LEIDS DETAIL 168

Twee wielen, ramen met gekleurd glas en een Groote, ja wat eigenlijk? Wat is het en waar vind je de drie details van deze week? Scroll naar beneden als je het wilt weten. En doe dat nog niet als je er eerst zelf achter probeert te komen.

Als je over de parkeerplaats van de Lammermarkt loopt, zie je in de tuin van molen De Valk deze rosmolen staan. Om een lang verhaal kort te maken: de beschrijving staat er ook bij:

Ingekemd tussen twee winkels met de naam If & Co, vind je op de Haarlemmerstraat 26 de winkel die If & Coco is gedoopt. Het pand is aangewezen als gemeentelijk monument.

Op de foto hieronder zie je de Grote Havenbrug, waarvan de derde foto een detail is.De eerste brug op deze plek dateert uit 1350, maar is vele malen vervangen, het laatst in 1928. Het is ook duidelijk aan vorm van metselwerk en letters te zien dat hier de invloed van de Amsterdamse School een rol speelde.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail. Bookmark de permalink .

39 reacties op LEIDS DETAIL 168

  1. Plato zegt:

    Eigenlijk jammer dat die oude brug is vervangen. Maar ja…begrijpelijk is het wel. Rosmolen… ah vandaar de naam Rosmolenstraat in Zaandam. Bij de Zaanse schans is nog zo’n verfmolen maar die werkt gewoon op wind. De Kat heet ie. Interessant ding.

  2. Herman zegt:

    Het glas-in-lood herkende ik niet. Ken die winkel wel, maar het zit kennelijk niet in mijn hoofd.
    Het huisje bij de Havenbrug is ook een prachtig voorbeeld van de Amsterdamse school.

  3. ♥ klaproos zegt:

    goeiemorgen tagrijn,
    die rosmolen heeft een mooie naam, wat een vernuftige vinding was dat hé,
    super..

  4. ♥ klaproos zegt:

    goeiemorgen tagrijn,
    die rosmolen heeft een mooie naam, wat een vernuftige vinding was dat hé,
    super..

  5. ♥ klaproos zegt:

    goeiemorgen tagrijn,
    die rosmolen heeft een mooie naam, wat een vernuftige vinding was dat hé,
    super..

  6. ♥ klaproos zegt:

    goeiemorgen tagrijn,
    die rosmolen heeft een mooie naam, wat een vernuftige vinding was dat hé,
    super..

  7. ♥ klaproos zegt:

    goeiemorgen tagrijn,
    die rosmolen heeft een mooie naam, wat een vernuftige vinding was dat hé,
    super..

  8. ♥ klaproos zegt:

    goeiemorgen tagrijn,
    die rosmolen heeft een mooie naam, wat een vernuftige vinding was dat hé,
    super..

  9. ♥ klaproos zegt:

    goeiemorgen tagrijn,
    die rosmolen heeft een mooie naam, wat een vernuftige vinding was dat hé,
    super..

  10. ♥ klaproos zegt:

    goeiemorgen tagrijn,
    die rosmolen heeft een mooie naam, wat een vernuftige vinding was dat hé,
    super..

  11. ♥ klaproos zegt:

    goeiemorgen tagrijn,
    die rosmolen heeft een mooie naam, wat een vernuftige vinding was dat hé,
    super..

  12. ♥ klaproos zegt:

    goeiemorgen tagrijn,
    die rosmolen heeft een mooie naam, wat een vernuftige vinding was dat hé,
    super..

  13. ♥ klaproos zegt:

    goeiemorgen tagrijn,
    die rosmolen heeft een mooie naam, wat een vernuftige vinding was dat hé,
    super..

  14. ♥ klaproos zegt:

    goeiemorgen tagrijn,
    die rosmolen heeft een mooie naam, wat een vernuftige vinding was dat hé,
    super..

  15. ♥ klaproos zegt:

    goeiemorgen tagrijn,
    die rosmolen heeft een mooie naam, wat een vernuftige vinding was dat hé,
    super..

  16. ♥ klaproos zegt:

    goeiemorgen tagrijn,
    die rosmolen heeft een mooie naam, wat een vernuftige vinding was dat hé,
    super..

  17. ♥ klaproos zegt:

    goeiemorgen tagrijn,
    die rosmolen heeft een mooie naam, wat een vernuftige vinding was dat hé,
    super..

  18. ♥ klaproos zegt:

    goeiemorgen tagrijn,
    die rosmolen heeft een mooie naam, wat een vernuftige vinding was dat hé,
    super..

  19. ♥ klaproos zegt:

    goeiemorgen tagrijn,
    die rosmolen heeft een mooie naam, wat een vernuftige vinding was dat hé,
    super..

  20. marcel zegt:

    Ik ga voor een korenmolen. Die ronde stenen malen de koren tot meel.

  21. Rob Alberts zegt:

    Mooie foto’s en details.
    Respect voor de historie is het begin van het behoudt hiervan.
    Vriendelijke groet uit Amsterdam-ZuidOost.
    Rob Alberts
    ( van robalberts.punt.nl )

  22. Annemarie zegt:

    Die stenen die bij de molen horen, wel heel speciaal. Tof.

  23. zakina zegt:

    wat een mooi winkelpandje en de Amsterdamse school had ik idd herkend in het laatste.

  24. Dwarsbongel zegt:

    Bij de eerste foto dacht ik meteen aan de term: “met een molensteen om de nek”. Dat zal zwaar zijn!
    Dat soort glas-in-lood (tweede foto) heb ik wel vaker gezien, maar nog nooit in een dergelijke kleurstelling. Ik vind het mooi!
    Grappig dat je veel locaties met Street View kunt bekijken.

  25. Elmar zegt:

    Je hebt weer mooie details weten te vinden Tagrijn, dat glas-in-lood is super!
    groetjes en nog een fijn weekend!
    Elmar

  26. Renesmurf zegt:

    Wat konden ze vroeger mooi metselen. Dat kan men vast nog steeds, maar het mag niet meer zo vaak.
    Mooi om te zien, netjes.

  27. ongelooflijk hoe jij elke week weer drie fantastische details weet te vinden, tagrijn!!
    de voorgevel van de winkel is fantastisch!
    daar kan toch geen nieuwbouw tegenop, eh?
    ik wens je een zomers weekend,

  28. eva zegt:

    OT Ik kan al dagen niet meer inloggen op mijn weblog. Kan wel mijn blog zien en dus ook op andere blogs reageren maar kan zelf niets meer plaatsen.
    Web-log zegt dat het bij oude weblogs voorkomt en dat er aan gewerkt wordt.
    gr eva

  29. rietepietz zegt:

    Beelschoon gebouw van If & Coco , vooral die ramen zijn geweldig !

  30. lenie zegt:

    ik had nou nooit verwacht dat er in Leiden ook een rosmolen zou zijn …..wel mooi trouwens …
    jah over goed hebben praten we maar niet , leer iedere keer weer …dat van de pisbakken wist ik nog , dus brein onthoudt nog wel es wat ;))
    fijn weekend Tagrijn !

  31. eva zegt:

    Bijzonder die Rosmolen, ik wist niet dat die ook in Leiden staat.
    In Open Luchtmusuem in Arnhem staat er ook een, die komt uit mijn geboortedorp!
    gr eva

  32. paco zegt:

    Die tweede foto vooral

  33. Morgaine zegt:

    Ik zag het meteen dat het om een molensteen ging, prachtig en dan eentje die door paarden werd getrokken, ja die waren er ook nog 😀
    XXX

  34. tagrijn zegt:

    @Ciel: Zoals Tjan hierboven ook al schrijft: je hebt helemaal gelijk. En je geheugen is helemaal ok, want ik schreef hierover in maart 2008, dus twee jaar geleden! Kijk hier maar:
    http://tagrijn.web-log.nl/tagrijn/2008/03/in-deze-af-leve.html

  35. Tjan zegt:

    @Ciel: Klopt hoor, van die pisbakken! Zie http://kniesoor.web-log.nl/kniesoor/2009/09/normen-en-waard.html
    Wat mijn score betreft: 2 uit 3. Glas in lood had ik aan de Koornbeurssteeg gedacht, waar die broodjeswinkel zit. De molenstenen en de pisbakbrug vormden geen probleem.

  36. Ciel zegt:

    2 uit 3 goed. Bij de tweede dacht ik wel aan de Haarlemmerstraat, maar aan een ander pand. Wéér niet gelukt!
    Vraagje over de derde foto: klopt het dat er tot verleden jaar op urinoirs op de de Havenbrug “Pisbakken” stond? Ik weet het eigenlijk zeker, maar iemand anders ontkende dat ten stelligste. Ik vraag me zelfs af of jij, Tagrijn, daar niet ooit eens een Leids Detail aan gewijd hebt.

  37. Thérèse zegt:

    Ik heb er nóóit een goed, maar dat is logisch, als je Leiden niet kent.
    Die winkelpui is prachtig; goed dat die op de monumentenlijst is geplaatst.
    Een fijn weekend, Tagrijn!

  38. Di Mario zegt:

    Ik had er gewoon geen een goed. Maar dat had je ook vast niet verwacht.
    Love As Always
    Di Mario

  39. Het glas in lood had ik niet herkend, maar ja daar hebben we veel van he in Leiden.

Je kunt hier reageren

