LEIDS DETAIL 165

Eerst even dit…
De meeste lezers hadden het wel door: De glossy Geert, waarover Tagrijn hier berichtte, zou vanaf 1 april in de winkel te koop zijn. En dat is toch wel een heel verdachte datum! Het was trouwens wel verheugend dat geen enkele reaguurder er een goed woord voor over had…
                                          –o-o-o-o-o-o-

Waar staat het huis dat je hierboven ziet? Wat is dit voor een merkwaardig teken? Wat doet dat hek daar?
Dat zijn de drie vragen voor deze week in Leids Detail, waarop hieronder het antwoord weer is te vinden
.

Je ziet het hieronder al op de muur staan: dit is restaurant Wessels aan de Haven vlakbij de Zijlpoort.

Aan de voet van molen De Valk vind je deze zonnewijzer uit 1982. Het ontwerp is van C. van Groeningen. Op het detail is dus aan de schaduw van de wijzer te zien hoe laat de foto gemaakt is! (De zomertijd was nog niet ingegaan.)

Het hekwerk op de derde foto bevindt zich op het Kort Galgewater. Vroeger was het deel achter het hek alleen toegankelijk voor mensen die bij de Stadstimmerwerf moesten zijn. Een deel van dat gebouw zie je rechts op de foto. Nu is het hek gewoon open, want je vindt er een wooncomplex, een Rembrandtatelier en je kunt zo naar molen De Put lopen. Als herinnering aan vervlogen tijden is besloten het hek gewoon te laten staan.


Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail. Bookmark de permalink .

39 reacties op LEIDS DETAIL 165

  1. zakina zegt:

    Wat leuk die zonnewijzer, zou dat de grootste van Nederland zijn? En ja, zo’n hek heeft dan ook wel weer wat!! Uit nostalgie gewoon laten staan.

  2. Plato zegt:

    Vroeg in de ochtend en TE laat naar bed
    De wekker verkeerd en onstuimig gezet
    Met dichte ogen het Leidse bezien
    Een NUL is het loon dat ik nu verdien

  3. Ghita zegt:

    Ik had alleen het hek goed. Erg goed weer deze details. Ik kom er steeds weer achter dat ik nog lang niet alle details van Leiden ken.
    groetjes Ghita

  4. Aline zegt:

    Mooie foto’s… en fijn om te lezen dat we niet in je 1 april grap getrapt zijn… al had de grap echt leuk geweest als hij wel een blad had uitgebracht op 1 april… 😉

  5. Pasula zegt:

    Jij ook prettige paasdagen Tagrijn en ja Leiden wordt steeds mooier in m’n ogen, juist door al die leuke details die je plaatst. Die molen vind ik erg aantrekkelijk om te zien, daar wil ik nog wel eens m’n camera laten snorren, uniek bouwwerk!

  6. rietepietz zegt:

    Jammer dat de Gerda niet óók een 1 aprilgrap was ,had veel geld uitgespaard 😉

  7. st@@rt zegt:

    Idd mooi dat niemand Geert willen kopen… Gisteren bij mijn (oude) moeder zag ik de Gerda liggen. Ik heb het ding niet gehad (gelukkig maar) Mijn ( vergeetachtige) moeder snapte er ook (gelukkig maar)geen barst meer van
    Fijne paas

  8. Morgaine zegt:

    Dat van de Geert dacht ik al, de datum inderdaad, maar goed, zo weet je ook weer meer over de mede mens, hahaha al had ik niet verwacht dat liefhebbers zouden reageren 😀
    Dit is weer een prachtige toer door Leiden heen, de Valk ben ik geloof ik wel geweest, bij een molen, maar of dat deze is? Dat weet ik zo niet.
    XXX

  9. dat het een restaurantje is, zie je wel aan de visa sticker 🙂
    het terrasje mag wel wat gezellig
    dat ziet er niet zo uitnodigend uit
    iets meer wintergroen en voorjaarsbolletje 😉

  10. Nummer drie had ik uiteraard gelijk goed.
    Maar je hebt mij wel op het verkeerde been gezet met de eerste twee foto’s wist het echt niet, totdat ik de oplossing las.
    Prettige Pasen.

  11. Petronella zegt:

    Mooi, die zonnewijzer.
    En die glossy…. ik had het niet eens door.

  12. naast de zonnewijzer kun je niet kijken?
    hij staat daar wel prachtig, zo dicht bij de molen?
    de voor- en zijgevel van het restaurant is heel erg verschillend??
    gezellige paasdagen, tagrijn!

  13. Renesmurf zegt:

    Ik vind 1 april altijd wel leuk, alles mag en kan, en je zou er normaal zo het journaal mee halen.
    Molens vind ik ook prachtig.
    Gewoon ware kunstwerken.

  14. Elmar zegt:

    Leuk die reuze zonnewijzer met de molen op de achtergrond!
    groetjes en fijne paasdagen!
    Elmar

  15. Putter zegt:

    Dat is wel een flink uit de kluiten gewassen zonnewijzer… zo zie je ze niet vaak. Interessant!

  16. Tjan zegt:

    Drie uit drie – na vorige week goed voor het zelfvertrouwen. Vandaag overigens met een mond vol tanden toen iemand me op de Haarlemmerstraat vroeg waar de Stevenshof was. Ja, die wijk kende ik uiteraard wel. Jij kende het zijstraatje van de Haarlemmerstraat dat zo blijkt te heten ongetwijfeld ook. Toch?

  17. tagrijn zegt:

    @Niklas: Nee, tijdens de zomertijd wordt de paal niet verzet. De aangegeven tijd wijkt dan dus een uur af.

  18. JantjeDee zegt:

    lieve Tagrijn..
    dat had ik wel gelezen hoor, en bovendien ken ik je ondertussen goed genoeg om het te weten:
    Tagrijn houdt niet van Geert !!
    Maar ik ook niet en dus scrollde ik gauw door naar plezieriger plaatjes voor mijn ogen 😉
    elke keer dat ik die kop voorbij zie komen is me één te veel hiihihihihiihihih
    Fijne Gezellige Liefdevolle Paasdagen toegewenst !
    Liefs janneke

  19. paco zegt:

    Ja, daar zou ik oo kwel een eitje willen stukslaan

  20. Niklas zegt:

    Mooie beelden van Leiden weer!
    Maar het lijkt me moeilijk om die zonnewijzer om te schakelen tussen zomer- en wintertijd…
    Of kunnen ze de positie van die paal gemakkelijk veranderen?

  21. Di Mario zegt:

    Jij bent me daar ook een leids detail ook he. Wel mooi trouwens die zonnewijzer.
    Love as always
    Di Mario

  22. Hanny zegt:

    Een heel gezellig plekje daar bij het restaurant. Daar zou ik wel een paasontbijtje willen nuttigen.
    Fijne paasdagen!

  23. ♥ klaproos zegt:

    hmmmmmmmmmmmmm
    heb jij mij in het ootje willen nemen
    * boos kijk*
    whaahhahahahahaha
    oké het is gelukt,ik ben er met 2 voeten ingetrapt, hihihi
    maar geef toe, die wilders is idioot genoeg ervoor,
    als goedmakertje
    neem je me maar mee naar dat restaurant tagrijn, dan lullen we nergens meer over en zéker niet over wilders,
    “proost”

  24. ♥ klaproos zegt:

    hmmmmmmmmmmmmm
    heb jij mij in het ootje willen nemen
    * boos kijk*
    whaahhahahahahaha
    oké het is gelukt,ik ben er met 2 voeten ingetrapt, hihihi
    maar geef toe, die wilders is idioot genoeg ervoor,
    als goedmakertje
    neem je me maar mee naar dat restaurant tagrijn, dan lullen we nergens meer over en zéker niet over wilders,
    “proost”

  25. ♥ klaproos zegt:

    hmmmmmmmmmmmmm
    heb jij mij in het ootje willen nemen
    * boos kijk*
    whaahhahahahahaha
    oké het is gelukt,ik ben er met 2 voeten ingetrapt, hihihi
    maar geef toe, die wilders is idioot genoeg ervoor,
    als goedmakertje
    neem je me maar mee naar dat restaurant tagrijn, dan lullen we nergens meer over en zéker niet over wilders,
    “proost”

  26. ♥ klaproos zegt:

    hmmmmmmmmmmmmm
    heb jij mij in het ootje willen nemen
    * boos kijk*
    whaahhahahahahaha
    oké het is gelukt,ik ben er met 2 voeten ingetrapt, hihihi
    maar geef toe, die wilders is idioot genoeg ervoor,
    als goedmakertje
    neem je me maar mee naar dat restaurant tagrijn, dan lullen we nergens meer over en zéker niet over wilders,
    “proost”

  27. ♥ klaproos zegt:

    hmmmmmmmmmmmmm
    heb jij mij in het ootje willen nemen
    * boos kijk*
    whaahhahahahahaha
    oké het is gelukt,ik ben er met 2 voeten ingetrapt, hihihi
    maar geef toe, die wilders is idioot genoeg ervoor,
    als goedmakertje
    neem je me maar mee naar dat restaurant tagrijn, dan lullen we nergens meer over en zéker niet over wilders,
    “proost”

  28. ♥ klaproos zegt:

    hmmmmmmmmmmmmm
    heb jij mij in het ootje willen nemen
    * boos kijk*
    whaahhahahahahaha
    oké het is gelukt,ik ben er met 2 voeten ingetrapt, hihihi
    maar geef toe, die wilders is idioot genoeg ervoor,
    als goedmakertje
    neem je me maar mee naar dat restaurant tagrijn, dan lullen we nergens meer over en zéker niet over wilders,
    “proost”

  29. ♥ klaproos zegt:

    hmmmmmmmmmmmmm
    heb jij mij in het ootje willen nemen
    * boos kijk*
    whaahhahahahahaha
    oké het is gelukt,ik ben er met 2 voeten ingetrapt, hihihi
    maar geef toe, die wilders is idioot genoeg ervoor,
    als goedmakertje
    neem je me maar mee naar dat restaurant tagrijn, dan lullen we nergens meer over en zéker niet over wilders,
    “proost”

  30. ♥ klaproos zegt:

    hmmmmmmmmmmmmm
    heb jij mij in het ootje willen nemen
    * boos kijk*
    whaahhahahahahaha
    oké het is gelukt,ik ben er met 2 voeten ingetrapt, hihihi
    maar geef toe, die wilders is idioot genoeg ervoor,
    als goedmakertje
    neem je me maar mee naar dat restaurant tagrijn, dan lullen we nergens meer over en zéker niet over wilders,
    “proost”

  31. ♥ klaproos zegt:

    hmmmmmmmmmmmmm
    heb jij mij in het ootje willen nemen
    * boos kijk*
    whaahhahahahahaha
    oké het is gelukt,ik ben er met 2 voeten ingetrapt, hihihi
    maar geef toe, die wilders is idioot genoeg ervoor,
    als goedmakertje
    neem je me maar mee naar dat restaurant tagrijn, dan lullen we nergens meer over en zéker niet over wilders,
    “proost”

  32. ♥ klaproos zegt:

    hmmmmmmmmmmmmm
    heb jij mij in het ootje willen nemen
    * boos kijk*
    whaahhahahahahaha
    oké het is gelukt,ik ben er met 2 voeten ingetrapt, hihihi
    maar geef toe, die wilders is idioot genoeg ervoor,
    als goedmakertje
    neem je me maar mee naar dat restaurant tagrijn, dan lullen we nergens meer over en zéker niet over wilders,
    “proost”

  33. ♥ klaproos zegt:

    hmmmmmmmmmmmmm
    heb jij mij in het ootje willen nemen
    * boos kijk*
    whaahhahahahahaha
    oké het is gelukt,ik ben er met 2 voeten ingetrapt, hihihi
    maar geef toe, die wilders is idioot genoeg ervoor,
    als goedmakertje
    neem je me maar mee naar dat restaurant tagrijn, dan lullen we nergens meer over en zéker niet over wilders,
    “proost”

  34. ♥ klaproos zegt:

    hmmmmmmmmmmmmm
    heb jij mij in het ootje willen nemen
    * boos kijk*
    whaahhahahahahaha
    oké het is gelukt,ik ben er met 2 voeten ingetrapt, hihihi
    maar geef toe, die wilders is idioot genoeg ervoor,
    als goedmakertje
    neem je me maar mee naar dat restaurant tagrijn, dan lullen we nergens meer over en zéker niet over wilders,
    “proost”

  35. ♥ klaproos zegt:

    hmmmmmmmmmmmmm
    heb jij mij in het ootje willen nemen
    * boos kijk*
    whaahhahahahahaha
    oké het is gelukt,ik ben er met 2 voeten ingetrapt, hihihi
    maar geef toe, die wilders is idioot genoeg ervoor,
    als goedmakertje
    neem je me maar mee naar dat restaurant tagrijn, dan lullen we nergens meer over en zéker niet over wilders,
    “proost”

  36. ♥ klaproos zegt:

    hmmmmmmmmmmmmm
    heb jij mij in het ootje willen nemen
    * boos kijk*
    whaahhahahahahaha
    oké het is gelukt,ik ben er met 2 voeten ingetrapt, hihihi
    maar geef toe, die wilders is idioot genoeg ervoor,
    als goedmakertje
    neem je me maar mee naar dat restaurant tagrijn, dan lullen we nergens meer over en zéker niet over wilders,
    “proost”

  37. ♥ klaproos zegt:

    hmmmmmmmmmmmmm
    heb jij mij in het ootje willen nemen
    * boos kijk*
    whaahhahahahahaha
    oké het is gelukt,ik ben er met 2 voeten ingetrapt, hihihi
    maar geef toe, die wilders is idioot genoeg ervoor,
    als goedmakertje
    neem je me maar mee naar dat restaurant tagrijn, dan lullen we nergens meer over en zéker niet over wilders,
    “proost”

  38. ♥ klaproos zegt:

    hmmmmmmmmmmmmm
    heb jij mij in het ootje willen nemen
    * boos kijk*
    whaahhahahahahaha
    oké het is gelukt,ik ben er met 2 voeten ingetrapt, hihihi
    maar geef toe, die wilders is idioot genoeg ervoor,
    als goedmakertje
    neem je me maar mee naar dat restaurant tagrijn, dan lullen we nergens meer over en zéker niet over wilders,
    “proost”

  39. ♥ klaproos zegt:

    hmmmmmmmmmmmmm
    heb jij mij in het ootje willen nemen
    * boos kijk*
    whaahhahahahahaha
    oké het is gelukt,ik ben er met 2 voeten ingetrapt, hihihi
    maar geef toe, die wilders is idioot genoeg ervoor,
    als goedmakertje
    neem je me maar mee naar dat restaurant tagrijn, dan lullen we nergens meer over en zéker niet over wilders,
    “proost”

Je kunt hier reageren

