LEIDS DETAIL 161

In deze aflevering van Leids Detail kijken we omhoog. Een oog staart ons aan, een dier dat ons dreigt te bespringen houdt slechts een schild vast en als laatste een gevelsteen. Het antwoord op: wat en waar, vind je weer onder de derde foto.

Het oog en de hijsbalk is terug te vinden op de Nieuwstraat 32. Nu kun je er lekker eten in restaurant de Gaanderij, maar vroeger was dit de winkel van de oude distilleerderijΒ  ‘Onder de boompjes’. Zelfs de winkelbel is nog in tact en als je het restaurant binnengaat hoor je hem klingelen! Wie hier een ‘Leidse koffie’ bestelt, krijgt er een kaneellikeurtje in of bij in de originele door de distilleerderij bedachte samenstelling!

Toen de oude Stadsgehoorzaal aan de Breestraat in 1889 was afgebrand, kreeg stadsarchitect Knuttel de opdracht een nieuwe te bouwen. Het werd een rijk gedecoreerd gebouw in feestelijke neorenaissancestijl.

De laatste foto zal voor de Leidenaars het lastigst zijn geweest. Deze gevelsteen is ingemetseld in de gevel van het H. Geesthof aan de Doezastraat 1a. Het hofje wordt ook wel naar de stichter, het Cornelis Sprongh-hofje genoemd. Het oorspronkelijke hof stond sinds 1706 aan de Breestraat, maar was zo vervallen dat in 1850 een nieuw hofje werd gebouwd. Op de gevelsteen is het familiewapen van de stichter te zien.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail. Bookmark de permalink .

36 reacties op LEIDS DETAIL 161

  1. Marcel zegt:

    Prachtig dat oog!

  2. Elmar zegt:

    Mooie details weer Targrijn!
    Je weet er ook steeds zo veel leuke interessante achtergronden bij te vertellen, knap!
    groetjes,
    Elmar

  3. Renesmurf zegt:

    Mijn opmerking was overigens complimenteus bedoeld, want je gaat er maar mee door. Maar goed, mooie panden weer hoor!

  4. Morgaine zegt:

    Volgens mij heb ik in dat restaurantje gegeten ooit een keer met een hele grote groep, maar zeker weten doe ik dat niet! Ik volgde de kudde namelijk, hahaha en het was al schemerig toen wij daar aankwamen.
    XXX

  5. het alziend oog ..
    prijkt op een wondermooie gevel!
    een adres om bij te houden? :-))))
    gezellig weekend, tagrijn!

  6. Niklas zegt:

    Jij beschrijft de winkelbel, en ik hoorde ‘m weer. Drie ooms van me hadden elk hun eigen kruidenierswinkel met enkele tientallen kilometers tussenruimte. Leken nou echt al die bellen op elkaar qua toonhoogte?

  7. Renesmurf zegt:

    Volgens mij heb je alles nu inmiddels wel laten zien, want groter dan dit is Leiden niet, want dan zou het tot ver in Belgie moeten doorlopen.

  8. Tjan zegt:

    1 uit 3. Ik herkende alleen het oog van De Gaanderij. Geen wonder, want die heb je ons in deze rubriek al een keer eerder voorgeschoteld (Leids Detail VII, http://tagrijn.web-log.nl/tagrijn/2006/08/leids_detail_vi_1.html)

  9. rietepietz zegt:

    Natuurlijk herken ik weer niets ,daarvoor kom ik véél te weinig in Leiden maar ik geniet gewoon lekker mee van de prachtige gebouwen die er vaak tussen zitten ,ik heb dit keer een oogje op het eerste gebouw πŸ˜‰

  10. boomkruiper zegt:

    Heerlijk zo’n oude winkelbel. Hoe geluiden je terug in de tijd kunnen voeren πŸ™‚

  11. 10eke zegt:

    Dat restaurant, dat lijkt me een geweldige plek om een kopje Leidse koffie te gaan drinken. Is dat voor een leek makkelijk te vinden?
    Fijn weekend, gr 10

  12. Plato zegt:

    Ah, weer een paar uitdagingen erbij. Ik ben behoorlijk Leiden minded geworden. En die koffie lijkt me ook wel wat.
    Wie heeft er zin in een klein quizje. Bij mij staat er een.

  13. paco zegt:

    Weer heerlijk van genoten

  14. een prachtig gebouw tagrijn,
    ik ga een koffietje kopen daar πŸ™‚
    jij ook een bakkie:-)

  15. een prachtig gebouw tagrijn,
    ik ga een koffietje kopen daar πŸ™‚
    jij ook een bakkie:-)

  16. een prachtig gebouw tagrijn,
    ik ga een koffietje kopen daar πŸ™‚
    jij ook een bakkie:-)

  17. een prachtig gebouw tagrijn,
    ik ga een koffietje kopen daar πŸ™‚
    jij ook een bakkie:-)

  18. een prachtig gebouw tagrijn,
    ik ga een koffietje kopen daar πŸ™‚
    jij ook een bakkie:-)

  19. een prachtig gebouw tagrijn,
    ik ga een koffietje kopen daar πŸ™‚
    jij ook een bakkie:-)

  20. een prachtig gebouw tagrijn,
    ik ga een koffietje kopen daar πŸ™‚
    jij ook een bakkie:-)

  21. een prachtig gebouw tagrijn,
    ik ga een koffietje kopen daar πŸ™‚
    jij ook een bakkie:-)

  22. een prachtig gebouw tagrijn,
    ik ga een koffietje kopen daar πŸ™‚
    jij ook een bakkie:-)

  23. een prachtig gebouw tagrijn,
    ik ga een koffietje kopen daar πŸ™‚
    jij ook een bakkie:-)

  24. een prachtig gebouw tagrijn,
    ik ga een koffietje kopen daar πŸ™‚
    jij ook een bakkie:-)

  25. een prachtig gebouw tagrijn,
    ik ga een koffietje kopen daar πŸ™‚
    jij ook een bakkie:-)

  26. een prachtig gebouw tagrijn,
    ik ga een koffietje kopen daar πŸ™‚
    jij ook een bakkie:-)

  27. een prachtig gebouw tagrijn,
    ik ga een koffietje kopen daar πŸ™‚
    jij ook een bakkie:-)

  28. een prachtig gebouw tagrijn,
    ik ga een koffietje kopen daar πŸ™‚
    jij ook een bakkie:-)

  29. een prachtig gebouw tagrijn,
    ik ga een koffietje kopen daar πŸ™‚
    jij ook een bakkie:-)

  30. een prachtig gebouw tagrijn,
    ik ga een koffietje kopen daar πŸ™‚
    jij ook een bakkie:-)

  31. Di Mario zegt:

    Oke, niet de winkelstraat.. maar voor mij als toerist.. natuurlijk wel πŸ˜‰ Maar dan heb ik dus eindelijk iets herkent na een lange tijd leids detail.
    Love As Always
    Di Mario

  32. Ik ben waarschijnlijk te kort om zo hoog te kijken, had alleen de leeuw goed vandaag.

  33. Hanny zegt:

    Mooi gebouw waar het restaurant in gevestigd is. Heeft het oog een betekenis, of is het alleen versiering?

  34. Herman zegt:

    Pas nog gegeten daar, maar dan zie je maar, vergeten omhoog te kijken.

  35. Di Mario zegt:

    .. die middelste.. staat die in de winkelstraat.. want hij komt me zo bekend voor
    Love As Always
    Di Mario

Je kunt hier reageren

