LEIDS DETAIL 163

Een tekst, een huis met poortjes en een klok. Breng het maar weer thuis. Zo niet, dan kan je er hieronder over lezen.

De tekst ‘PUGNO PRO PATRIA’ staat onder de fiere leeuw met het Leidse stadswapen boven de poort naar het burchtplein en de burcht. Deze poort is stukken jonger dan de burcht zelf en dateert uit 1651. Op dit moment worden de muren van de burcht gerepareerd omdat er scheuren in het metselwerk zijn ontstaan. Tot september kan deze toeristische trekpleister dan ook niet worden bestegen en alleen worden bekeken door de spijlen van het hek.

Velen zullen ‘het huisje’ wel hebben herkend. Het is namelijk een deel van het hoekpand Oude Rijn en Hoogstraat. Jarenlang zat hier ‘Heerenmodemagazijn De Faam’. Jongens die voor het eerst naar een bal gingen, kochten hier hun eerste pak.Toen deze zaak ophield te bestaan, zijn er meerdere andere winkels in gevestigd geweest. Nu is het een van de winkels van Etam.

De klok is te vinden bij het bloemenwinkeltje aan de Steenstraat vlakbij de Blauwpoortsbrug.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail. Bookmark de permalink .

39 reacties op LEIDS DETAIL 163

  1. zakina zegt:

    Pungo pro patria… dat is toch vechten voor het vaderland? Ja, denk het wel… de leeuw staat immers ook in vechtstand.

  2. Annemarie zegt:

    Gek dat zo’n stationsklok daar in de stad staat! Dat ben ik niet gewend..
    Wel weer mooie plekjes gevonden Tagrijn.

  3. Leiden op tv. Maar ik ken de plekjes al via dit weblog, ook al ben ik er nooit geweest. Item over groene busjes die van parkeerterrein naar centrum rijden. Werkt dat?

  4. Pasula zegt:

    Leuk zo die wandeltocht langs al die bijzondere plekjes!

  5. Dwarsbongel zegt:

    Bij de derde foto had ik het idee dat ik dat plekje van Leiden kende. Streetview gaf alleen een beeld vanaf de overkant, maar ik denk toch dat ik de goede plek in mijn herinnering heb teruggevonden.

  6. ‘pugno pro patria’, ik vecht voor mijn vaderland?
    en dat onder een vlaamse leeuw? :-))
    het huis met poortjes is een echte blikvanger!
    fijn weekend, tagrijn,

  7. Petronella zegt:

    Ik ken Leiden niet. Weet je ook wat de Latijnse tekst betekent? ……. voor het vaderland?

  8. Feetje zegt:

    Kijk… zo krijg ik toch een beetje Leiden cultuur mee!

  9. rietepietz zegt:

    Heowel ik de burcht wel ken ….is het dat blijkbaar toch weer niet zo dat ik hem herken ;-)jammer dat hij nu de hele zomer niet beklommen kan worden !

  10. Plato zegt:

    Plato nodigt u uit voor de platoonline kabinetsverkiezingen. Alle vuile trucs zijn toegestaan.

  11. Elmar zegt:

    Mooi pand waar de Etam in zit, jammer dat er niet een meer toepasselijke winkel in zit, al zijn het natuurlijk wel kleren die ze er verkopen!
    groetjes,
    Elmar

  12. Plato zegt:

    Ik vecht voor het vaderland. Mooi die strijdbare leeuw met zijn klauw op de Leidse sleutels. Sommige plaatjes meen in vaag te herkennen maar ik ben er te weinig geweest. Het blijft bij vaag.

  13. paco zegt:

    Mooi. Etam.Bestaat dat nog?

  14. Morgaine zegt:

    Ik herken erg weinig eerlijk gezegd, maar dat komt wel goed mettertijd 😀
    XXX

  15. boomkruiper zegt:

    Etam? Heb toch het liefst een Heeremodemagazijn en dan in schoonschrift boven de deur: ‘De Bal’

  16. Renesmurf zegt:

    ja, echt waar, weer schitterend hoor.
    Het is wel elke keer hetzelfde praatje, maar ook weer elke keer genieten!

  17. Judith@work zegt:

    Twee goed, de foto van de klok kon ik echt niet thuisbrengen. Hoewel ik er verschillende keren per week lang fiets en dan ook daadwerkelijk op die klok kijk (ik draag geen horloge) is mij die rare stellage nooit opgevallen :-S

  18. Tjan zegt:

    Twee uit drie. Opvallend genoeg kon ik uitgerekend de tekst boven het poortje van de Burcht niet thuis brengen. Terwijl ik daar toch 10 jaar lang 50 meter vandaan heb gewoond…

  19. Hanny zegt:

    De poort naar het Burchtplein en de Burcht heb ik indertijd gezien, net als de klok. Het pand met de bogen misschien ook wel, maar dat kan ik mij niet herinneren. Worden er studenten gehuisvest boven Etam?

  20. Di Mario zegt:

    Geen één….. terwijl ik toch wel in de buurt van de Etam ben geweest volgens mij.
    Love As Always
    Di Mario

  21. Heb echt zitten piekeren over de tekst kende hem en zag hem voor me, maar kon hem maar niet thuisbrengen.
    Het huis was een makkie uiteraard.
    De klok herkende ik echt niet zo op de foto.

  22. ♥ klaproos zegt:

    ‘PUGNO PRO PATRIA’
    dat zouden best twee heerlijk gebakken vissen kunnen zijn, 🙂
    whaahaha een heerlijke naam , zeg tagrijn, ik heb een nieuwe ‘PUGNO PRO PATRIA’
    zou jij het leuk vinden om die vanavond aan te snijden dan wel uit te schenken….
    kan ook nog hé,
    doe mij maar een glaasje:-)
    “proost hé”

  23. ♥ klaproos zegt:

    ‘PUGNO PRO PATRIA’
    dat zouden best twee heerlijk gebakken vissen kunnen zijn, 🙂
    whaahaha een heerlijke naam , zeg tagrijn, ik heb een nieuwe ‘PUGNO PRO PATRIA’
    zou jij het leuk vinden om die vanavond aan te snijden dan wel uit te schenken….
    kan ook nog hé,
    doe mij maar een glaasje:-)
    “proost hé”

  24. ♥ klaproos zegt:

    ‘PUGNO PRO PATRIA’
    dat zouden best twee heerlijk gebakken vissen kunnen zijn, 🙂
    whaahaha een heerlijke naam , zeg tagrijn, ik heb een nieuwe ‘PUGNO PRO PATRIA’
    zou jij het leuk vinden om die vanavond aan te snijden dan wel uit te schenken….
    kan ook nog hé,
    doe mij maar een glaasje:-)
    “proost hé”

  25. ♥ klaproos zegt:

    ‘PUGNO PRO PATRIA’
    dat zouden best twee heerlijk gebakken vissen kunnen zijn, 🙂
    whaahaha een heerlijke naam , zeg tagrijn, ik heb een nieuwe ‘PUGNO PRO PATRIA’
    zou jij het leuk vinden om die vanavond aan te snijden dan wel uit te schenken….
    kan ook nog hé,
    doe mij maar een glaasje:-)
    “proost hé”

  26. ♥ klaproos zegt:

    ‘PUGNO PRO PATRIA’
    dat zouden best twee heerlijk gebakken vissen kunnen zijn, 🙂
    whaahaha een heerlijke naam , zeg tagrijn, ik heb een nieuwe ‘PUGNO PRO PATRIA’
    zou jij het leuk vinden om die vanavond aan te snijden dan wel uit te schenken….
    kan ook nog hé,
    doe mij maar een glaasje:-)
    “proost hé”

  27. ♥ klaproos zegt:

    ‘PUGNO PRO PATRIA’
    dat zouden best twee heerlijk gebakken vissen kunnen zijn, 🙂
    whaahaha een heerlijke naam , zeg tagrijn, ik heb een nieuwe ‘PUGNO PRO PATRIA’
    zou jij het leuk vinden om die vanavond aan te snijden dan wel uit te schenken….
    kan ook nog hé,
    doe mij maar een glaasje:-)
    “proost hé”

  28. ♥ klaproos zegt:

    ‘PUGNO PRO PATRIA’
    dat zouden best twee heerlijk gebakken vissen kunnen zijn, 🙂
    whaahaha een heerlijke naam , zeg tagrijn, ik heb een nieuwe ‘PUGNO PRO PATRIA’
    zou jij het leuk vinden om die vanavond aan te snijden dan wel uit te schenken….
    kan ook nog hé,
    doe mij maar een glaasje:-)
    “proost hé”

  29. ♥ klaproos zegt:

    ‘PUGNO PRO PATRIA’
    dat zouden best twee heerlijk gebakken vissen kunnen zijn, 🙂
    whaahaha een heerlijke naam , zeg tagrijn, ik heb een nieuwe ‘PUGNO PRO PATRIA’
    zou jij het leuk vinden om die vanavond aan te snijden dan wel uit te schenken….
    kan ook nog hé,
    doe mij maar een glaasje:-)
    “proost hé”

  30. ♥ klaproos zegt:

    ‘PUGNO PRO PATRIA’
    dat zouden best twee heerlijk gebakken vissen kunnen zijn, 🙂
    whaahaha een heerlijke naam , zeg tagrijn, ik heb een nieuwe ‘PUGNO PRO PATRIA’
    zou jij het leuk vinden om die vanavond aan te snijden dan wel uit te schenken….
    kan ook nog hé,
    doe mij maar een glaasje:-)
    “proost hé”

  31. ♥ klaproos zegt:

    ‘PUGNO PRO PATRIA’
    dat zouden best twee heerlijk gebakken vissen kunnen zijn, 🙂
    whaahaha een heerlijke naam , zeg tagrijn, ik heb een nieuwe ‘PUGNO PRO PATRIA’
    zou jij het leuk vinden om die vanavond aan te snijden dan wel uit te schenken….
    kan ook nog hé,
    doe mij maar een glaasje:-)
    “proost hé”

  32. ♥ klaproos zegt:

    ‘PUGNO PRO PATRIA’
    dat zouden best twee heerlijk gebakken vissen kunnen zijn, 🙂
    whaahaha een heerlijke naam , zeg tagrijn, ik heb een nieuwe ‘PUGNO PRO PATRIA’
    zou jij het leuk vinden om die vanavond aan te snijden dan wel uit te schenken….
    kan ook nog hé,
    doe mij maar een glaasje:-)
    “proost hé”

  33. ♥ klaproos zegt:

    ‘PUGNO PRO PATRIA’
    dat zouden best twee heerlijk gebakken vissen kunnen zijn, 🙂
    whaahaha een heerlijke naam , zeg tagrijn, ik heb een nieuwe ‘PUGNO PRO PATRIA’
    zou jij het leuk vinden om die vanavond aan te snijden dan wel uit te schenken….
    kan ook nog hé,
    doe mij maar een glaasje:-)
    “proost hé”

  34. ♥ klaproos zegt:

    ‘PUGNO PRO PATRIA’
    dat zouden best twee heerlijk gebakken vissen kunnen zijn, 🙂
    whaahaha een heerlijke naam , zeg tagrijn, ik heb een nieuwe ‘PUGNO PRO PATRIA’
    zou jij het leuk vinden om die vanavond aan te snijden dan wel uit te schenken….
    kan ook nog hé,
    doe mij maar een glaasje:-)
    “proost hé”

  35. ♥ klaproos zegt:

    ‘PUGNO PRO PATRIA’
    dat zouden best twee heerlijk gebakken vissen kunnen zijn, 🙂
    whaahaha een heerlijke naam , zeg tagrijn, ik heb een nieuwe ‘PUGNO PRO PATRIA’
    zou jij het leuk vinden om die vanavond aan te snijden dan wel uit te schenken….
    kan ook nog hé,
    doe mij maar een glaasje:-)
    “proost hé”

  36. ♥ klaproos zegt:

    ‘PUGNO PRO PATRIA’
    dat zouden best twee heerlijk gebakken vissen kunnen zijn, 🙂
    whaahaha een heerlijke naam , zeg tagrijn, ik heb een nieuwe ‘PUGNO PRO PATRIA’
    zou jij het leuk vinden om die vanavond aan te snijden dan wel uit te schenken….
    kan ook nog hé,
    doe mij maar een glaasje:-)
    “proost hé”

  37. ♥ klaproos zegt:

    ‘PUGNO PRO PATRIA’
    dat zouden best twee heerlijk gebakken vissen kunnen zijn, 🙂
    whaahaha een heerlijke naam , zeg tagrijn, ik heb een nieuwe ‘PUGNO PRO PATRIA’
    zou jij het leuk vinden om die vanavond aan te snijden dan wel uit te schenken….
    kan ook nog hé,
    doe mij maar een glaasje:-)
    “proost hé”

  38. ♥ klaproos zegt:

    ‘PUGNO PRO PATRIA’
    dat zouden best twee heerlijk gebakken vissen kunnen zijn, 🙂
    whaahaha een heerlijke naam , zeg tagrijn, ik heb een nieuwe ‘PUGNO PRO PATRIA’
    zou jij het leuk vinden om die vanavond aan te snijden dan wel uit te schenken….
    kan ook nog hé,
    doe mij maar een glaasje:-)
    “proost hé”

Je kunt hier reageren

