LEIDS DETAIL 159

Je moet wel even heel goed kijken voordat je ziet wat deze in de muur ingemetselde steen voorstelt. En ook dat rijtje voornamen ligt er aardig bij, maar waar is dat? De derde foto, een torentje dat van de vogels een witte muts heeft gekregen, zal voor de Leidenaars geen probleem opleveren.

Op de eerste foto zie je een korf. Deze steen is ingemetseld in de walmuur van de Gansoordbrug van de Hooigracht over de Nieuwe Rijn naar de Watersteeg. Vroeger was de stad ingedeeld in gebuurten. Een deel noordelijk van de Nieuwe Rijn kreeg de naam Gansoord. Op een andere plek kun je een gans vinden. Die kwam al in Leids Detail 116 aan bod. Toen de brug in 1960 werd vervangen werden gans en korf opnieuw aangebracht.
De tweede steen zit niet in de muur gemetseld, maar ligt op de straat voor het Regionaal Archief aan de Boisotkade. Het symboliseert de aanwezigheid van de geboorteregisters van alle inwoners door de eeuwen heen.
Op de derde foto zie je het torentje van het Leidse Volkshuis aan de Apothekersdijk. Het werd in 1897 op initiatief van drie hoogleraren opgericht om het beschavings- en ontwikkelingspeil van de Leidse bevolking te verhogen. Het gebouw werd ontworpen door de architect W.C. Mulder. Het is goed te zien dat hij onder invloed stond van de grote Berlage. Het gebouw strekt zich uit tot aan de Haarlemmerstraat waar zich een fraaie achteringang bevindt en winkels met bovenwoningen.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail. Bookmark de permalink .

19 reacties op LEIDS DETAIL 159

  1. Plato zegt:

    Ik bedoelde dat meisje op een fiets dat daar aan het water staat. Daar in de buurt van de rondvaartboten. Volgens mij heb jij die afbeelding een keer geplaatst, Tagrijn.

  2. zakina zegt:

    Bijzonder dat die namensteen in de grond zit en niet aan de muur en ook de symboliek er van vind ik dan weer extra mooi 🙂

  3. Marcel zegt:

    De 1e foto lijkt een slachtoffer van de beeldstorm uit de 15de eeuw. Maar het kan een ingemetselde schoen zijn. Maar het is een korf. Is dat dan een korf om ganzen te vangen?

  4. Dwarsbongel zegt:

    Bij de eerste foto was mijn eerste associatie de afbeelding van een mummie…

  5. rietepietz zegt:

    Wat is dat laatste gebouw práchtig onderhouden , jammer dan weer dat de vogels daar sch**t aan hebben 😉

  6. de korf had ik er nooit in gevonden!
    de namen vind ik origineel, maar dat torentje is de kroon op het werk! ;-))))
    fijn weekend, tagrijn!

  7. Annemarie zegt:

    Weer leuke plekjes gevonden dus!
    Op de 1 of andere manier komt die gevel me bekend voor.. maar of dat kan, dat weet ik dan weer niet!

  8. Putter zegt:

    Nooit in Leiden geweest maar wat niet is kan nog komen. 😉 Interessant verhaal!

  9. Plato zegt:

    Tja, nu had je mij en Maria de afgelopen zaterdag over het Rapenburg kunnen zien wandelen en in de hal van het oudheidkundig museum naar boeken kunnen zien snuffelen, maar dat betekent niet dat ik nu alles van Leiden weet. Ondertussen hebben we een prachtige route gelopen en veel foto’s gemaakt. En je kon me regelmatig horen roepen: kijk…dat daar…staat ook op Tagrijns weblog. En dat ook, kijk dan….
    Kortom, ik ben helemaal IN Leiden. Een vriendelijke stad let lekkere koffie en heerlijke worteltaart daar waar dat platte stalen beeldje aan het water staat. Namen weet ik niet meer.
    Leiden, ik kan het iedereen aanbevelen.

  10. 10eke zegt:

    Bij de eerste foto dacht ik: dat wordt iets van een mandenmaker, maar mis dus.
    Dank weer voor je een interessant stukje Leiden.
    En gefeliciteerd met je kleinkind. Een meisje – een jongen?
    Fijne dag, gr 10

  11. Morgaine zegt:

    Ik wilde zeggen, die eerse steen doet mij denken aan een korf zoals in het Lavenland in de baby kraam kamer van het volk van Laaf, hahahaha en dan is het nog een korf ook 😀
    XXX

  12. Tjan zegt:

    Een korf? Jij zegt het… Ik wist ‘m ook niet te plaatsen. De andere twee details wel. Twee uit drie dus.

  13. Hanny zegt:

    Het zijn niet alleen Nederlandse namen die op de steen staan. Door de eeuwen heen waren er dus al buitenlanders woonachtig in Leiden.

  14. Renesmurf zegt:

    Het zijn wederom de kleine dingen die het doen, aan al die statige panden! Ze staan er mooi bij zo.

  15. Nummer een wist ik echt niet.
    de steen heb ik toevallig vorig jaar een keer gezien en ja het Volkshuis was natuurlijk een inkoppertje.
    Off topic, ze hebben al vier jaar en zetel (Jan Boer) en de nummers 2t/m5 zijn heel goede kandidaten die hun sporen in de politiek reeds verdiend hebben.
    Maar marina en Peter zijn natuurlijk heel mooie stemmentrekkers.
    Alhoewel ik haar er eigenlijk best wel in zou willen zien, kan hard worden hahahaha

  16. Di Mario zegt:

    Het beschavings- en ontwikelingspeil is aardig onderscheten in Leiden. Misschien iets voor de nieuwe verkiezingen. 😉
    Love As Always
    Di Mario

  17. Elmar zegt:

    Prachtige details weer Tagrijn, ik moet toch nodig nog eens een bezoekje brengen aan het mooie Leiden.
    groetjes,
    Elmar

  18. klaproos zegt:

    jij hebt toch wel héél erg veel te zien hé tagrijn,
    je details raken niet uitgeput,
    fijn voro ons:-)
    maak er een mooi weekend van en geniet van je kleinkind hé

Je kunt hier reageren

