. En Koenders zegt niet: wie voor twaalven zijn nummer heeft doorgegeven, deed dus in feite een gift en dat verdubbel ik gewoon. Maar deze reële benadering zit er niet in.

Hoe dan ook: vergeet toch maar even die strijkstok en de fouten. Daarom staat ook vandaag nog de banner van 555 boven dit stukje. Voor de twijfelaars…

Dit bericht werd geplaatst in Over de grens. Bookmark de permalink .

18 reacties op 83 MILJOEN…

  1. zakina zegt:

    Gelukkig heb je nog op de valreep gebeld, maar het klopt dat velen niet zijn terug gebeld. Maarja, ben benieuwd wat er nu aan de strijkstrokken blijft hangen.

  2. Min zegt:

    Ik heb een kleine bijdrage gegeven. Maar ik heb daarvoor gewoon per internetbankieren gedaan. Gewoon geen zin in welk telefoonpanel dan ook…

  3. rietepietz zegt:

    Ik vind het nog een héél bedrag dat er in Nederland bijeen gebracht werd .
    De rekenkamer heeft al tegengesproken dat men de boel in de gaten houdt !
    Ik heb voor mijn deel bij het belastinggeld gelaten want ik heb al heel lang niets meer met aan dit soort “feel good” programma’s .Wie goed wil doen kan dat op heel veel manieren doen ! In dit soort “projecten”heb ik geen enkel vertrouwen .

  4. Plato zegt:

    Kortom, dezelfde discussie als die ik me van ooit en immer kan heugen. Ik ben al lang geleden gestopt me in die valkuilen te begeven. Ik doe wel aan collectebussen. Omdat ik respect heb voor mensen die er mee lopen. Maar met dit soort acties heb ik niets dan alleen maar tegenzin. Het is een graadmeter om te zien hoe ver wij gaan en hoever ZIJ dus later weer kunnen gaan.

  5. Annemarie zegt:

    Ook hier in Oostenrijk is dat veel gehoord hoor!!
    Veel blijft er aan de strijkstok hangen… Je weet niet waar het terecht komt.
    Misschien moeten die organisaties eens openheid van zaken geven dat het geld daadwerkelijk goed terecht komt!!!

  6. lenie zegt:

    ja hoor ik heb geteld , tuurlijk heb ik geteld 😉
    net als bij de actie 555 , en dacht hetzelfde ……zijn er minder als anders 😉

  7. Geertje zegt:

    Goed van je dat je toch door bent gegaan met bellen!
    Ja, ook ik zat best met onder andere het probleem van de strijkstok. Aan de andere kant; elk bedrag dat uiteindelijk toch daar terecht komt is beter dan dat er niets aan hulp arriveert. Hoop dat er dit keer goed toezicht wordt gehouden.
    Het programma heb ik niet gezien; eerlijk gezegd hou ik daar totaal niet van.
    Gedoneerd heb ik vanzelfsprekend wel.

  8. Pasula zegt:

    De baas van Unicef: 372.000 euro per jaar???
    Die moet zich gaan schamen!
    Mocht hij besluiten 3 ton aan het goede doel te schenken (hij werkt voor een goed doel, waarom laat hij geen gedeelte van zijn salaris in die pot terugvloeien???) heeft hij nog een redelijk jaarsalaris waar anderen jaloers op zouden zijn.
    Ik vind dat je nog veel moeite hebt gedaan om van je geld af te komen, als ik bel en ik word niet teruggebeld, ja jammer dan.
    Je hebt gelijk met je stuk: met meer inzet van telefonisten zou er waarschijnlijk veel meer geld zijn opgehaald.

  9. Thérèse zegt:

    Tagrijn, ik ben het in vele opzichten met je eens. Maar wat ik het meest vreselijk vond, was die show eromheen. Al bij De wereld draait door begon het een soort feestje te worden en later heb ik maar flarden gezien, omdat echtgenoot er af en toe langszapte, maar de stemming kwam er goed in en vooral de stemming van : “Zie ons eens goed doen!”
    Kan het niet anders, denk ik dan? En dat verdubbelen? Dat jomt toch uit de balastingpot en is eigenlijk ons eigen geld of ben ik nu gek?

  10. Ik denk dat een gedeelte van de mensen zich heeft laten leiden door alle negatieve berichten , maar ook de maand januari is een dure maand voor veel mensen dat zal ook meegewerkt hebben.

  11. Renesmurf zegt:

    Haiti moet vertellen hoeveel geld er nodig is, en de rijke landen op de wereld moeten dat maar lappen.
    De bevolking moet wel worden voorgelicht, maar absoluut niet om geld geschooid.
    Ik doe niet mee aan goede doelen, tenzij het een collectebus of zo betreft.

  12. Elmar zegt:

    Ik sluit me geheel bij Klapper aan!
    Een andere reden voor de minder gulle gaven zou de crisis kunnen zijn en het feit dat de tsunami op 2de Kerstdag plaats vond kan een reden zijn. Rond Kerst is men immers over het algemeen van extra goede wil. Overigens heeft het benefiet concert in Amerika minder opgeleverd dan onze actieavond deed voor de verdubbelaar, dus echt slecht hebben we het niet gedaan!
    groetjes,
    Elmar

  13. Di Mario zegt:

    Niet iedereen heeft overal maar geld, ik denk niet dat het land ermee te maken heeft.
    Love As Always
    Di Mario

  14. Morgaine zegt:

    Heel erg mooi allemaal Tagrijn maar wat te zeggen van de recessie en de crisis, alleen al de mensen van de DSB bank die geen of amper meer een cent te makken hebben, al die mensen die hun banen kwijt zijn of in de sanering zitten of erop wachten dankzij de crisis…
    Ik denk eerder en meer dat het daaraan ligt en geven, laat ik dus, want ik kom amper zelf rond, ben al blij dat ik passende kleding heb gevonden van het weekend zeer goedkoop.
    XXX

  15. Rozerood zegt:

    Dat er zoveel minder is gegeven dan bij de tsunami komt waarschijnlijk hoodzakelijk door bovengenoemde misstanden, maar ook doordat mensen sowieso minder (uit)geven. (denk ik)

  16. Hanny zegt:

    De mensen daar laten stikken, omdat er hier in het verleden fouten zijn gemaakt, kan niet. Dus geven. Maar ik denk dat alle gevers ook een vuist moeten maken, om er zodoende voor te zorgen dat het geld goed besteed wordt ter plekke en dat het niet opgepot wordt of ergens aan de strijkstok blijft hangen.
    De salarissen van de directeuren is een ander verhaal. Ook daarvoor zouden de gulle gevers de handen ineen moeten slaan om die graaicultuur te stoppen.

  17. er zal altijd geld uit het zakje blijven vallen, tagrijn, of aan de verkeerde handen blijven plakken.
    toch houdt het hier geen mens tegen om intiatieven te organiseren om geld in het laatje te brengen.
    en zo hoort het ook!

  18. klaproos zegt:

    er mag geen enkel excuus zijn om niet te geven tagrijn….
    al komt er maar 50 provcent bij de mensen die het nodig hebben, dat is nog altijd beter dan met je handen over elkaar te gaan zitten en niks te doen….
    geven is nóg steeds nodig.

Je kunt hier reageren

