LEIDSE LENTE

Leiden was vroeger een textielstad en om die herinnering levend te houden worden jaarlijks de Lakenfeesten gehouden en vond ook dit jaar weer het Textielfestival plaats.Op 35 plaatsen in de stad gaven textielkunstenaars uit het hele land acte de presence om hun werk aan het publiek te tonen.
Tagrijn ging kijken bij’ Ars Aemula Naturae op de Pieterskerkgracht, waar de ‘Leidse Lente’ werd gevierd.. Op de oude binnenplaats waren tal van werken opgesteld, zoals Groei en Bloei van Alice Zitman. Dit nieuwe leven van bloemen en groene blaadjes is een feestelijke ouverture.
De bloem die bestaat uit blaadjes van handen werd gemaakt door Nathalie Muller en draagt de titel ‘Spring!’

Het rubber van fietsbinnenbanden gebruikte Marije Mommers voor de wormvormige vormen die naar groei verwijzen.

Aart Korsuize heeft iets met Japan. Daarom borduurde, vlechtte en naaide hij deze fascinerende sumoworstelaar.

Joke van Dalen benadrukt hier dat Leiden de Sleutelstad is. In deze Sleutelstadboogie werden ook sleutels verwerkt.

Jong leven begint met zaden. Reden voor Hetty Arens er een object van te maken.

We gaan naar binnen. De hele Saeghmolenkamer is in beslag genomen door een speciaal voor deze ruimte gemaakt object van Jantine Koppert. ‘Dancing on Gaia’ toont ons een vervreemdend, transparantΒ  een zeer ruimtelijk landschap.

Ludy Feyen en Ingrid Garrod maakten onderstaande Old World van wilgen en vilt. De constructie is van Ludy, het vilt werd gemaakt door Ingrid. We zien wat schapen, een hond en een kopje dat dan waarschijnlijk van een herder is.

Nathalie Muller is niet alleen grafisch kunstenaar, maar werkt ook met textiel. Deze bloedrode armen en handen kreeg als titel De Snijmeester. Je ziet hoe het bloed langs de vingers sijpelt.

We gaan naar de galeriezaal die wordt gevuld door werk van Lichel van der Ende. Hieronder een van zijn draagbare objecten.

Van zijn model wordt een kunstwerk gemaakt. Verrassend zijn hier bijvoorbeeld de beha’s die als hoofddeksel dienst doen.

Met duizenden puzzelstukjes realiseerde hij hier een project met de toepasselijke titel Ongepast. De bezoeker wordt uitgenodigd iets aan het kunstwerk toe te voegen in de vorm van een puzzelstukje met een eigen toets, zoals een naam of een vingerafdruk. Zo groeit het kunstwerk.

We zien hieronder de kunstenaar aan het werk, bezig met het toevoegen van ingeleverde puzzelstukjes.

Hieronder nog een detail van de berg puzzelstukjes.

Dit bericht werd geplaatst in Cultuur. Bookmark de permalink .

40 reacties op LEIDSE LENTE

  1. st@@rt zegt:

    WAUW wat een leuke, boeiende kunst!

  2. O, wat een mooie reportage. En nog mooiere kunstwerken. Dat vrolijke jurkje helemaal te gek.

  3. Martine zegt:

    Je kunt op zo’n dag niet alles zien (daarvoor was er teveel) daarom ik ben blij dat ik door jou nog meer moois zie.
    XXXm

  4. Berthi zegt:

    Leuk om hier veel foto’s te zien van Ars Aemula Naturae. Door tijdgebrek ben ik hier helaas niet geweest. Het is maar goed dat er blogs bestaan!

  5. Morgaine zegt:

    Oh wauw, de puzzelstukjes zijn toch echt wel het klapstuk, het interactieve kunstwerk, prachtig!
    XXX

  6. Min zegt:

    Leiden Textielstad, nooit geweten. Maar ja ik kom dan wel onder de rook van Leiden vandaan, maar tijdens mijn jeugd werd er meer op het Textiel verleden van Twente gehamerd..
    Enne o, ja blijkbaar heb ik voor al mijn recente blogbezoekjes de juiste versnelling gevonden..

  7. lenie zegt:

    voel me jΓ‘ren terug geklont …(kunstacademie)
    lente (na een studie biologie) was elders vele malen beter te vinden , en nu weer ….
    die puzzelmaniak zou eens met me mee moeten lopen , zou hij het anders zien …
    ach ja …..simpele vivaldigeest …
    OT : hij ……is dus een zij …en kater ??? welnee ….wij weten hoe te drinken πŸ˜‰

  8. Wat een fantastische tentoonstelling, Tagrijn. Leuk dat je ons er attent op maakt. Heel lang was textiel in de kunst ‘uit’, maar nu weer helemaal in. Ik vind er heel veel prachtige dingen bij.

  9. Er is op diverse p[laatsen in de stad inderdaad goed uitgepakt met deze tentoonstelling.
    Leuk en mooi initiatief.

  10. Daisy zegt:

    Creatieve kunst! Ik vind het wel wat hebben!

  11. rietepietz zegt:

    Ik heb hier 927 puzzelstukjes liggen die er bΓ©st bij gelegd mogen worden πŸ˜‰

  12. Elmar zegt:

    Prachtige craetieve kunstwerken Tagrijn!
    De winter is voorbij dus ze hadden die puzzelstukjes vast niet meer nodig! πŸ˜‰
    groetjes,
    Elmar

  13. Renesmurf zegt:

    Zo, weer allemaal kunst en cultuur gesnoven hier. Altijd mooi, en inderdaad, vooral die puzzelstukjes!

  14. Plato zegt:

    Wat een creativiteit. Ik kies voor die blaadjes van handen. Want het is origineel zonder werkelijk grotesk te worden. Met respect voor de andere getoonde kunstwerken.
    OT. je zult tevreden zijn: de verkiezingen gaan opnieuw van start. Zonder fraude deze keer.

  15. Aline zegt:

    Apart om te zien, daar zitten een paar leuke werken tussen…

  16. Een hartstikke leuke en fleurige expositie, Tagrijn. Je hoeft je daar niet te vervelen, als je een beetje door kunt lopen, dat dan weer wel πŸ™‚

  17. prachtig!
    de eerste foto zette gelijk de juiste toon πŸ™‚
    maar het kunstwerk van Nathalie Muller vind ik helemaal te gek πŸ™‚

  18. paco zegt:

    wonderschoon blog

  19. tagrijn zegt:

    @Hanny: hij had er een van zijn draagbare objecten in gezet.

  20. boomkruiper zegt:

    En laat ik nou net een puzzelstukje kwijt zijn … πŸ˜‰ :))

  21. Hanny zegt:

    Wat de puzzelstukjes met textiel te maken hebben, snap ik niet helemaal. Of het moeten stukjes vilt o.i.d. zijn.
    Textiele werkvormen hebben altijd mijn interesse. Er zijn prachtige werken bij.

  22. whaahaaaa, aan puzzelstukjes geen gebrek?? :-))
    dit is een heel mooi initiatief, dat door elk van de kunstenaars op zijn/haar manier ingevuld wordt!
    morgen mijn nieuw hoedje eens uittesten .. ;-))))

  23. ohhhhhhhhhhhhhhhhh tagrijn,
    die puzzel is wel wonderlijk mooi,
    ik hoop dat vriendje martientje ook hier is geweest πŸ™‚
    en dit met eigen ogen heeft mogen aan schouwen,
    het ziet er uit als een expositie waar ik een middag zoet zou zijn,
    knappe voorstellingen van het lentegevoel:-)
    het begint bij mij te kriebelen:-)
    ( OT )
    het biertje staat koud:-)

  24. ohhhhhhhhhhhhhhhhh tagrijn,
    die puzzel is wel wonderlijk mooi,
    ik hoop dat vriendje martientje ook hier is geweest πŸ™‚
    en dit met eigen ogen heeft mogen aan schouwen,
    het ziet er uit als een expositie waar ik een middag zoet zou zijn,
    knappe voorstellingen van het lentegevoel:-)
    het begint bij mij te kriebelen:-)
    ( OT )
    het biertje staat koud:-)

  25. ohhhhhhhhhhhhhhhhh tagrijn,
    die puzzel is wel wonderlijk mooi,
    ik hoop dat vriendje martientje ook hier is geweest πŸ™‚
    en dit met eigen ogen heeft mogen aan schouwen,
    het ziet er uit als een expositie waar ik een middag zoet zou zijn,
    knappe voorstellingen van het lentegevoel:-)
    het begint bij mij te kriebelen:-)
    ( OT )
    het biertje staat koud:-)

  26. ohhhhhhhhhhhhhhhhh tagrijn,
    die puzzel is wel wonderlijk mooi,
    ik hoop dat vriendje martientje ook hier is geweest πŸ™‚
    en dit met eigen ogen heeft mogen aan schouwen,
    het ziet er uit als een expositie waar ik een middag zoet zou zijn,
    knappe voorstellingen van het lentegevoel:-)
    het begint bij mij te kriebelen:-)
    ( OT )
    het biertje staat koud:-)

  27. ohhhhhhhhhhhhhhhhh tagrijn,
    die puzzel is wel wonderlijk mooi,
    ik hoop dat vriendje martientje ook hier is geweest πŸ™‚
    en dit met eigen ogen heeft mogen aan schouwen,
    het ziet er uit als een expositie waar ik een middag zoet zou zijn,
    knappe voorstellingen van het lentegevoel:-)
    het begint bij mij te kriebelen:-)
    ( OT )
    het biertje staat koud:-)

  28. ohhhhhhhhhhhhhhhhh tagrijn,
    die puzzel is wel wonderlijk mooi,
    ik hoop dat vriendje martientje ook hier is geweest πŸ™‚
    en dit met eigen ogen heeft mogen aan schouwen,
    het ziet er uit als een expositie waar ik een middag zoet zou zijn,
    knappe voorstellingen van het lentegevoel:-)
    het begint bij mij te kriebelen:-)
    ( OT )
    het biertje staat koud:-)

  29. ohhhhhhhhhhhhhhhhh tagrijn,
    die puzzel is wel wonderlijk mooi,
    ik hoop dat vriendje martientje ook hier is geweest πŸ™‚
    en dit met eigen ogen heeft mogen aan schouwen,
    het ziet er uit als een expositie waar ik een middag zoet zou zijn,
    knappe voorstellingen van het lentegevoel:-)
    het begint bij mij te kriebelen:-)
    ( OT )
    het biertje staat koud:-)

  30. ohhhhhhhhhhhhhhhhh tagrijn,
    die puzzel is wel wonderlijk mooi,
    ik hoop dat vriendje martientje ook hier is geweest πŸ™‚
    en dit met eigen ogen heeft mogen aan schouwen,
    het ziet er uit als een expositie waar ik een middag zoet zou zijn,
    knappe voorstellingen van het lentegevoel:-)
    het begint bij mij te kriebelen:-)
    ( OT )
    het biertje staat koud:-)

  31. ohhhhhhhhhhhhhhhhh tagrijn,
    die puzzel is wel wonderlijk mooi,
    ik hoop dat vriendje martientje ook hier is geweest πŸ™‚
    en dit met eigen ogen heeft mogen aan schouwen,
    het ziet er uit als een expositie waar ik een middag zoet zou zijn,
    knappe voorstellingen van het lentegevoel:-)
    het begint bij mij te kriebelen:-)
    ( OT )
    het biertje staat koud:-)

  32. ohhhhhhhhhhhhhhhhh tagrijn,
    die puzzel is wel wonderlijk mooi,
    ik hoop dat vriendje martientje ook hier is geweest πŸ™‚
    en dit met eigen ogen heeft mogen aan schouwen,
    het ziet er uit als een expositie waar ik een middag zoet zou zijn,
    knappe voorstellingen van het lentegevoel:-)
    het begint bij mij te kriebelen:-)
    ( OT )
    het biertje staat koud:-)

  33. ohhhhhhhhhhhhhhhhh tagrijn,
    die puzzel is wel wonderlijk mooi,
    ik hoop dat vriendje martientje ook hier is geweest πŸ™‚
    en dit met eigen ogen heeft mogen aan schouwen,
    het ziet er uit als een expositie waar ik een middag zoet zou zijn,
    knappe voorstellingen van het lentegevoel:-)
    het begint bij mij te kriebelen:-)
    ( OT )
    het biertje staat koud:-)

  34. ohhhhhhhhhhhhhhhhh tagrijn,
    die puzzel is wel wonderlijk mooi,
    ik hoop dat vriendje martientje ook hier is geweest πŸ™‚
    en dit met eigen ogen heeft mogen aan schouwen,
    het ziet er uit als een expositie waar ik een middag zoet zou zijn,
    knappe voorstellingen van het lentegevoel:-)
    het begint bij mij te kriebelen:-)
    ( OT )
    het biertje staat koud:-)

  35. ohhhhhhhhhhhhhhhhh tagrijn,
    die puzzel is wel wonderlijk mooi,
    ik hoop dat vriendje martientje ook hier is geweest πŸ™‚
    en dit met eigen ogen heeft mogen aan schouwen,
    het ziet er uit als een expositie waar ik een middag zoet zou zijn,
    knappe voorstellingen van het lentegevoel:-)
    het begint bij mij te kriebelen:-)
    ( OT )
    het biertje staat koud:-)

  36. ohhhhhhhhhhhhhhhhh tagrijn,
    die puzzel is wel wonderlijk mooi,
    ik hoop dat vriendje martientje ook hier is geweest πŸ™‚
    en dit met eigen ogen heeft mogen aan schouwen,
    het ziet er uit als een expositie waar ik een middag zoet zou zijn,
    knappe voorstellingen van het lentegevoel:-)
    het begint bij mij te kriebelen:-)
    ( OT )
    het biertje staat koud:-)

  37. ohhhhhhhhhhhhhhhhh tagrijn,
    die puzzel is wel wonderlijk mooi,
    ik hoop dat vriendje martientje ook hier is geweest πŸ™‚
    en dit met eigen ogen heeft mogen aan schouwen,
    het ziet er uit als een expositie waar ik een middag zoet zou zijn,
    knappe voorstellingen van het lentegevoel:-)
    het begint bij mij te kriebelen:-)
    ( OT )
    het biertje staat koud:-)

  38. ohhhhhhhhhhhhhhhhh tagrijn,
    die puzzel is wel wonderlijk mooi,
    ik hoop dat vriendje martientje ook hier is geweest πŸ™‚
    en dit met eigen ogen heeft mogen aan schouwen,
    het ziet er uit als een expositie waar ik een middag zoet zou zijn,
    knappe voorstellingen van het lentegevoel:-)
    het begint bij mij te kriebelen:-)
    ( OT )
    het biertje staat koud:-)

  39. ohhhhhhhhhhhhhhhhh tagrijn,
    die puzzel is wel wonderlijk mooi,
    ik hoop dat vriendje martientje ook hier is geweest πŸ™‚
    en dit met eigen ogen heeft mogen aan schouwen,
    het ziet er uit als een expositie waar ik een middag zoet zou zijn,
    knappe voorstellingen van het lentegevoel:-)
    het begint bij mij te kriebelen:-)
    ( OT )
    het biertje staat koud:-)

  40. Di Mario zegt:

    Die puzzel vind ik wel gaaf zeg. Maar ja… als ik dat thuis voor ga stellen, dan krijg ik waarschijnlijk ruzie.
    Love as Always
    Di Mario

Je kunt hier reageren

