GALERIE DE PIETER

Een paar maanden geleden sloeg een aantal aan Ars verbonden kunstenaars de handen ineen en besloot een eigen galerie te beginnen. Zij vonden een leegstaand winkelpand aan de Lokhorststraat en begonnen. Nu wil het toeval dat het postkantoor aan de Breestraat zijn deuren sloot en zijn service verplaatste naar wat kleinere boekwinkels en supermarkten. Voor het leegstaande pand aan de Breestraat werd nu antikraakbewoning gezocht. De kunstenaar Barthel Brussee vroeg en kreeg de beschikking over de eerste verdieping en opperde dat de begane grond zeer geschikt zou zijn voor een galerie. Dat gebeurde en zo verhuisde Galerie de Pieter op 9 april naar het vroegere postkantoor.

De boel werd schoongemaakt, geschilderd en gewit, al zijn er wat elementen die aan het verleden doen denken zoals deze zware kluisdeur met uitzicht op een werk van Michel Siebes.

Een beetje van een ander en een beetje van jezelf. Op deze wijze maakt Marjan Waanders de laatste tijd haar kunstwerken.

Een kleurrijk abstract van Boudewijn Schrijver:

De hiervoor al genoemde Barthel Brussee schilderde dit tweetal dat waarschijnlijk al langer in het huwelijksbootje zit dan in dit vaartuig.

Een sierlijke constructie van Jack Prins.

In deze sculptuur van Hans Bos speelt de wat haveloze achtergrond een fraaie rol.

‘Burn, burn, burn’, is de titel van dit werk van Peter de Rooden.

Dit bericht werd geplaatst in Cultuur. Bookmark de permalink .

37 reacties op GALERIE DE PIETER

  1. boomkruiper zegt:

    Die Barthel daar ga ik voor. Het echtpaar heeft geen woorden meer nodig om toch met elkaar te communiceren, al lijkt het niet zo

  2. Dwarsbongel zegt:

    Goeie actie! Maar niet uniek: wel al eens gehoord van Kunstreizigers? Die “hoppen” ook van het ene tijdelijk leegstaande pand naar het volgende met ateliers en expositieruimte:
    http://kunstreizigers.ning.com/
    Ze hebben al op verschillende plaatsen in Drenthe en Groningen gezeten. Exposities hebben ook al afzonderlijk reizen gemaakt.

  3. Thérèse zegt:

    Dat is altijd belangrijk, een kunstenaarsinitiatief. Dit ziet er goed uit.
    Wij hebben een hele tijd geleden zo ook een galerie gehad in een leeg staand winkelpand in een druk winkelcentrum. Was erg leuk.

  4. rietepietz zegt:

    Mooie huisvesting voor een tentoonstelling en altijd beter dan leeg laten staan .De kunstwerken spreken me minder aan al zou het echtpaar in d waterfiets wel een potje bij me kunnen breken 😉

  5. Herman zegt:

    Een prachtige expositie, zo te zien. Ik had nog geen tijd om te gaan vanwege de beperkte openingstijden op zaterdag en zondag, maar zaterdag staat nu in mijn agenda.
    OT: bedankt voor de eettips.

  6. Morgaine zegt:

    Prachtig Tagrijn, werkelijk prachtig, vooral wat er in de kluis hangt, die heeft een zeer goede plek als je het mij vraagt :-))
    XXX

  7. Off topic, ik zag net op de poll van de NOS staat we op 48%, ga zo eens op 3 FM kijken.

  8. Plato zegt:

    Wat goed dat je daar foto’s mocht maken. Het beste schilderij vind ik toch dat echtpaar. Omdat je daar de lol van een daggie uit zo fijn van de gezichten kan aflezen. Het werk deed me denken aan dat van Marius van Dokkum, die ook al schilderend tot op het bot ontleedt. Prachtig.

  9. Elmar zegt:

    Leuk dat op deze manier dat oude postkantoor toch weer een nuttige bestemming heeft gekregen!
    Dat echtpaar in het (huwelijks)bootje vind ik super!
    groetjes,
    Elmar

  10. Di Mario zegt:

    Mooi dat zo’n gebouw zo’n bestemming heeft gekregen. Die kunst is wel apart. Niet altijd mooi, maar het is zeker het rondlopen waard.
    Love As always
    Di Mario

  11. Ciel zegt:

    Oh, Tagrijn, had kunnen weten dat jij hier naartoe zou gaan. Het staat ook op mijn lijstje, ik wil er gauw eens heen. Alleen al de locatie die zo’n bijzondere bestemming heeft gekregen!
    Wat is het toch leuk dat er altijd weer mensen opstaan met zulke leuke initiatieven!

  12. paco zegt:

    Dat is tenminste de moeite waard

  13. OT: hetlijktwelzeeuwsvlaanderen 🙂
    Laat maar weten als je het Zeeuws-Vlaamse land bezoekt! Koffie staat bij ons klaar.

  14. het oude postkantoor is in dit geval een ideale plek voor een kunstgalerij!
    je laat hier bijzondere kunstwerken zien, tagrijn!

  15. Wat is het mooi geworden, ik ga er gauw kijken.
    Dit is nu weer eens iets positiefs in Leiden wat betreft het kunstbeleid.
    Off topic, geen idee waarom het vandaag al was, misschien omdat na 8 mei iedereen een beetje bevrijdingsmoe is.
    Maar ze hadden wel mazzel met het weer.

  16. Pasula zegt:

    Een leegstaand gebouw is ook niks en zo wordt het goed benut. Ik zie wel het postkantoor nog voor me maar dan nu véél vrolijker!

  17. ♥ klaproos zegt:

    ohhh wat een heerlijke expositie tagrijn, ik zou me hier wel kunnen verlekkeren op de mooie dingen die ik zie,
    heerlijk,
    feestelijke kleurijke kunst,
    dáár hou ik van 🙂
    slaap lekker

  18. ♥ klaproos zegt:

    ohhh wat een heerlijke expositie tagrijn, ik zou me hier wel kunnen verlekkeren op de mooie dingen die ik zie,
    heerlijk,
    feestelijke kleurijke kunst,
    dáár hou ik van 🙂
    slaap lekker

  19. ♥ klaproos zegt:

    ohhh wat een heerlijke expositie tagrijn, ik zou me hier wel kunnen verlekkeren op de mooie dingen die ik zie,
    heerlijk,
    feestelijke kleurijke kunst,
    dáár hou ik van 🙂
    slaap lekker

  20. ♥ klaproos zegt:

    ohhh wat een heerlijke expositie tagrijn, ik zou me hier wel kunnen verlekkeren op de mooie dingen die ik zie,
    heerlijk,
    feestelijke kleurijke kunst,
    dáár hou ik van 🙂
    slaap lekker

  21. ♥ klaproos zegt:

    ohhh wat een heerlijke expositie tagrijn, ik zou me hier wel kunnen verlekkeren op de mooie dingen die ik zie,
    heerlijk,
    feestelijke kleurijke kunst,
    dáár hou ik van 🙂
    slaap lekker

  22. ♥ klaproos zegt:

    ohhh wat een heerlijke expositie tagrijn, ik zou me hier wel kunnen verlekkeren op de mooie dingen die ik zie,
    heerlijk,
    feestelijke kleurijke kunst,
    dáár hou ik van 🙂
    slaap lekker

  23. ♥ klaproos zegt:

    ohhh wat een heerlijke expositie tagrijn, ik zou me hier wel kunnen verlekkeren op de mooie dingen die ik zie,
    heerlijk,
    feestelijke kleurijke kunst,
    dáár hou ik van 🙂
    slaap lekker

  24. ♥ klaproos zegt:

    ohhh wat een heerlijke expositie tagrijn, ik zou me hier wel kunnen verlekkeren op de mooie dingen die ik zie,
    heerlijk,
    feestelijke kleurijke kunst,
    dáár hou ik van 🙂
    slaap lekker

  25. ♥ klaproos zegt:

    ohhh wat een heerlijke expositie tagrijn, ik zou me hier wel kunnen verlekkeren op de mooie dingen die ik zie,
    heerlijk,
    feestelijke kleurijke kunst,
    dáár hou ik van 🙂
    slaap lekker

  26. ♥ klaproos zegt:

    ohhh wat een heerlijke expositie tagrijn, ik zou me hier wel kunnen verlekkeren op de mooie dingen die ik zie,
    heerlijk,
    feestelijke kleurijke kunst,
    dáár hou ik van 🙂
    slaap lekker

  27. ♥ klaproos zegt:

    ohhh wat een heerlijke expositie tagrijn, ik zou me hier wel kunnen verlekkeren op de mooie dingen die ik zie,
    heerlijk,
    feestelijke kleurijke kunst,
    dáár hou ik van 🙂
    slaap lekker

  28. ♥ klaproos zegt:

    ohhh wat een heerlijke expositie tagrijn, ik zou me hier wel kunnen verlekkeren op de mooie dingen die ik zie,
    heerlijk,
    feestelijke kleurijke kunst,
    dáár hou ik van 🙂
    slaap lekker

  29. ♥ klaproos zegt:

    ohhh wat een heerlijke expositie tagrijn, ik zou me hier wel kunnen verlekkeren op de mooie dingen die ik zie,
    heerlijk,
    feestelijke kleurijke kunst,
    dáár hou ik van 🙂
    slaap lekker

  30. ♥ klaproos zegt:

    ohhh wat een heerlijke expositie tagrijn, ik zou me hier wel kunnen verlekkeren op de mooie dingen die ik zie,
    heerlijk,
    feestelijke kleurijke kunst,
    dáár hou ik van 🙂
    slaap lekker

  31. ♥ klaproos zegt:

    ohhh wat een heerlijke expositie tagrijn, ik zou me hier wel kunnen verlekkeren op de mooie dingen die ik zie,
    heerlijk,
    feestelijke kleurijke kunst,
    dáár hou ik van 🙂
    slaap lekker

  32. ♥ klaproos zegt:

    ohhh wat een heerlijke expositie tagrijn, ik zou me hier wel kunnen verlekkeren op de mooie dingen die ik zie,
    heerlijk,
    feestelijke kleurijke kunst,
    dáár hou ik van 🙂
    slaap lekker

  33. ♥ klaproos zegt:

    ohhh wat een heerlijke expositie tagrijn, ik zou me hier wel kunnen verlekkeren op de mooie dingen die ik zie,
    heerlijk,
    feestelijke kleurijke kunst,
    dáár hou ik van 🙂
    slaap lekker

  34. Annemarie zegt:

    Gezellige invulling van het postkantoor!
    Wie weet trekt dat nog wel extra mensen… 🙂
    Kunnen ze er lang blijven?

  35. Petronella zegt:

    Wel een mooi pand voor zo ver ik het kan zien. Dat stel op de waterfiets zie je niet echt meer genieten.
    Het mooist vind ik hier “Burn, burn, burn.

  36. Renesmurf zegt:

    Dat is altijd een goede bestemming voor een gebouw! En zo kunnen die werken ook mooi getoond worden en kunnen wij allen genieten!
    De vijfde foto vind ik het mooist.

Je kunt hier reageren

