SHALALALI, SHALALALA, EN DAN NOG EEN KEER…

geschreven zondagnacht om 1.00 uur:

Tagrijn hield het echt niet vol om anderhalf uur te kijken en luisteren naar jongens en meisjes die omringd door fluitjes en draaiorgels op zes manieren shalali shalala of woorden van gelijke strekking zongen. Hij wilde alleen maar weten met welke prachtsong we nu weer de grens overgingen om de wereld te verbazen. Gordon had zich al boos gemaakt over de kwaliteit, al moet hij toch weten dat zijn prestatie van vorig jaar nu eenmaal niet te evenaren is.
Dus zette hij pas om half elf de tv aan om de spannende en gekmakende momenten rond de uitslag niet te missen… Tot zijn diepe teleurstelling geen krankzinnige puntentelling via een scorebord, geen stemmen uit het land, maar alleen bevooroordeelde fans met stemkastjes in de zaal en een ‘deskundige jury’. (Dat ‘deskundige’ wordt er voor de zekerheid altijd bij gezegd, voor het geval de kijker mocht denken dat er daar een paar willekeurig van de straat geplukte figuren zaten.)

In de zomerzon
Niet alleen de imponerende tekst, maar zelfs de ontroerend mooie melodie was geschreven door de duivelskunstenaar die zich in sommige buitenlanden Padro Abraham laat noemen omdat dat beter bekt. Ooit begon deze man zijn glansrijke carrière met poëtische teksten als ‘Bij Lili Marleen kijk je zomaar door haar bloesje heen’, maar zulke sterke grensverleggende teksten als toen kan hij nu helaas niet meer bijelkaar rijmelen.
De eerste regel van het winnende liedje luidt: ‘Ik ben vergeten waar ik dit liedje heb gehoord, in de zomerzon’, waarmee Vader A. dus toegeeft dat het liedje al bestaat. En daarmee zal niet het shalalali shalalala van de Duiven op de Dam zijn bedoeld. Dat is gewoon een terugkerend thema in zijn oeuvre. Maar het liedje deed Tagrijn wel aan een ander liedje denken. Of eigenlijk aan tweehonderd andere liedjes. Een liedje waarin de tekst ‘in de zomerzon’ ook voorkomt. ‘In de somerson waar het feest begon’ van Las Vegas Crew. Ook een topper natuurlijk, maar dat was het niet. Nee, er zijn er meer, maar welk liedje met exact het zelfde ritme en deze drie woorden was dat ook weer? Vreemd, want zulke belangrijke dingen mag je toch niet zomaar vergeten.

The girl next door

Als twee deelnemers gelijk zouden eindigen, moest de godfather van het Nederlandse lied maar beslissen wie ons land zou vertegenwoordigen op dat sterk gedegenereerde festivalletje in Oslo. En laat dat nu precies gebeuren. Daar rekent toch geen mens op als er totaal vijf punten zijn te vergeven. Hij was dan ook zichtbaar overrompeld. Dat hem dat nu net moest overkomen. Nee, dat deed hij echt niet. Godbetert. Alsof dat al niet van tevoren was afgesproken. En net toen men op de bühne alles uit de kast trok om  de schijn van een panieksituatie op te houden, zei hij: ‘Nou, Sieneke’. Een lief meisje van zeventien, dat net zo zingt als duizenden Dienekes, Lienekes, Tienekes, Wienekes en zelfs Sienekes. Een meisje dat best een liedje kan zingen, maar toch, zachtjes uitgedrukt, net dat tikkie ervaring zal missen om van Pierre’s wangedrocht iets te maken waarmee ze heel Europa aan haar kont laat hangen.
Dat wordt Neerlands troef. The girl next door dus. The Netherlands zero points. Weer niet in de finale… Tagrijn gaat naar bed. Maar hij kan dat wijsje maar niet uit z’n kop krijgen. Hij zal er de hele nacht van dromen en morgenochtend wakker worden met shalali, shalala, de nieuwe wereldhit. En in het halfduister van de slaapkamer zal hij op zoek gaan naar de maagzuurtabletten.

Dit bericht werd geplaatst in De media. Bookmark de permalink .

22 reacties op SHALALALI, SHALALALA, EN DAN NOG EEN KEER…

  1. zakina zegt:

    En ze hebben deskundig besloten ahum

  2. beuzeblaadje zegt:

    Och dat songfestival heeft tegenwoordig
    toch niks meer met zingen te maken!
    Tjoooow,
    beuzeblaadje
    OT: Wel kunnen slapen?? : -))

  3. Morgaine zegt:

    Gelukkig luister ik amper radio het blijft mij tot heden nog bespaard, heb er nu al zoveel over gelezen, hahahaha jij arme 😉
    Ik heb de Tudors zitten kijken dat was een betere tijd verspilling, wat zeg ik? Een giga super tijd verspilling 😀
    XXX

  4. Thérèse zegt:

    Ik heb helemaal niet gekeken maar je maakt er wel een geestig verslag van. Het heeft mij al nooit geïnteresseerd, dat songfestival, en het wordt nu ook almaar erger. Maar het kan nog best winnen ook. Niets kan mij, op dit gebied dan, nog verbazen.

  5. Di Mario zegt:

    Er is zoveel geprobeerd de laatste jaren met de meest `succesvolle` zangers, zangeressen en groepen. Dus.. je weet maar nooit nu.
    Love As Always
    Di Mario

  6. tja het lijkt gewoon terug in de tijd… als dit gaat winnen dan stop ik met roken…

  7. Plato zegt:

    De uitzending heb ik niet gezien. Wel dat stukje met Pierre K. hier ergens op internet. Beschamend, plat en nietszeggend. Het enige dat al die luchtvervuiling heeft veroorzaakt is jouw leuke stukje er over. Ik hoop dat dat meisje een beetje wordt opgevangen want wat is nou 17 jaar. Die moet je toch uit de klauwen van de commercie kunnen redden. Want we weten nog wat er indertijd met Wilma gebeurd is. Die zat in de stal van Pierre K.Onze aardige, baardige, Pierre K. Vraag het maar eens aan Wilma (van die klomp met dat zeiltje).
    Allemaal godsgruwelijke tinnef.

  8. Henriette zegt:

    Hahaha…die Tagrijn.
    Het is inderdaad een drama. Alles aan de uitzending was vreselijk en het lied zelf nog het meest. Een kloon van Weber.
    Ik kan er maar niet over uitgepraat raken. Vre-se-lijk.

  9. Renesmurf zegt:

    Ik heb het niet gezien, wel de uitslag gehoord.
    Vader A kan er ook niks aan doen, die is gevraagd en dan krijg je zoiets.
    Dat Nederland wel kan winnen is bewezen bij de junior versie!

  10. Annemarie zegt:

    Helemaal mee eens..
    Wij hadden ’t toevallig op de achtergrond aanstaan.. Maar da tlied.. Eerst blijft het hangen, dan vergeet je het zo weer!

  11. tagrijn zegt:

    @Hanny: Mooi bijelkaar gezocht! Hulde!

  12. pacopainter zegt:

    Maar wel een pachtig einde

  13. onze sandra kim was 16? ;-)))))
    zal ik jullie veel succes wensen of ..
    een grote dosis rennie’kes? :-))))

  14. De gemoederen worden wel bezig gehouden door het NSF. Jeroen Pauw, musicale paralympics. Ik vind dit een grappige uitspraak.

  15. Dwarsbongel zegt:

    Gezien het niveau van dat festival moet je niet verbaasd zijn als dit nog wint ook…
    Niet slecht voor iemand die oorspronkelijk handelde in melige zoetwaren en vette hap:
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Pierre_Kartner
    Maar goed, als je 10.000 foto’s maakt, zijn er allicht een paar bij, die bij sommige mensen in de smaak vallen.

  16. klaproos zegt:

    wahahhaha
    wel ehhhh tagrijn, waarom die dingen de stier zo glommen hoef je me niet ui te leggen:-)
    dat je tja leuk gaat worden weet ik al,
    dat shalalali…. ik ken het niet weet je, ik geniet teveel van mijn stilte, of mijn zelfgekozen muziek…
    dan hoef ik véél niet te horen,
    slaap lekker voor straks, shalalalie……

  17. Hanny zegt:

    “Heel de wereld” mag het horen dat dit liedje “Een beetje” een slechte en ouderwetse Nederlandse inzending is. “Net als toen” ontbreekt het aan “Wat een geluk” en zal het ten ondergaan in “De mallemolen” die het festival is. Sieneke zal “De eerste keer” en laatste keer ervaren, dat “Ik wil alles met je delen” niet genoeg is om te winnen, ook al beweegt ze “Hemel en aarde”. Daarom Sieneke, “Blijf zoals je bent”, “Ik wil alles met je delen”, maar niet dit ongelooflijk ouderwetse “Ik ben verliefd (Sha-la-lie)”. “Give me one goed reason” waarom jij wint. Want dat Nederland ooit wint, is “My impossible dream”.

  18. 10eke zegt:

    Het was echt een tenenkrommende uitzending. Het lied was een vreselijk, niet goed in het gehoor liggend nummer met een vreselijke tekst, gezongen door kids die net uit de luiers waren en een presentatrice die niet wist welke lidwoorden ze moest gebruiken, echt diep en dieptriest. De arme winnares, je zal toch dit nummer maar moeten zingen voor een heel groot publiek!
    Gr 10

  19. Er zou een prijs moeten komen voor het meest geruchtmakende liedje wat mee gaat doen aan het Eurovisie Songfestival.
    Dan zouden we elk jaar in de prijzen vallen.
    Elk jaar weer een hoop gekrakeel van te voren en dat allemaal om nog niet eens door de voorronde te komen hahahah.

  20. Marcel zegt:

    Ach, ik geloof niet in dat eurosongfestival. Maar als we dan zo nodig mee moeten doen, dat past dit liedje wel in de sfeer. Over het verloop van die verkiezing kan je veel zeggen. Van onzin tot nog meer onzin en dat was die verkiezing ook. Niettemin wens ik de winnares veel succes.

  21. rietepietz zegt:

    Ik heb met je te doen Tagrijn , maar een béétje “eigen schuld dikke bult “is die maagpijn natuurlijk wel …wie gaat er dan ook kijken naar zoiets !
    Ans en Arie misschien , dát zou ik me voorkunnen stellen maar jij? 😉

  22. -gniffel!-
    eerlijk gezegd ben ik al lang niet meer in de veronderstelling dat we ooit nog eens het songfestival gaan winnen 🙂

Je kunt hier reageren

