150 JAAR LEIDSCH DAGBLAD (2)

1 MAART 1860 – 1 MAART 2010

Op 10 mei 1940 verscheen het Leidsch Dagblad met het nieuws dat Nederland door de oosterburen onder de voet was gelopen:

Dapper verbood onze generaal Winkelman de nazigezinde dagbladen.

Maar het hielp niet. Met name het NSB-weekblad Volk en Vaderland werd op straat uitgevent:

Alle dagbladen stonden vanaf nu onder toezicht van de Duitsers. Zo ontstond al snel een illegale pers. Het Leidsch Dagblad stopte er eind 1943 mee met een mededeling aan de lezers.

Het feindfreundliche Dagblad voor Leiden en Omstreken sprong in het gat en heette de nieuwe lezers uiteraard van harte welkom…

Deze krant meldde in januari 1945 nog uitbundig de nieuwjaarstoespraak van Göbbels.

Maar het Leidsch Dagblad kreeg na de bevrijding toch een verschijningsverbod omdat het te lang was doorgegaan met de berichtgeving. Maar met een nieuwe hoofdredacteur werd de draad op 1 februari 1946 weer opgepakt.

Na de oorlog bleek de stad te groot voor drie dagbladen. De Nieuwe Leidsche Courant werd het eerste slachtoffer. Het modderde van 1976 tot 1980 nog even verder als ondertitel van Trouw, maar werd toen toch door dit dagblad dat in de oorlog als illegale krant was ontstaan, opgeslokt.

In 1960 had het Leidsch Dagblad nog met een superdikke feestkrant het honderdjarig bestaan gevierd, maar vrij kort daarna begon het toch ook boven deze krant te bewolken.

En in 1985 werd ook het 125-jarig bestaan met een speciale uitgave gevierd.

De twee Leidse kranten deden hun best, maar in 1992 viel ook het doek voor de katholieke Leidse Courant. De lezers werden overgenomen door de Haagse krant Het Binnenhof, dat inmiddels ook al ter ziele is. Maar het Leidsch Dagblad spon er garen mee, want het kreeg er hierdoor ook weer wat lezers bij.

Toch kon het niet verhoeden dat de krant niet meer op eigen benen kon staan. Zoals heel veel regionale kranten moesten ze aansluiting zoeken. De eigen drukpers aan de singel verdween en de eigen buitenlandredactie eveneens. De avondkrant werd ochtendkrant. Wie vandaag de voorpagina’s van Leidsch Dagblad, Haarlems Dagblad, Noordhollandse Courant of Gooi- en Eemlander bekijkt ziet wel heel erg veel overeenkomsten. Er is een gezamenlijke redactie in Alkmaar en de krant rolt in Amsterdam van de pers. Maar nog steeds is er aan de Vierde Binnenvestgracht in Leiden een enthousiaste stadsredactie die in het stadskatern het nieuws bij ons thuis brengt. Zoals ze dat ook al 150 jaar geleden deed. En dat is een gelukwens waard!

(Hierboven de krant van 1 maart 2010, de ‘jarige’ krant dus. Maar hieruit bleek op geen enkele wijze dat er die dag een feestje werd gevierd. De jubileumbijlage in tabloidformaat verscheen een dag later…)

Dit bericht werd geplaatst in De media. Bookmark de permalink .

36 reacties op 150 JAAR LEIDSCH DAGBLAD (2)

  1. rietepietz zegt:

    Nog maar 25 jaar geleden zou je wékenlang in de bibliotheek opgesloten gezeten hebben om deze twee logjes te kunnen maken .Maar ook nu is het vast nog een flinke opzoekklus geweest ,maar je hebt wel eer van je werk ,het blijft leuk die oude krantenweetjes !

  2. Off topic, was een superuitslag he.
    Mevr Kant had nog een dagje moeten wachten met aftreden, ik zit pas bij gisteravond en vanmiddag hahahh

  3. JantjeDee zegt:

    man ! wat zal jouw huis een troep zijn met al die ouwe kranten !!
    is niet goed voor de gezondheid hoor !!
    😉
    leuk log…geschiedenis is altijd goed,
    en gefeliciteerd met jullie jarige krant!!
    Groetjes Janneke

  4. kamira zegt:

    Ja dat vond ik ook een beetje raar Een dag later

  5. Pasula zegt:

    Geweldig hoe je dit zo op een rijtje hebt weten te krijgen. Oude krantenknipsels zijn leuk om nog eens te zien. Zo mag ik graag nog eens oude Privé’s etc. doorkijken om te zien of de smeugiige verhalen die ze aankondigden inmiddels uitgekomen zijn.

  6. Plato zegt:

    Aha, dus de Leidse Krant is nu dezelfde als heet Noorhollands dagblad. Ik meen dat het onderdeel van het Telegraafconcern is. Gelukkig is er nog wel een plaatselijk katern, maar ik vind de krant niet bepaald geweldig. Wij treuren hier nog stees omp het teloorgaan van de Typhoon. Jammer dat alles zo vervlakt.
    Mooi tweedelig overzicht, Tagrijn. Je boeit telkens weer.

  7. Herman zegt:

    Een mooi verhaal. Maar hoe lang redt de krant het nog. De bezuinigingen hebben de krant toch wel uitgehold. Ook het LD moet moderniseren en zich afvragen hoe het richting toekomst moet (tabloid, meer regionaal, minder landelijk, dichter bij de lezers en zo ja, welke lezers).
    Vanavond is er een interessant debat in het Academiegebouw over de toekomst van de regionale media, http://www.leidschdagblad.nl/acties/article5612319.ece/Debat-over-de-toekomst-van-de-regionale-media

  8. Renesmurf zegt:

    Ja, zo werd een mooie geschiedennis, door de oorlog een zure, en daarna werd het, gedeeltelijk, een aflopende zaak.
    Ik leg meteen de connectie met de krant alhier, en das niet veel soeps meer.

  9. 10eke zegt:

    Wat leuk/interessant om de geschiedenis van het Leidsch Dagblad / Courant te lezen. Zijn dat jouw eigen knipsels?
    Fijne dag, gr 10

  10. beuzeblaadje zegt:

    Jeeetje 150 jaar dat is een
    hele tijd Tagrijn! Dan blijf ik met mijn
    50 jaar nog nergens : -))
    Ik kom je even bedanken voor de felicitaties
    op mijn log!!
    Groetjesss,
    beuzeblaadje

  11. Elmar zegt:

    Mooi log over de geschiedenis van de Leidse kranten Tagrijn! 150 jaar is een hele prestatie, hopelijk houden ze het nog 150 jaar vol!
    groetjes,
    Elmar

  12. Ik en Mij zegt:

    Ik heb helemaal geen binding met Leiden, maar oude krantenartikelen vind ik prachtig. Dank je voor je bezoek op mijn weblog.

  13. Marcel zegt:

    Als gevolg van de drukke verkiezingsperiode kan ik weinig reageren. Ik hoop dat jullie daar begrip voor hebben Maar ik kom zeker terug, want de campagne is na vandaag afgelopen.

  14. ♥ klaproos zegt:

    zo zie je eigenlijk maar dat de kunst van bewaren je ook gegeven moet zijn tagrijn:-)
    ik zal eens gaan zoeken tussen de spullekes van mijn moeder die had ook veel knipsels altijd:-)

  15. ♥ klaproos zegt:

    zo zie je eigenlijk maar dat de kunst van bewaren je ook gegeven moet zijn tagrijn:-)
    ik zal eens gaan zoeken tussen de spullekes van mijn moeder die had ook veel knipsels altijd:-)

  16. ♥ klaproos zegt:

    zo zie je eigenlijk maar dat de kunst van bewaren je ook gegeven moet zijn tagrijn:-)
    ik zal eens gaan zoeken tussen de spullekes van mijn moeder die had ook veel knipsels altijd:-)

  17. ♥ klaproos zegt:

    zo zie je eigenlijk maar dat de kunst van bewaren je ook gegeven moet zijn tagrijn:-)
    ik zal eens gaan zoeken tussen de spullekes van mijn moeder die had ook veel knipsels altijd:-)

  18. ♥ klaproos zegt:

    zo zie je eigenlijk maar dat de kunst van bewaren je ook gegeven moet zijn tagrijn:-)
    ik zal eens gaan zoeken tussen de spullekes van mijn moeder die had ook veel knipsels altijd:-)

  19. ♥ klaproos zegt:

    zo zie je eigenlijk maar dat de kunst van bewaren je ook gegeven moet zijn tagrijn:-)
    ik zal eens gaan zoeken tussen de spullekes van mijn moeder die had ook veel knipsels altijd:-)

  20. ♥ klaproos zegt:

    zo zie je eigenlijk maar dat de kunst van bewaren je ook gegeven moet zijn tagrijn:-)
    ik zal eens gaan zoeken tussen de spullekes van mijn moeder die had ook veel knipsels altijd:-)

  21. ♥ klaproos zegt:

    zo zie je eigenlijk maar dat de kunst van bewaren je ook gegeven moet zijn tagrijn:-)
    ik zal eens gaan zoeken tussen de spullekes van mijn moeder die had ook veel knipsels altijd:-)

  22. ♥ klaproos zegt:

    zo zie je eigenlijk maar dat de kunst van bewaren je ook gegeven moet zijn tagrijn:-)
    ik zal eens gaan zoeken tussen de spullekes van mijn moeder die had ook veel knipsels altijd:-)

  23. ♥ klaproos zegt:

    zo zie je eigenlijk maar dat de kunst van bewaren je ook gegeven moet zijn tagrijn:-)
    ik zal eens gaan zoeken tussen de spullekes van mijn moeder die had ook veel knipsels altijd:-)

  24. ♥ klaproos zegt:

    zo zie je eigenlijk maar dat de kunst van bewaren je ook gegeven moet zijn tagrijn:-)
    ik zal eens gaan zoeken tussen de spullekes van mijn moeder die had ook veel knipsels altijd:-)

  25. ♥ klaproos zegt:

    zo zie je eigenlijk maar dat de kunst van bewaren je ook gegeven moet zijn tagrijn:-)
    ik zal eens gaan zoeken tussen de spullekes van mijn moeder die had ook veel knipsels altijd:-)

  26. ♥ klaproos zegt:

    zo zie je eigenlijk maar dat de kunst van bewaren je ook gegeven moet zijn tagrijn:-)
    ik zal eens gaan zoeken tussen de spullekes van mijn moeder die had ook veel knipsels altijd:-)

  27. ♥ klaproos zegt:

    zo zie je eigenlijk maar dat de kunst van bewaren je ook gegeven moet zijn tagrijn:-)
    ik zal eens gaan zoeken tussen de spullekes van mijn moeder die had ook veel knipsels altijd:-)

  28. ♥ klaproos zegt:

    zo zie je eigenlijk maar dat de kunst van bewaren je ook gegeven moet zijn tagrijn:-)
    ik zal eens gaan zoeken tussen de spullekes van mijn moeder die had ook veel knipsels altijd:-)

  29. ♥ klaproos zegt:

    zo zie je eigenlijk maar dat de kunst van bewaren je ook gegeven moet zijn tagrijn:-)
    ik zal eens gaan zoeken tussen de spullekes van mijn moeder die had ook veel knipsels altijd:-)

  30. ♥ klaproos zegt:

    zo zie je eigenlijk maar dat de kunst van bewaren je ook gegeven moet zijn tagrijn:-)
    ik zal eens gaan zoeken tussen de spullekes van mijn moeder die had ook veel knipsels altijd:-)

  31. boomkruiper zegt:

    Wat een mooi stuk mediageschiedenis is dit. En noemen ze de tabloid nu Feestblad?

  32. dit is een unieke verzameling kranten(knipsels), tagrijn!!
    ik hoop dat deze jarige krant nog eeuwen mag meegaan!

  33. Geweldige log ook dit weer Tagrijn, herlijk alles zo in beeld te krijgen van het Leidse krantenleven.
    Maar vraagje heb je dit zelf of via het gemeente-archief, het zijn schitterende foto’s.

  34. Di Mario zegt:

    Mooie serie weer.
    Love As Always
    Di Mario

  35. Hanny zegt:

    Een bewogen verleden. Ik vraag me af of de krant haar tweede eeuwfeest haalt.

Je kunt hier reageren

